Száz híres/57. José Saramago

KOmplett

Kevés író van, akitől folyamatosan beugranak képek, a legváratlanabb helyzetekben. Saramago számomra ilyen. Váratlanul támad, és élesen rajzolódik elém.

Előre leszögezem: mindegyik könyvéért rajongok – és mindegyikért másért. A képet mégis a kedvencemhez, az Embermáshoz készítettük, Ef Zámbó Öcsike műtermében. Felmentünk a padlásra, ott láttam meg a kifacsart babát. Szűrtek voltak a fények, és egy rövid pillanatra mintha a saját arcvonásaimmal szembesültem volna. (Előtte nemrég írtam meg a Próbababa című versemet, tehát rajta voltam a tripen, így nem csodálható semmi. Az a típusú alkotó vagyok, aki, ha benne van egy szövegben, teljesen leszűkül a horizontja, és valahogy olyankor minden egy irányba tart, a véletlenek is csak arra szolgálnak, hogy kiegészítsék a bennem születő dolgokat.)


Fotó: Legát

 

Már gyerekként is képtelen voltam megbarátkozni a teljes elmúlás gondolatával. Esténként úgy aludtam el, hogy arra gondoltam, halálunk után szétszóródnak a darabjaink, amik aztán – ha nagyon szerencsénk van – véletlenül összeállnak megint, pont ugyanúgy. Később, amikor már tudtam valamit a sejtekről, DNS-ről, még inkább a meggyőződésemmé vált, hogy ez lehetséges, sőt, akár már az életünkben is. Hogy hirtelen egymásra találnak a részek mondjuk a levegőben, és meg is van az a másik, aki pont ugyanolyan, mint mi vagyunk. Ma már persze sejtem, hogy ez lehetetlen. De közben hasonlóságmániássá váltam. Mindenkit megőrjítek ezzel. Nagyon érzékenyen látom az arcvonásokat és a gesztusokat, egyszerűen a jellegzetességek megmaradnak a fejemben, és mint egy felismerőszoftver, rögtön azonosítok.

Amikor mondom valakinek, hogy nézd már, X. szájtartása – és ezáltal egész X. jellege tisztára Y., eleinte csak néznek. Igen gyakran engem, hülyének. Majd sokszor jön – gyakran hosszú idő után –, hogy tényleg, milyen érdekes, látom már én is az egyezést. De a legdermesztőbb magunkat visszalátni egy-egy idegen arcban. Velem már háromszor is előfordult. Egyszer egy versenyen zsűriztem, amikor a mellettem ülő zsűritag megbökött: „Nézd, Orsi, ott ülsz a második sorban, tíz évvel fiatalabban.” Odakaptam a fejem, és elnémultam. Mert valóban. Az arc, a testtartás, te jó ég. A lánynak is feltűnt ez, néztünk hosszan egymásra, majd zavartan elfordultunk.

Ez előtt egyszer a villamoson szólt oda nekem L.: „Ott az öregkori tenmagad.” És én valóban megláttam magam a vagy nyolcvanéves hölgyben, dermesztő volt. Aztán decemberben egy fotón villantam fel, hirtelen azt hittem, rólam készült. Mindegyik esetben érdekelt, milyen lehet az a hozzám nagyon hasonló másik, vajon a jellemünk, ízlésünk is egyező? Milyenek voltak a szüleik? Van-e esetleg valami rokonság közöttünk?

A Saramago-regény kapcsán még annak idején megjelent egy kritika, azzal az izgalmas felvetéssel, hogy boldogan élünk az egyediségünk tudatával, és nem tudunk mit kezdeni a hasonlóságokkal. Én persze, tanulva az Embermás főhősének, Tertuliano Máximo Afonsónak a „hibájából”, nem kezdtem neki a nyomozásnak… Hamarosan ebből is film készül. A Vakság filmváltozatával is nehezen barátkoztam meg, mert számomra ezekben a könyvekben a sztorinál sokkal fontosabb a leírás módja, a hosszú mondatok, amikbe beleveszek, a fejtegetések, a néha már-már idegeket tépő morfondírozások. Ezekben elmerülni érdekesebb, mint hogy mi is fog történni végül, mi lesz a végső csavar…

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.