Száz híres/56. A Grimm testvérek

KOmplett

Annak idején az első német nyelvű, nem tankönyvi szöveg, amit olvastam, egy válogatás volt a fivérek legismertebb meséiből – persze a finomított, gyerekbarát változatban. Most a Grimm-jubileum kapcsán megint belemerültem.

Imádok egy szobrot a Grimmekről, a kasseli emlékművet. Szépek, kifinomultak, érzékeny kis arcuk sugározza a történeteket. Meséket, mondákat. Pillantásuk túlra mutat, egy nagyon nem valóságba. Nyilván a szobrász mesés ideáját tükrözi ez a megjelenítés inkább, valószínűbb, hogy a testvérek úgy festettek, mint azt anno az 1000 márkás mutatta, amit mellesleg a legszebb bankjegynek tartottak a maga idejében…


Fotó: Izsák Sipos Szilárd

Tavaly adventkor kezdődött a nagy Grimm-őrület, mert 200 éve, 1812-ben, karácsony előtt jelentek meg ezek a mesék először, általuk összegyűjtve. Az évforduló kapcsán a sajtó tele van emlékezésekkel, elemzésekkel és interjúkkal, az egyik legérdekesebb a Die Zeit decemberi számában olvasható, Heinz Rolleke beszél a testvérekkel kapcsolatos makacs mítoszokról (a cikk mellett a már emlegetett szobor az illusztráció). Számomra az volt a legfurább, hogy ők nem voltak faluról falura járó gyűjtők, sőt egyetlenegy olyan mese nem akad a gyűjteményükben, amit ők kiskorukban ismertek és szerettek volna…

Mióta Berlinben vagyok, szinte csak meséket olvasok, újfent nyelvgyakorlásból. Legalábbis így mondom magamnak, hangosan. Amúgy meg nyilván nem csak azért. Minden éjjel holtfáradtan esem be az ágyba, nekem az itteni aktivitásom egy kicsit sok, illetve semmiképpen nem a megszokott. Otthon ugye az ’egy nap – egy tevékenység’ életmodellt követem, néha ebbe beleértem a szimpla felöltözést is. Ám itt mindennap megyek minimum egy helyre, és este meg találkozom valakivel. Hosszú sétákat teszek, néha kényszerűségből is, főleg ha eltévedek, ami gyakran előfordul, vagy egyszerűen csak olyan helyen vagyok, ami elég messze esik a metrótól.

Már kivégeztem Kästner Május 35-éjét, most először eredeti nyelven, a Nibelung-dalok gyerekverzióját, és valami ismeretlen cuccot is kipróbáltam, Benjamin Blümchen Das Zookonzert című, nagyon kicsiknek való lapozgatóját, de akkor tényleg hulla voltam. (És a másik – még nem végigolvasott opció – Spiró Fogsága volt.) De mindig visszakanyarodom a régi kedvencekhez, Holle anyóhoz, Rapunzelhez, Piroskához. Nem unom meg őket.


Fotó: Izsák Sipos Szilárd

A képet A békakirályhoz készítettük, nyilván. (Úgy akartam kinézni, mint valami csodálatos hercegnő, de a fotós szerint inkább csak Kiszel Tündére sikerült hajaznom…) Boldizsár Ildikó A Grimm mesék hősei című könyvében felhívja a figyelmet arra, mit üzen ez a történet. Amikor azt elolvastam, akkor döbbentem rá, miért az a kedvencem. (Az eredetiben a királylány falhoz csapja a békát.) Sokat elárul rólunk a kedvenc mesénk, mindenkinek javaslok egy alapos utánaolvasást…

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.