Száz híres/58. Bertolt Brecht

KOmplett

„A nagysághoz nagy változások kellenek. / A kis változások ellenségei a nagyságnak, / Ellenségeim vannak. / Így hát híresnek kell lennem.”

Az idézet a Szin, a költő című versből származik, Somlyó György fordítása. Emlékszem arra a napra, amikor az akkori – még kézzel írtam a verseket – verses füzetem borítójára másoltam. Előtte nem sokkal jártam a Katonában. És amit akkor éreztem, amikor annak idején Csákányi Eszter Kurt Weill-estjét először láttam, nem tudom leírni. Valami megfordult, átváltott bennem, és irányt kapott az a sokfelé áramló energia, ami akkortájt nem előrevitt, hanem egy pontra szögezett, és onnan hívogatott összevissza, reménytelenül.


Fotó: Legát

 

Brecht addig tanagyag volt számomra, egyszerűen kötelező, az epikus színház megtanult alaptételei, előadások, melyekre nem mentem el, mert egyáltalán nem érdekeltek. Ám aznap este megjelent előttem valami. Csákányi Eszteren át Lotte Lenya, Weill és Brecht. Ez 1996-ban volt. (Az est Lotte Lenya életét mutatta be, a prózai szövegek Weill és Lotte levelezéséből lettek összevágva. Azóta persze megvettem ezt a könyvet – németül, úgy tudom, magyarul nincs meg –, a polcomon ott díszeleg egy hatalmas Lotte Lenya-album, és a fellelhető lemezei is mind… És mellettük jó pár feldolgozás, kedvencem többek között a Mariann Faithfull-féle.)

Imádtam a dalszövegeket, és egyszerűen világos lett, hogy nekem tényleg nincsen dolgom a szabad verssel, viszont dolgom van a bennem lakó dívával, akinek – miután megnéztem jó pár fotót Lotte-ről – kezdtek megrajzolódni az arcvonásai. Innentől egy ideig nem írtam, hanem gyűjtöttem az élményeket. Faltam a drámákat és verseket Brechttől – némelyik kissé túl politikus nekem, de ahogy a természeti képekkel bánik néha, máig példa számomra –, a dalokat hallgattam, szinte unásig. Míg meg nem lett a pontos ritmus. Csak aztán írtam meg a legelső kötetem címadó versét, a Lotte Lenya titkos éneke címűt. És onnantól nem akartam igazán alanyi lenni. Ráéreztem a szerepjátszás, a mások bőrébe bújásnak az ízére, kerestem a megszólalási módokat, a számomra leghitelesebb alteregókat.

Onnantól kezdtem el a külsőmmel is játszani. Addig nem gondoltam, hogy ez hozzá, illetve hozzám tartozna, de a változásban ez is benne volt: másképp közelíteni a vershez és a vers írójához, nemcsak szöveget létrehozni, hanem egyszemélyes színházat is, melynek én magam – társalkotó híján – rendezője, primadonnája és egyes számú szerzője vagyok. Csak el kellett kezdeni. Reflektort a körúti lámpa fényéből. Színpadot az albérleti szobában. És mindezt leírni aztán. De úgy, hogy az zene legyen, szinte kívánja a hangokat. (Azóta is keresem az én Weillemet, de meglesz bizonyosan.)

A viasz-Brechtet persze a berlini Madame Tussaud-ban találtuk, nyilván. Mögüle nézek, mint Lotte nézhetett… És akkor arról még nem is írtam, milyen a színházában, a Berliner Ensemble-ban Brecht-darabokat nézni. Legutóbb a Kurázsi mamát láttam, szerintem Bertolt is elégedett lett volna…

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.