Az ismertség két oldaláról

KOmplett

Barátnőm kissé irigykedve jegyezte meg, milyen jó nekem, hogy idegen helyeken játszi könnyedséggel ismerkedem, barátkozom. Azt persze nem irigyli, hogy otthon, a megszokott környezetemben gyakran az utcára sem merek kimenni… Pedig a kettő összefügg.

Még csak pár napja vagyok Berlinben, de ezalatt több új emberrel találkoztam, mint az utóbbi hónapokban bármikor. Többet is voltam távol a lakástól, hiszen nem az a programom, hogy ülök a négy fal között és dolgozom, mint általában. Más kérdés persze, hogy nem borongani jöttem, de ugye egyébként sem azért élnék, hogy rettegjek, szorongjak a konyhában vagy a hatalmas ágyamban.

Mostanában kezdett el az motoszkálni a fejemben, hogy a sok parám egy része összefügghet azzal, hogy a komfortosnál jóval többen ismernek. Holott annak idején erős mozgatórugója volt az életemnek az, hogy ez így legyen. Gyerekkoromtól egészen húsz-egynehány éves koromig vallottam: én híres akarok lenni. Sőt, valahogy már kisgyerekként megvolt a hírességtudatom, egyfajta különös  VIP feeling, az álruhás királykisasszony-szerep belső, szilárd biztonsága, megmagyarázhatatlanul. Az első versem még általános iskola második osztályában jelent meg nyomtatásban, és utána azt éreztem, nagyon-nagyon fura az az ember, aki az én nevemet nem ismeri. Amikor ugyanebben az évben, nyáron megírtam életem első regényét A baromfiudvar meséi címmel, valóban úgy véltem, innen már csak egy lépés a világhír.

Talán ezeknek a mélyen gyökerező, komoly ambícióknak is köszönhető, hogy a kezdeti sikereimmel nem tudtam igazán mit kezdeni. Amikor a riporterek szembesítettek annak idején a kérdéssel, hogy minek köszönhető, hogy ilyen ismert lettem (1999-et írtunk), nem is értettem a dolgot. Valahogy minden természetes volt, logikus, és sosem volt semmi sem elég. Mindig mindent kevésnek éreztem, és érzek ma is, nem elég semmi, nem lehetek elégedett, folyamatosan kell a visszajelzés, kell az éles fény, a reflektor, ami egyrészt színpadot csinál egy kocsmaasztalból, másrészt túlmutat egy pontra, ahová tarthatok, és ami szigorúan előrevisz. Ezzel talán még nem is lenne semmi baj, ha nem párosulna beteges képzetekkel ez a menetelés. Eleinte szórakoztatott, ha társaságban megdicsértek vagy ha olyasmiket mondtak, hogy „épp ilyenek képzeltelek”, vagy „annyira más vagy, mint a tévében”, sokáig nem is tűnt fel, hogy mindez azt takarja, hogy van rólam előzetes gondolat, előzetes kép. Rólam, Orsiról, és nem a szövegeimről vagy a szerepekről, arcokról, amiket örömmel kreálok magamnak. A perszónáról, és nem a konstruált figuráról. És ez megijesztett.

Az utóbbi években egyre befordultabb, visszahúzódóbb lettem, zavar, ha az utcán megszólítanak (de ez is zavaros, mert néha egy-egy kedvességnek nagyon tudok örülni, sőt egyenesen a napomat képes megmenteni egy-egy eltalált és szívből jövő bók), leblokkolok, ha megismerkedek valakivel. Paranoiásan jönnek a hátsó gondolatok, a legjobb szándékban is ravaszságot gyanítok. Nem merek táncolni, őrjöngeni és mekegni (régebben imádtunk mekegni és röfögni kocsmákban), mert rettegek az agressziótól vagy attól, hogy felismernek, és beszólnak. Ám ez külföldön nincsen. Ott csak az vagyok ami, egy szimpla csaj, aki vagy szimpatikus, és akkor elhívják újra, vagy nem, de akkor nem forszírozzuk a következő találkozót.

Kinyílok, kivirulok idegen környezetben, ahol senki nem tudja, ki is vagyok, mit is csinálok. Persze amikor szó esik arról, mivel foglalkozom, nem beszélek mellé. De nem ül mellettem, nem kísér egy kép, ami csak félig-meddig-néha vagyok, és nem kell mit kezdenem ezzel a furcsa ’én, de mégsem én’ valakivel, akivel úgyis annyi bajom van…

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.