Száz híres/54. Jo Nesbø

KOmplett

Létezik krimiterápia? Nem tudok róla, pedig elég hatásos lenne. Bár nálam csak egy egészen speciális dolog miatt működött, de talán másoknál is beválhat…

 


„Utálom a krimiket, főleg az északiakat – sóhajtott fel a házigazdám, mikor megemlítettem neki, hogy miről írok épp –, a volt barátnőm ugyanis teljesen rájuk volt kattanva, megszűnt társnak lenni egy-egy hatszáz oldalas opus ürügyén.” Nos, én az ex pártján állok, nagy krimifaló vagyok, hajnalig fenntartanak ezek a könyvek, Jót pedig különösen bírom, és nem unom, sehanyadszorra sem. Ráadásul a kedvencemnek, a Hóembernek nagyon sokat köszönhetek. (A képet is ahhoz csináltuk. Emlékszünk még, ugye? A Breivik-ügy előtt vagyunk, Norvégiában nincs, nem létezik, nem elképzelhető sorozatgyilkos. Viszont a jó öreg Harry Hole mégis sorozatgyilkost orront a rejtélyes gyilkosságsorozat mögött, melyek visszatérő motívuma az, hogy mindig van egy-egy hóember a környéken, legtöbbször néz befelé a ház ablakán… Előfordul, hogy a feje egy levágott nőé. Vagy hogy az áldozat – mindig nők – telefonját a hóember gyomrában találják meg. Rémületes.)

Viszont a sok borzongás közben (mert azért borzongok, hiába ismertem már ki kissé az északi krimik logikáját, hiába trenírozta be alaposan az agyamat Karin Fossum és Henning Mankell, hogy csak a kedvenceimet említsem) meg is változnak bennem dolgok. A Hóembert (Scorsese csinál belőle filmet, alig várom) sokáig nem akartam elolvasni, mert nagyon rossz kép élt bennem a hóemberekről. Gyerekkoromban sem csináltam soha, kapásból a hideg ugye meg a hülye hógolyózás, ahol mindig minden csak engem talál el, én meg mellélövök, mert a buddhista tanítást követve célzás nélkül próbálok célozni – bár ekképp lehet, hogy nekem a „mellé” nem egy mellékes hely vagy egy tévedés, hanem sokkal inkább a dolog maga. Az én célom talán mindig valami párhuzamos eltalálása a logikus célpontok helyett…

De igazán három éve, apám halála után vált durvává az érzés. Mentem haza (épp a Rózsadomb alján laktam, de már felfelé), tél volt nyilván, apám fél éve volt halott. És a parkban megláttam a figurát. Nagy volt, torz és szürke, nem az a vidám, csupa fehérség és gombóc, répa és fazék, amit a filmeken és a gyerekkönyvekben látunk. És az arca olyan szürke, mint apámé a kórházban, az utolsó időkben. Akkor már napok óta nem esett, de hirtelen, a látvánnyal egy időben megint szállingózni kezdett a hó. Az is szürke volt. Mint a hamvak, gondoltam akkor. Hetekig nem hagyott nyugodni a kép, hogy szállnak, szállingóznak a holtak maradványai közöttünk, leesnek, sár lesz belőlük, gázolunk bennünk, míg hazáig nem érünk. Írtam erről egy verset akkor, ahogy szinte fuldokoltam, és éreztem, én magam is eltelek, belém jön a hideg, eltelít a szürke semmi. Hóból az ember: színét veszti, elolvad, tönkremegy. És új kerül helyébe, nem is emlékszünk rá, csak néha: „De jó volt a klassz hóember tavaly!” Így hát nem tudtam másra gondolni, csak az elmúlásra. Végül elolvastam a könyvet, és a teljesen másfajta hideglelés segített megérteni, hogy nem szabad egy irányban hagynom a gondolataimat. Van másmilyen hóember is – igaz, borzasztó, de legalább nem az idealizált kontraszt… Annyira magával ragadott Jo ismét, hogy tényleg azt gondolom, negatív képzettársítások, depresszió idején nyugodtan fordulhatunk hozzá. Ezek a jó krimik, ha csak két estére is, de valóban segítenek. És ahány olvasó, annyiféle para – el tudom képzelni, hogy egyik-másik még krimirezisztens szállásadómnak is bejönne. Nem a Csótányokra gondolokø…

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.