Száz híres/57. José Saramago

KOmplett

Kevés író van, akitől folyamatosan beugranak képek, a legváratlanabb helyzetekben. Saramago számomra ilyen. Váratlanul támad, és élesen rajzolódik elém.

Előre leszögezem: mindegyik könyvéért rajongok – és mindegyikért másért. A képet mégis a kedvencemhez, az Embermáshoz készítettük, Ef Zámbó Öcsike műtermében. Felmentünk a padlásra, ott láttam meg a kifacsart babát. Szűrtek voltak a fények, és egy rövid pillanatra mintha a saját arcvonásaimmal szembesültem volna. (Előtte nemrég írtam meg a Próbababa című versemet, tehát rajta voltam a tripen, így nem csodálható semmi. Az a típusú alkotó vagyok, aki, ha benne van egy szövegben, teljesen leszűkül a horizontja, és valahogy olyankor minden egy irányba tart, a véletlenek is csak arra szolgálnak, hogy kiegészítsék a bennem születő dolgokat.)


Fotó: Legát

 

Már gyerekként is képtelen voltam megbarátkozni a teljes elmúlás gondolatával. Esténként úgy aludtam el, hogy arra gondoltam, halálunk után szétszóródnak a darabjaink, amik aztán – ha nagyon szerencsénk van – véletlenül összeállnak megint, pont ugyanúgy. Később, amikor már tudtam valamit a sejtekről, DNS-ről, még inkább a meggyőződésemmé vált, hogy ez lehetséges, sőt, akár már az életünkben is. Hogy hirtelen egymásra találnak a részek mondjuk a levegőben, és meg is van az a másik, aki pont ugyanolyan, mint mi vagyunk. Ma már persze sejtem, hogy ez lehetetlen. De közben hasonlóságmániássá váltam. Mindenkit megőrjítek ezzel. Nagyon érzékenyen látom az arcvonásokat és a gesztusokat, egyszerűen a jellegzetességek megmaradnak a fejemben, és mint egy felismerőszoftver, rögtön azonosítok.

Amikor mondom valakinek, hogy nézd már, X. szájtartása – és ezáltal egész X. jellege tisztára Y., eleinte csak néznek. Igen gyakran engem, hülyének. Majd sokszor jön – gyakran hosszú idő után –, hogy tényleg, milyen érdekes, látom már én is az egyezést. De a legdermesztőbb magunkat visszalátni egy-egy idegen arcban. Velem már háromszor is előfordult. Egyszer egy versenyen zsűriztem, amikor a mellettem ülő zsűritag megbökött: „Nézd, Orsi, ott ülsz a második sorban, tíz évvel fiatalabban.” Odakaptam a fejem, és elnémultam. Mert valóban. Az arc, a testtartás, te jó ég. A lánynak is feltűnt ez, néztünk hosszan egymásra, majd zavartan elfordultunk.

Ez előtt egyszer a villamoson szólt oda nekem L.: „Ott az öregkori tenmagad.” És én valóban megláttam magam a vagy nyolcvanéves hölgyben, dermesztő volt. Aztán decemberben egy fotón villantam fel, hirtelen azt hittem, rólam készült. Mindegyik esetben érdekelt, milyen lehet az a hozzám nagyon hasonló másik, vajon a jellemünk, ízlésünk is egyező? Milyenek voltak a szüleik? Van-e esetleg valami rokonság közöttünk?

A Saramago-regény kapcsán még annak idején megjelent egy kritika, azzal az izgalmas felvetéssel, hogy boldogan élünk az egyediségünk tudatával, és nem tudunk mit kezdeni a hasonlóságokkal. Én persze, tanulva az Embermás főhősének, Tertuliano Máximo Afonsónak a „hibájából”, nem kezdtem neki a nyomozásnak… Hamarosan ebből is film készül. A Vakság filmváltozatával is nehezen barátkoztam meg, mert számomra ezekben a könyvekben a sztorinál sokkal fontosabb a leírás módja, a hosszú mondatok, amikbe beleveszek, a fejtegetések, a néha már-már idegeket tépő morfondírozások. Ezekben elmerülni érdekesebb, mint hogy mi is fog történni végül, mi lesz a végső csavar…

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.