Száz híres/54. Jo Nesbø

KOmplett

Létezik krimiterápia? Nem tudok róla, pedig elég hatásos lenne. Bár nálam csak egy egészen speciális dolog miatt működött, de talán másoknál is beválhat…

 


„Utálom a krimiket, főleg az északiakat – sóhajtott fel a házigazdám, mikor megemlítettem neki, hogy miről írok épp –, a volt barátnőm ugyanis teljesen rájuk volt kattanva, megszűnt társnak lenni egy-egy hatszáz oldalas opus ürügyén.” Nos, én az ex pártján állok, nagy krimifaló vagyok, hajnalig fenntartanak ezek a könyvek, Jót pedig különösen bírom, és nem unom, sehanyadszorra sem. Ráadásul a kedvencemnek, a Hóembernek nagyon sokat köszönhetek. (A képet is ahhoz csináltuk. Emlékszünk még, ugye? A Breivik-ügy előtt vagyunk, Norvégiában nincs, nem létezik, nem elképzelhető sorozatgyilkos. Viszont a jó öreg Harry Hole mégis sorozatgyilkost orront a rejtélyes gyilkosságsorozat mögött, melyek visszatérő motívuma az, hogy mindig van egy-egy hóember a környéken, legtöbbször néz befelé a ház ablakán… Előfordul, hogy a feje egy levágott nőé. Vagy hogy az áldozat – mindig nők – telefonját a hóember gyomrában találják meg. Rémületes.)

Viszont a sok borzongás közben (mert azért borzongok, hiába ismertem már ki kissé az északi krimik logikáját, hiába trenírozta be alaposan az agyamat Karin Fossum és Henning Mankell, hogy csak a kedvenceimet említsem) meg is változnak bennem dolgok. A Hóembert (Scorsese csinál belőle filmet, alig várom) sokáig nem akartam elolvasni, mert nagyon rossz kép élt bennem a hóemberekről. Gyerekkoromban sem csináltam soha, kapásból a hideg ugye meg a hülye hógolyózás, ahol mindig minden csak engem talál el, én meg mellélövök, mert a buddhista tanítást követve célzás nélkül próbálok célozni – bár ekképp lehet, hogy nekem a „mellé” nem egy mellékes hely vagy egy tévedés, hanem sokkal inkább a dolog maga. Az én célom talán mindig valami párhuzamos eltalálása a logikus célpontok helyett…

De igazán három éve, apám halála után vált durvává az érzés. Mentem haza (épp a Rózsadomb alján laktam, de már felfelé), tél volt nyilván, apám fél éve volt halott. És a parkban megláttam a figurát. Nagy volt, torz és szürke, nem az a vidám, csupa fehérség és gombóc, répa és fazék, amit a filmeken és a gyerekkönyvekben látunk. És az arca olyan szürke, mint apámé a kórházban, az utolsó időkben. Akkor már napok óta nem esett, de hirtelen, a látvánnyal egy időben megint szállingózni kezdett a hó. Az is szürke volt. Mint a hamvak, gondoltam akkor. Hetekig nem hagyott nyugodni a kép, hogy szállnak, szállingóznak a holtak maradványai közöttünk, leesnek, sár lesz belőlük, gázolunk bennünk, míg hazáig nem érünk. Írtam erről egy verset akkor, ahogy szinte fuldokoltam, és éreztem, én magam is eltelek, belém jön a hideg, eltelít a szürke semmi. Hóból az ember: színét veszti, elolvad, tönkremegy. És új kerül helyébe, nem is emlékszünk rá, csak néha: „De jó volt a klassz hóember tavaly!” Így hát nem tudtam másra gondolni, csak az elmúlásra. Végül elolvastam a könyvet, és a teljesen másfajta hideglelés segített megérteni, hogy nem szabad egy irányban hagynom a gondolataimat. Van másmilyen hóember is – igaz, borzasztó, de legalább nem az idealizált kontraszt… Annyira magával ragadott Jo ismét, hogy tényleg azt gondolom, negatív képzettársítások, depresszió idején nyugodtan fordulhatunk hozzá. Ezek a jó krimik, ha csak két estére is, de valóban segítenek. És ahány olvasó, annyiféle para – el tudom képzelni, hogy egyik-másik még krimirezisztens szállásadómnak is bejönne. Nem a Csótányokra gondolokø…

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.