Száz híres/55. Erle Stanley Gardner

KOmplett

Sötét foltok a múltban, hisztérikus delnők a jelenben. Hazugságok, féligazságok. Irtó hosszú bírósági tárgyalások, ahol Perry Mason mindig diadalmaskodik a végén. Többek szerint Gardner nem egy jó író. Mégis függőséget okozhat. Lehet, a mennyiség miatt is…

Több mint 130 krimi. Az egykori ügyvéd „gyárában” hat szorgos gépírónő pötyögte a szerző szavait, működött a nagyüzem. Ez a futószalagszerű szériafeeling néha át is üt a kész műveken, ilyenkor az olvasó is szinte csak átrepül a könyvön, érzi, az adott darab nagyon is munkaízű, felismeri a csavarokat, a figuráknak a szerző más könyveiben jobban, mesteribben kimunkált mását. Ilyen esetekben csökken az adott anyag feszültsége, de az olvasóé is; ezeket kell elalvás előtti lazításként használni.


Fotó: Legát

Kisgyerekként, mikor álmodozásaim között felmerültem magam előtt mint nagy írónő, így vizionáltam magam: hatalmas, mahagóni íróasztal (sok-sok titkos fiókkal, egyikben a végrendeletem lapul), körben komor könyvszekrények, a puritán szoba praktikus dísze pedig két tekintélyes írógép. Egyik magamnak, másik a titkáromnak. (Nos, személyzetem azóta sincsen, igaz, már a régi szuper írógépem is a múlté…) Mivel akkoriban el nem tudtam képzelni, hogy másképp is lehet írni, mint tervszerűen, időbeosztással, mint ahogy akármelyik körülöttem lévő ember dolgozik. Mit se sejtettem arról, amit írói válságnak neveznek, arról, mit jelent hónapokon át kutatni a fejemben új ötletek után.

Emlékszem, mennyire mellbe vágott, amikor az első verseskötetem megjelenése után hónapokig nem jutott az eszembe egyszerűen semmi. Az akkori naplóim tanúsága szerint már el is temettem minden reményemet a folytatásra, gondoltam, ennyi volt, game over. Aztán egyszer csak, váratlanul beugrott megint valami, és haladtam tovább. De az azóta sem pálya nekem, ami jó pár írónál működik, nevezetesen hogy mindennap fegyelmezetten nekiülnek, és mondjuk tíz és három (lehet ez délután vagy hajnal, alkata válogatja) között róják a sorokat. Nálam a kreativitás nem ismer időt, a saját alkotói energiám csöppet sem tapintatos. Néha legnagyobb munkák közepén tör rám, vagy éppen akkor, mikor tudom, hogy aludnom kellene, mert hajnalban indul a gépem. Kidob az ágyból egy sor vagy egy kép, és aztán lőttek a másnapnak. Az emlékezések szerint Gardner nem ismerte az ilyen tébolyt. Bár el tudom képzelni – mert kicsillan a könyvei között az erős hatásból keletkezett –, hogy a rutint meg-megszakította egy-egy szerelemből született regény.

A képet A molyrágta nerc esete című kedvencemhez készítettük. Della Streetet ábrázolja, mikor a lerobbant kocsma hátsó traktusában rábukkan a címadó ruhadarabra. Szinte előtör belőle a kiáltás, amit a legtöbb nő érezhet, ha elhanyagolt, nem a rangján kezelt bundával szembesül. „Micsoda tragédia!” Egy pillanatra nem is gondol a nőre, aki valószínűleg már halott, csak a beteg, immár hasznavehetetlen szőrmét látja maga előtt. Gardner mindegyik könyve egy-egy szerelmi vallomás a platinaszőke, örökké elegáns Dellának. Mintája a saját titkárnője, Agnes Jean lehetett. Gondolom ezt abból, hogy Agnest valóban feleségül is vette végül…

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.