Az ismertség két oldaláról

KOmplett

Barátnőm kissé irigykedve jegyezte meg, milyen jó nekem, hogy idegen helyeken játszi könnyedséggel ismerkedem, barátkozom. Azt persze nem irigyli, hogy otthon, a megszokott környezetemben gyakran az utcára sem merek kimenni… Pedig a kettő összefügg.

Még csak pár napja vagyok Berlinben, de ezalatt több új emberrel találkoztam, mint az utóbbi hónapokban bármikor. Többet is voltam távol a lakástól, hiszen nem az a programom, hogy ülök a négy fal között és dolgozom, mint általában. Más kérdés persze, hogy nem borongani jöttem, de ugye egyébként sem azért élnék, hogy rettegjek, szorongjak a konyhában vagy a hatalmas ágyamban.

Mostanában kezdett el az motoszkálni a fejemben, hogy a sok parám egy része összefügghet azzal, hogy a komfortosnál jóval többen ismernek. Holott annak idején erős mozgatórugója volt az életemnek az, hogy ez így legyen. Gyerekkoromtól egészen húsz-egynehány éves koromig vallottam: én híres akarok lenni. Sőt, valahogy már kisgyerekként megvolt a hírességtudatom, egyfajta különös  VIP feeling, az álruhás királykisasszony-szerep belső, szilárd biztonsága, megmagyarázhatatlanul. Az első versem még általános iskola második osztályában jelent meg nyomtatásban, és utána azt éreztem, nagyon-nagyon fura az az ember, aki az én nevemet nem ismeri. Amikor ugyanebben az évben, nyáron megírtam életem első regényét A baromfiudvar meséi címmel, valóban úgy véltem, innen már csak egy lépés a világhír.

Talán ezeknek a mélyen gyökerező, komoly ambícióknak is köszönhető, hogy a kezdeti sikereimmel nem tudtam igazán mit kezdeni. Amikor a riporterek szembesítettek annak idején a kérdéssel, hogy minek köszönhető, hogy ilyen ismert lettem (1999-et írtunk), nem is értettem a dolgot. Valahogy minden természetes volt, logikus, és sosem volt semmi sem elég. Mindig mindent kevésnek éreztem, és érzek ma is, nem elég semmi, nem lehetek elégedett, folyamatosan kell a visszajelzés, kell az éles fény, a reflektor, ami egyrészt színpadot csinál egy kocsmaasztalból, másrészt túlmutat egy pontra, ahová tarthatok, és ami szigorúan előrevisz. Ezzel talán még nem is lenne semmi baj, ha nem párosulna beteges képzetekkel ez a menetelés. Eleinte szórakoztatott, ha társaságban megdicsértek vagy ha olyasmiket mondtak, hogy „épp ilyenek képzeltelek”, vagy „annyira más vagy, mint a tévében”, sokáig nem is tűnt fel, hogy mindez azt takarja, hogy van rólam előzetes gondolat, előzetes kép. Rólam, Orsiról, és nem a szövegeimről vagy a szerepekről, arcokról, amiket örömmel kreálok magamnak. A perszónáról, és nem a konstruált figuráról. És ez megijesztett.

Az utóbbi években egyre befordultabb, visszahúzódóbb lettem, zavar, ha az utcán megszólítanak (de ez is zavaros, mert néha egy-egy kedvességnek nagyon tudok örülni, sőt egyenesen a napomat képes megmenteni egy-egy eltalált és szívből jövő bók), leblokkolok, ha megismerkedek valakivel. Paranoiásan jönnek a hátsó gondolatok, a legjobb szándékban is ravaszságot gyanítok. Nem merek táncolni, őrjöngeni és mekegni (régebben imádtunk mekegni és röfögni kocsmákban), mert rettegek az agressziótól vagy attól, hogy felismernek, és beszólnak. Ám ez külföldön nincsen. Ott csak az vagyok ami, egy szimpla csaj, aki vagy szimpatikus, és akkor elhívják újra, vagy nem, de akkor nem forszírozzuk a következő találkozót.

Kinyílok, kivirulok idegen környezetben, ahol senki nem tudja, ki is vagyok, mit is csinálok. Persze amikor szó esik arról, mivel foglalkozom, nem beszélek mellé. De nem ül mellettem, nem kísér egy kép, ami csak félig-meddig-néha vagyok, és nem kell mit kezdenem ezzel a furcsa ’én, de mégsem én’ valakivel, akivel úgyis annyi bajom van…

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.