Száz híres/56. A Grimm testvérek

KOmplett

Annak idején az első német nyelvű, nem tankönyvi szöveg, amit olvastam, egy válogatás volt a fivérek legismertebb meséiből – persze a finomított, gyerekbarát változatban. Most a Grimm-jubileum kapcsán megint belemerültem.

Imádok egy szobrot a Grimmekről, a kasseli emlékművet. Szépek, kifinomultak, érzékeny kis arcuk sugározza a történeteket. Meséket, mondákat. Pillantásuk túlra mutat, egy nagyon nem valóságba. Nyilván a szobrász mesés ideáját tükrözi ez a megjelenítés inkább, valószínűbb, hogy a testvérek úgy festettek, mint azt anno az 1000 márkás mutatta, amit mellesleg a legszebb bankjegynek tartottak a maga idejében…


Fotó: Izsák Sipos Szilárd

Tavaly adventkor kezdődött a nagy Grimm-őrület, mert 200 éve, 1812-ben, karácsony előtt jelentek meg ezek a mesék először, általuk összegyűjtve. Az évforduló kapcsán a sajtó tele van emlékezésekkel, elemzésekkel és interjúkkal, az egyik legérdekesebb a Die Zeit decemberi számában olvasható, Heinz Rolleke beszél a testvérekkel kapcsolatos makacs mítoszokról (a cikk mellett a már emlegetett szobor az illusztráció). Számomra az volt a legfurább, hogy ők nem voltak faluról falura járó gyűjtők, sőt egyetlenegy olyan mese nem akad a gyűjteményükben, amit ők kiskorukban ismertek és szerettek volna…

Mióta Berlinben vagyok, szinte csak meséket olvasok, újfent nyelvgyakorlásból. Legalábbis így mondom magamnak, hangosan. Amúgy meg nyilván nem csak azért. Minden éjjel holtfáradtan esem be az ágyba, nekem az itteni aktivitásom egy kicsit sok, illetve semmiképpen nem a megszokott. Otthon ugye az ’egy nap – egy tevékenység’ életmodellt követem, néha ebbe beleértem a szimpla felöltözést is. Ám itt mindennap megyek minimum egy helyre, és este meg találkozom valakivel. Hosszú sétákat teszek, néha kényszerűségből is, főleg ha eltévedek, ami gyakran előfordul, vagy egyszerűen csak olyan helyen vagyok, ami elég messze esik a metrótól.

Már kivégeztem Kästner Május 35-éjét, most először eredeti nyelven, a Nibelung-dalok gyerekverzióját, és valami ismeretlen cuccot is kipróbáltam, Benjamin Blümchen Das Zookonzert című, nagyon kicsiknek való lapozgatóját, de akkor tényleg hulla voltam. (És a másik – még nem végigolvasott opció – Spiró Fogsága volt.) De mindig visszakanyarodom a régi kedvencekhez, Holle anyóhoz, Rapunzelhez, Piroskához. Nem unom meg őket.


Fotó: Izsák Sipos Szilárd

A képet A békakirályhoz készítettük, nyilván. (Úgy akartam kinézni, mint valami csodálatos hercegnő, de a fotós szerint inkább csak Kiszel Tündére sikerült hajaznom…) Boldizsár Ildikó A Grimm mesék hősei című könyvében felhívja a figyelmet arra, mit üzen ez a történet. Amikor azt elolvastam, akkor döbbentem rá, miért az a kedvencem. (Az eredetiben a királylány falhoz csapja a békát.) Sokat elárul rólunk a kedvenc mesénk, mindenkinek javaslok egy alapos utánaolvasást…

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.