Az ismertség két oldaláról

KOmplett

Barátnőm kissé irigykedve jegyezte meg, milyen jó nekem, hogy idegen helyeken játszi könnyedséggel ismerkedem, barátkozom. Azt persze nem irigyli, hogy otthon, a megszokott környezetemben gyakran az utcára sem merek kimenni… Pedig a kettő összefügg.

Még csak pár napja vagyok Berlinben, de ezalatt több új emberrel találkoztam, mint az utóbbi hónapokban bármikor. Többet is voltam távol a lakástól, hiszen nem az a programom, hogy ülök a négy fal között és dolgozom, mint általában. Más kérdés persze, hogy nem borongani jöttem, de ugye egyébként sem azért élnék, hogy rettegjek, szorongjak a konyhában vagy a hatalmas ágyamban.

Mostanában kezdett el az motoszkálni a fejemben, hogy a sok parám egy része összefügghet azzal, hogy a komfortosnál jóval többen ismernek. Holott annak idején erős mozgatórugója volt az életemnek az, hogy ez így legyen. Gyerekkoromtól egészen húsz-egynehány éves koromig vallottam: én híres akarok lenni. Sőt, valahogy már kisgyerekként megvolt a hírességtudatom, egyfajta különös  VIP feeling, az álruhás királykisasszony-szerep belső, szilárd biztonsága, megmagyarázhatatlanul. Az első versem még általános iskola második osztályában jelent meg nyomtatásban, és utána azt éreztem, nagyon-nagyon fura az az ember, aki az én nevemet nem ismeri. Amikor ugyanebben az évben, nyáron megírtam életem első regényét A baromfiudvar meséi címmel, valóban úgy véltem, innen már csak egy lépés a világhír.

Talán ezeknek a mélyen gyökerező, komoly ambícióknak is köszönhető, hogy a kezdeti sikereimmel nem tudtam igazán mit kezdeni. Amikor a riporterek szembesítettek annak idején a kérdéssel, hogy minek köszönhető, hogy ilyen ismert lettem (1999-et írtunk), nem is értettem a dolgot. Valahogy minden természetes volt, logikus, és sosem volt semmi sem elég. Mindig mindent kevésnek éreztem, és érzek ma is, nem elég semmi, nem lehetek elégedett, folyamatosan kell a visszajelzés, kell az éles fény, a reflektor, ami egyrészt színpadot csinál egy kocsmaasztalból, másrészt túlmutat egy pontra, ahová tarthatok, és ami szigorúan előrevisz. Ezzel talán még nem is lenne semmi baj, ha nem párosulna beteges képzetekkel ez a menetelés. Eleinte szórakoztatott, ha társaságban megdicsértek vagy ha olyasmiket mondtak, hogy „épp ilyenek képzeltelek”, vagy „annyira más vagy, mint a tévében”, sokáig nem is tűnt fel, hogy mindez azt takarja, hogy van rólam előzetes gondolat, előzetes kép. Rólam, Orsiról, és nem a szövegeimről vagy a szerepekről, arcokról, amiket örömmel kreálok magamnak. A perszónáról, és nem a konstruált figuráról. És ez megijesztett.

Az utóbbi években egyre befordultabb, visszahúzódóbb lettem, zavar, ha az utcán megszólítanak (de ez is zavaros, mert néha egy-egy kedvességnek nagyon tudok örülni, sőt egyenesen a napomat képes megmenteni egy-egy eltalált és szívből jövő bók), leblokkolok, ha megismerkedek valakivel. Paranoiásan jönnek a hátsó gondolatok, a legjobb szándékban is ravaszságot gyanítok. Nem merek táncolni, őrjöngeni és mekegni (régebben imádtunk mekegni és röfögni kocsmákban), mert rettegek az agressziótól vagy attól, hogy felismernek, és beszólnak. Ám ez külföldön nincsen. Ott csak az vagyok ami, egy szimpla csaj, aki vagy szimpatikus, és akkor elhívják újra, vagy nem, de akkor nem forszírozzuk a következő találkozót.

Kinyílok, kivirulok idegen környezetben, ahol senki nem tudja, ki is vagyok, mit is csinálok. Persze amikor szó esik arról, mivel foglalkozom, nem beszélek mellé. De nem ül mellettem, nem kísér egy kép, ami csak félig-meddig-néha vagyok, és nem kell mit kezdenem ezzel a furcsa ’én, de mégsem én’ valakivel, akivel úgyis annyi bajom van…

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.