Száz híres/55. Erle Stanley Gardner

KOmplett

Sötét foltok a múltban, hisztérikus delnők a jelenben. Hazugságok, féligazságok. Irtó hosszú bírósági tárgyalások, ahol Perry Mason mindig diadalmaskodik a végén. Többek szerint Gardner nem egy jó író. Mégis függőséget okozhat. Lehet, a mennyiség miatt is…

Több mint 130 krimi. Az egykori ügyvéd „gyárában” hat szorgos gépírónő pötyögte a szerző szavait, működött a nagyüzem. Ez a futószalagszerű szériafeeling néha át is üt a kész műveken, ilyenkor az olvasó is szinte csak átrepül a könyvön, érzi, az adott darab nagyon is munkaízű, felismeri a csavarokat, a figuráknak a szerző más könyveiben jobban, mesteribben kimunkált mását. Ilyen esetekben csökken az adott anyag feszültsége, de az olvasóé is; ezeket kell elalvás előtti lazításként használni.


Fotó: Legát

Kisgyerekként, mikor álmodozásaim között felmerültem magam előtt mint nagy írónő, így vizionáltam magam: hatalmas, mahagóni íróasztal (sok-sok titkos fiókkal, egyikben a végrendeletem lapul), körben komor könyvszekrények, a puritán szoba praktikus dísze pedig két tekintélyes írógép. Egyik magamnak, másik a titkáromnak. (Nos, személyzetem azóta sincsen, igaz, már a régi szuper írógépem is a múlté…) Mivel akkoriban el nem tudtam képzelni, hogy másképp is lehet írni, mint tervszerűen, időbeosztással, mint ahogy akármelyik körülöttem lévő ember dolgozik. Mit se sejtettem arról, amit írói válságnak neveznek, arról, mit jelent hónapokon át kutatni a fejemben új ötletek után.

Emlékszem, mennyire mellbe vágott, amikor az első verseskötetem megjelenése után hónapokig nem jutott az eszembe egyszerűen semmi. Az akkori naplóim tanúsága szerint már el is temettem minden reményemet a folytatásra, gondoltam, ennyi volt, game over. Aztán egyszer csak, váratlanul beugrott megint valami, és haladtam tovább. De az azóta sem pálya nekem, ami jó pár írónál működik, nevezetesen hogy mindennap fegyelmezetten nekiülnek, és mondjuk tíz és három (lehet ez délután vagy hajnal, alkata válogatja) között róják a sorokat. Nálam a kreativitás nem ismer időt, a saját alkotói energiám csöppet sem tapintatos. Néha legnagyobb munkák közepén tör rám, vagy éppen akkor, mikor tudom, hogy aludnom kellene, mert hajnalban indul a gépem. Kidob az ágyból egy sor vagy egy kép, és aztán lőttek a másnapnak. Az emlékezések szerint Gardner nem ismerte az ilyen tébolyt. Bár el tudom képzelni – mert kicsillan a könyvei között az erős hatásból keletkezett –, hogy a rutint meg-megszakította egy-egy szerelemből született regény.

A képet A molyrágta nerc esete című kedvencemhez készítettük. Della Streetet ábrázolja, mikor a lerobbant kocsma hátsó traktusában rábukkan a címadó ruhadarabra. Szinte előtör belőle a kiáltás, amit a legtöbb nő érezhet, ha elhanyagolt, nem a rangján kezelt bundával szembesül. „Micsoda tragédia!” Egy pillanatra nem is gondol a nőre, aki valószínűleg már halott, csak a beteg, immár hasznavehetetlen szőrmét látja maga előtt. Gardner mindegyik könyve egy-egy szerelmi vallomás a platinaszőke, örökké elegáns Dellának. Mintája a saját titkárnője, Agnes Jean lehetett. Gondolom ezt abból, hogy Agnest valóban feleségül is vette végül…

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.