Száz híres/76. Katherine Mansfield

KOmplett

„És akkor lassan ráébredtem – megértettem, hogy álmomban meghaltam. Fogok még élni – talán hónapokat, talán heteket, napokat vagy órákat. Az idő – nincs. Abban az álomban én meghaltam. A szellem, a halál ellensége, ami így tud remegni, és ennyire makacs, az most mind kirázódott belőlem. Én már halott vagyok, és nem számít. (…) Ó, szeretnék én egy rakás dolgot, nagyon is. De nem bánom, ha nem teszem meg őket.”

Egy előadáson hallottam először róla, utána rögtön meg is vettem az összegyűjtött elbeszéléseit és az azzal egy időben megjelent naplóit és levelezését. A személye vonzott elsődlegesen, a karakter, aki minden bevett szerep ellen van. Elragadott a lényét átható dacos kétségbeesés, a bátorság, ahogy feldolgozta önmagát. Ahogy a betegsége miatt a halál közelségét elfogadta.

false

Elsődlegesen a naplóiért rajongok ma is, de persze ez csak azért van, mert novellistaként (holott ezt a műfajt kevésbé preferálom) nagyra tartom. Azt a pontosságot, ahogy képes egy apró részletből elindítani bennünk azt, hogy úgy lássunk, ahogyan ő. Mint például nagy kedvencemben, a Lélektanban például, melyben olyan egyszerűséggel fogalmazott meg egy rám is jellemző attitűdöt, amit én sehogy sem tudtam megfogalmazni eddig. (Vagyis leírni le tudtam volna, de értelme annak nincs – meg kellett jeleníteni egy szituációban, egy pontos képben, így lett érthető számomra is.)

Az írás voltaképpen két felnőtt ember elrontott titkos légyottjáról szól, a férfi meglátogatja a nőt a műtermében. Behabzsolnák egymást, de helyette felszínesek, fegyelmezettek. És akkor jönnek a véletlen kicsúszott szavak „– De… nézze… – A férfi eltolta a csészét, és nagyon gyorsan folytatta. – Én egyszerűen nem élek kifelé. Fogalmam sincs a dolgok nevéről – fákról, egyebekről –, és soha nem figyelem a tányért, a bútort vagy hogy milyenek az emberek. Nekem az egyik szoba olyan, mint a másik: ahol le lehet ülni olvasni vagy beszélgetni… kivéve ebben a műteremben. – Körülnézett, aztán a nőre, zavarában és örömében elnevette magát.”

Nem történik több, hamarosan elbúcsúznak egymástól, de ezekben a mondatokban összesűrűsödik a dráma, és megmutatkozik, milyen reménytelen tud lenni önmagunk kifejezése a személyes találkozásokkor, ha hasonlóan működünk. A véletlen kibukott mondatok, gesztusok lehetnek csak árulóink, de ezeket nem is igen veszik észre – szerencsére. Én olyan vagyok, mint ez a férfi: nemhogy nem nézek és nem látok, de én is csak az egyértelműen kimondott, világos szavakból értek, süket és vak vagyok a jelzésekre, az árnyalatokra. Ez komoly hiányosság, így jól jön az írás végi feloldozás. (Néha Salinger nagy rokonának érzem, például az Egy csésze tea miatt is…)

Amikor megláttam a hatalmas, gégét formázó installációt (ráadásul a korát idéző ruhában voltam), egyből tudtam, hogy újra kézbe veszem. (Mióta annyira hipochonder lettem, kerültem a szövegeit.) A konstrukció Mansfield tüdőbaja miatti állandó köhögést szimbolizálta, valamint a várakozását a halál kapujában. És azt, hogy ezt mennyi színnel lehet megtölteni. Nem élettel, mert ez valami más. Olyasmi, mint amit egy kései naplóbejegyzésében fejteget, amikor arról ír, miféle párhuzamos valóságba tud egyszerűen belezuhanni, mi mindent tud elővarázsolni érzetekből és az emlékezet elmosódó, egymásba gubancolódott szálaiból: „Ezek a dolgok sokkal valóságosabbak, részletesebbek, gazdagabbak, mint az élet. Azt hiszem, addig tudnám folytatni… akármeddig. Ezt bármivel meg tudom csinálni. Csak személyek nincsenek. Én sem vagyok ott személyesen. Az emberek csak a csend részei, nem a rajznak – attól nagyban eltérnek –, a séma részei. Erre bizonyos mértékben mindig képes voltam – de csak amióta igazán beteg vagyok, azóta adatott meg ez a – mondjuk – fájdalomdíj? Istenem, milyen csodálatos dolog.”

Pár hete egy szállodaszobában volt hasonló élményem. Elég sok nyugtatót bevetettem, és egyszerre csak lebegni kezdett felettem a tudatom. Ködös volt minden, és azt éreztem, ebből többé nem fogok felébredni. Felébredtem persze (és szerencsére), de az érzés, a „csodálatos dolog” érzékeimet kijátszó, átformáló tapasztalata tanításnak bizonyult. És figyelmeztetésnek. Míg én (ahogy most a tények mutatják, de persze…) nem vagyok beteg, Katherine-nek szövetségese lett az elmúlás. És írt és írt és írt. Mindennek ellenére. Megtanultam tőle, hogy csak úgy dolgozhatok (szépirodalmi művön), ha azt tekintem az utolsónak, azt hagyom magam után. „Egy kis lény véletlenül belehullott a magnólia hatalmas, édes, erős csészéjébe. Ézsaiást (vagy Illést?) tűzszekér ragadta föl a Mennybe valaha. De ha az idő fenséges és szabadon dolgozhatom, ahhoz képest egy ilyen utazás határozottan semmi.”

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.