Száz híres/55. Erle Stanley Gardner

KOmplett

Sötét foltok a múltban, hisztérikus delnők a jelenben. Hazugságok, féligazságok. Irtó hosszú bírósági tárgyalások, ahol Perry Mason mindig diadalmaskodik a végén. Többek szerint Gardner nem egy jó író. Mégis függőséget okozhat. Lehet, a mennyiség miatt is…

Több mint 130 krimi. Az egykori ügyvéd „gyárában” hat szorgos gépírónő pötyögte a szerző szavait, működött a nagyüzem. Ez a futószalagszerű szériafeeling néha át is üt a kész műveken, ilyenkor az olvasó is szinte csak átrepül a könyvön, érzi, az adott darab nagyon is munkaízű, felismeri a csavarokat, a figuráknak a szerző más könyveiben jobban, mesteribben kimunkált mását. Ilyen esetekben csökken az adott anyag feszültsége, de az olvasóé is; ezeket kell elalvás előtti lazításként használni.


Fotó: Legát

Kisgyerekként, mikor álmodozásaim között felmerültem magam előtt mint nagy írónő, így vizionáltam magam: hatalmas, mahagóni íróasztal (sok-sok titkos fiókkal, egyikben a végrendeletem lapul), körben komor könyvszekrények, a puritán szoba praktikus dísze pedig két tekintélyes írógép. Egyik magamnak, másik a titkáromnak. (Nos, személyzetem azóta sincsen, igaz, már a régi szuper írógépem is a múlté…) Mivel akkoriban el nem tudtam képzelni, hogy másképp is lehet írni, mint tervszerűen, időbeosztással, mint ahogy akármelyik körülöttem lévő ember dolgozik. Mit se sejtettem arról, amit írói válságnak neveznek, arról, mit jelent hónapokon át kutatni a fejemben új ötletek után.

Emlékszem, mennyire mellbe vágott, amikor az első verseskötetem megjelenése után hónapokig nem jutott az eszembe egyszerűen semmi. Az akkori naplóim tanúsága szerint már el is temettem minden reményemet a folytatásra, gondoltam, ennyi volt, game over. Aztán egyszer csak, váratlanul beugrott megint valami, és haladtam tovább. De az azóta sem pálya nekem, ami jó pár írónál működik, nevezetesen hogy mindennap fegyelmezetten nekiülnek, és mondjuk tíz és három (lehet ez délután vagy hajnal, alkata válogatja) között róják a sorokat. Nálam a kreativitás nem ismer időt, a saját alkotói energiám csöppet sem tapintatos. Néha legnagyobb munkák közepén tör rám, vagy éppen akkor, mikor tudom, hogy aludnom kellene, mert hajnalban indul a gépem. Kidob az ágyból egy sor vagy egy kép, és aztán lőttek a másnapnak. Az emlékezések szerint Gardner nem ismerte az ilyen tébolyt. Bár el tudom képzelni – mert kicsillan a könyvei között az erős hatásból keletkezett –, hogy a rutint meg-megszakította egy-egy szerelemből született regény.

A képet A molyrágta nerc esete című kedvencemhez készítettük. Della Streetet ábrázolja, mikor a lerobbant kocsma hátsó traktusában rábukkan a címadó ruhadarabra. Szinte előtör belőle a kiáltás, amit a legtöbb nő érezhet, ha elhanyagolt, nem a rangján kezelt bundával szembesül. „Micsoda tragédia!” Egy pillanatra nem is gondol a nőre, aki valószínűleg már halott, csak a beteg, immár hasznavehetetlen szőrmét látja maga előtt. Gardner mindegyik könyve egy-egy szerelmi vallomás a platinaszőke, örökké elegáns Dellának. Mintája a saját titkárnője, Agnes Jean lehetett. Gondolom ezt abból, hogy Agnest valóban feleségül is vette végül…

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.