A hosszú, megnyugtató sétákról

KOmplett

Ne nézz vissza, mondom magamnak, nem éri meg, csak szomorú leszel, levert, a nosztalgia életveszélyes. Aztán mégis visszanézek. És csak egy sétára vágyom.

Hull a hó, megáll az utcán, tömör, otthon is esik, olvasom, de otthon nem szeretem a havat. Itt jó, nézem bentről, aztán belesétálok, pár perc múlva már nyomom sincsen. Lassan olyan borzalmasan nézek ki, hogy magamra sem ismerek, ezer rétegbe burkolom magam, a csizmám is mintha tévedésből került volna rám, de szuper bundás és vízhatlan, tényleg arra való, hogy rójam benne az utcákat.

Sokszor vagyok Berlinben januárban, és hozzátartozik a téli városhoz ez az egész. Négy éve lehetett (vagy öt, akkor Thomas még nem a Schönhauser Allénál lakott, hanem Weddingben), iszonyú nyomorult lelkiállapotban látogattam meg, akkor már hónapok óta a legsötétebb depresszióban voltam. Ő is látta, hogy nincs velem mit kezdeni, megérkezésem után csak hallgattuk az Element of Crime akkor megjelent albumát, a Delmenhorstot. (Atyaég, rákerestem, 2005-ben jelent meg, az hét év, már fel sem tűnik…) Szóval hét éve elindultam a hóesésben, kedvenc helyemre, a Karl Marx Alléhoz.

Órákon át csak mentem és mentem, és egy ponton azon kaptam magam, hogy már nem gondolok semmire. Jóra se, rosszra se, a lényeg ez, kiürül a fejem, irány nincs, terv nincs, végül is csak az hajtott vissza a lakásba, hogy már borzalmasan fáztam, egyedül meg nem volt kedvem üldögélni sehol. Úgy véltem, ha bemennék egy bárba, akkor visszatalálnék a kiindulási pontomhoz, rögvest akadna valaki, akinek a vállán kisírhatnám magam, valaki, aki szívesen hallgatná egy magányos nő panasztirádáit. Thomasszal meg olyan könnyű, ő mindig tudomásul veszi, ha valamiről nem akarok beszélni, vagy ha egyáltalán nem akarok beszélni, jó volt tudni, hogy hazamehetek bátran, nem lesz faggatózás. Volt viszont meleg tea és finom vacsora, hamar ágyba dőltem. Reggel egy cetli várt, hogy van még kávé, melegítsem fel, és hogy ő, Thomas, úgy látja, még egy kis magány jót tenne nekem.

Nem melegítettem meg a kávét, vittem magammal hidegen az ablakhoz, befújt a jeges szél, bejött vele némi hó is, rá a pizsamámra, a kávénak borzalmas íze volt, de azon kaptam magam – láttam az ablaküvegen –, hogy mosolygok. Önkéntelenül, máig sem tudom, miért. És elindultam még egy hosszú, tisztító sétára, és este már beszélgetni is lehetett velem. Rá két hétre verset is írtam az egészből, ma eszembe jutott a lezárása. („A kávé jéghideg, és kint a szél / egy győztes, tomboló másnapra ébred. / Jó így, apró jelekből észrevenni / milyen lesz újra élveznem, hogy élek.”) Nem tudom, miért.

Talán a minősítetlen kávé, talán a havazás vagy maga a város teszi. Az elmúlt napok hihetetlen könnyedsége, a hangulat, mintha egy nagy-nagy nyaraláson lennék (telelésen, tudom), kicsit elhiszem, hogy ez örökké így lehet. (Nem lesz. De megfogadtam, hogy erre egy ideig nem gondolok.) Mindenesetre kezdek megint magamhoz térni. Holnap azért még rásétálok egyet. Szükségem van minden biztató jelre.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.