Száz híres/53. Szabó Magda

KOmplett

Jó pár éve épp itt, Berlinben zuhantam bele újra a Szabó Magda-életműbe. Január volt akkor is, mínuszok, és én annyira becsavarodtam, hogy szinte személyiséget váltottam.

Ahogyan átveszem mások hangulatát, a közelemben lévők vibrálásait, épp olyan könnyedén tudok átlényegülni szövegektől, filmektől és zenéktől is. Ez amúgy tényleg borzalmas tulajdonság, a legócskább hollywoodi sztoritól is kész tudok lenni napokig, a sorozatok gyilkos hatásáról már ne is essék szó. (Sosem felejtem el, amikor annak idején a Jóbarátok trip alatt rám szólt egy haverom, hogy felejtsem már el Phoebe gesztusait és hanglejtését, mert otthagy a fenébe.)


Nincs distancia, menthetetlenül csúszok bele egy-egy karakterbe. És a visszazökkenésig úgy is maradok. (Halálosan szerelmes leszek például filmsztárokba, és a képzeletemben az imádott hőssel folytatok hosszú dialógokat, már-már elhiszem, hogy ez a realitás.) És nem számít, milyen minőségű az inger, voltam már Tolsztoj felesége is. Bármi meg tud érinteni. Persze ha olyan magas színvonalú ráhatókról van szó, mint amilyen Szabó Magda is, az érzés még árnyaltabban, még pontosabban, még erősebben odahat.

Nyáry Krisztián épp a napokban posztolta Magda és Szobotka megismerkedését, és ez volt az a pont, amikor nekem is beugrott minden. A szobám, ahonnan bámultam a hóesést, és a Megmaradt Szobotkának, amit közben olvastam. Máig előttem van, ahogy Magda leírja, miképp nem engedte magát meghívatni, hogy elővette a macskafej formájú pénztárcáját, hogy a maga részét fizesse. Vagy az, ahogy leírta, hogyan gömbölyödött egy fekete macska a szótlan, dolgozó Szobotka mellett. Olvastam ennek a szerelemnek, ennek a szomorú életnek a történetét, és én is éltem, én is beleszomorodtam.

Végtelen telefonbeszélgetések jöttek aztán L.-lel, mert egyszerűen bennem ott volt a párhuzam, és ha már én magam az írónővel azonosultam, nos, akkor neki Szobotkának kellett lennie. Olyan szintig ment a drámázás (Szobotka ugye nem volt egyszerű eset), hogy L. valóban megelégelte a dolgot. A ’beteg’ volt a legenyhébb jelző, amit ezekben a napokban kaptam. És csak nem jöttem ki a tripből. Minden regényt újra elolvastam, a Freskótól Az őzen át a Katalin utcáig. Az ajtót ezredjére, és nagy kedvencemet, a Pilátust is. De nagyon kedves a Hullámok kergetése című, utazásokról szóló esszégyűjteménye. Ahogy leír egy orosz fogadást. Ahogy elénk festi, hogyan kellett a devizarendelkezések miatt ünnepelt írónőként gyakorlatilag éheznie Párizsban. (Szeretem, amikor személyes, de még nem a saját szobrát faragja. Amikor felcsillan valami olyasmi, ami a humorhoz hasonló…) Elkezdtem használni Szabó Magda szavait, rendre én is olyan egyértelműen és kérlelhetetlenül raktam a hallgatóság elé a mondatokat. „Megkérlelsz még ezért.” Ez a csúcs. Néha persze Szabó Magda nekem túl sok: szándékolt, túlmagyarázott, érzelmileg nem feltétlenül indokolt. De ezzel együtt nagyon fontos. A maga engesztelhetetlen logikájával együtt.

A képet az Abigélhez készítettük, mindig rajongtam Horn Mici figurájáért. Szegény rókámat valahogy az ő nyakán tudtam csak elképzelni. (És az már csak pikáns adalék, hogy a táska – valódi angolnabőr – is a könyv idejéből származik.)

Szabó Magdával egyszer találkoztunk is. Egy debreceni konferencián olvastam fel, ha jól emlékszem, ő volt a díszvendég, a halála előtt két-három évvel. Alig vártam a megismerkedést. Persze féltem is tőle, de nem kellett volna. Nem volt szükség még arra sem, hogy valahogyan (rosszul, sután) bemutatkozzam. Épp csak a nevem mondtam, mire ő elővett egy nagy, boríték alakú tárcát. Kivágott újságcikkek voltak benne. És köztük az én két versem. „Látja, ismerem magát – mondta – ezek nagyon szép költemények.” Feledhetetlen este volt. Vissza kellett fognom magam, nehogy dicshimnuszokban törjek ki, hiszen egy híres írónőnek kevés unalmasabb dolog lehet annál, mint hogy állandóan tőle citáljanak… De azt azért nem bírtam nem elmondani neki, hogy a nagy kedvenceim egyike…

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.