A család barátja - Lator László: Szabad szemmel. Esszék

  • Bán Zoltán András
  • 2016. szeptember 5.

Könyv

Első kötete fülszövegében írta Petri, hogy nem akar csak költő lenni. Aztán úgy esett, hogy mégis csak költő maradt; nem írt drámákat, regényeket, soha nem tért át más műfajra.

Ebben is eltért jelentős pályatársaitól, hiszen például Tandori, Oravecz Imre vagy Rakovszky Zsuzsa legalább annyira számít ma prózaírónak, mint költőnek – legalábbis a művek számát tekintve. A régi költőknek többnyire elég volt a vers. Lator is megmaradt csak költőnek, noha egy ön­életrajzi könyvvel ő is gazdagította a nagyszerű magyar memoárok sorát.

false

Új kötete esszéket tartalmaz nagyjából harminc év terméséből, és mindjárt felugrik a kérdés: ugyan ki ír manapság esszéket? Elavultnak tűnő műfaj, különösen az utóbbi időben, mely immár legalább ötven-száz évre rúg, amikor az úgynevezett Én gyanúba került, és bármiféle egyedi, kissé vallomásos megszólalást gúny övez. És az Én mint lírai Én is belső ruhatárba helyezendő holminak tetszik, még akkor is, ha azt állítja, mint Rimbaud, hogy az Én az valaki más.

A teória azonban soha nem lehet olyan erős, mint egy komoly embernek az évtizedek teltével egyre érettebb és megfontoltabb hangja; Lator minden írása egyes szám első személyben szól, és már a könyv első mondatában „szégyenkezve” vallja meg: „az elméleti gondolkodásra való hajlamom, tehetségem módfelett fogyatékos”. Hála istennek. Lator annak a nagy és mára egyre kevesebb tagot számláló nemzedéknek a szereplője, amely – az összes kételye ellenére, és mivel belátja, hogy egyebe amúgy sincs, mint a nyelv – még bízik a nyelv kifejezőerejében, bízik a formálás plaszticitásában. Továbbá kötelezőnek tartja az úgynevezett szakma elsajítítását. Vagyis úgy véli, hogy egy költőnek tudnia kell a versírás mesterségét és ismernie kell a hagyományt, még akkor is, ha soha eszébe nem jutna, hogy leírjon egy alkaioszi strófát. „Éljünk benne a korunkban, és mit se áldozzunk föl abból, amire a régiek taníthatnak bennünket”, idézi Lator a saját hitvallásaként is Apollinaire-t. Lator nem konzervatív, hanem „modernség­tradicionalista” (hogy Odo Marquard szép szavával éljek).

Családtag Lator, annak a famíliának szereplője és krónikása, melyet posztnyugatosnak, poszt­újholdasnak is nevezhetnénk. Nyilvánvaló tehát, hogy akkor érzi magát elemében, ha ennek a stíluseszménynek, úgyszólván magatartásnak a nagy alkotóiról szólhat. Kálnoky, Nemes Nagy, Pilinszky, Weöres a főhősei ennek a könyvnek. Persze megkapta ezért is a teoretikus lesajnálást, amikor egy ismert irodalomtudós valamikor csoportos szubjektivizmusnak nevezte esszéírói módszerét. Nem vitás, Lator előadásmódjában van valami, ami az összekacsintásra emlékezteti az olvasót. De lapos dolog a szemére vetni ezt. Pusztán azért is, mivel esszéi olyan korszakban keletkeztek, amelyben még volt kikkel összekacsintani. Volt valamiféle család.

És mivel eme család tagjának és barátjának tekinti magát, nem riad vissza attól, sőt egyenesen jószomszédi kötelességének érzi, hogy olykor tanácsot adjon egy pályakezdőnek. Így tesz Simon Mártonnal, bár erős benne az aligha alaptalan szkepszis, hogy a debütáló ifjú harcos nem fogadja majd meg intelmét. Ráadásul Lator családja, vagyis magának a költészetnek a birodalma tágas. Így előfordulhat, hogy olyat is magába foglal, aki csak genetikailag családtag, és nem is költő a szó szabatos értelmében. Ilyen Perneszy Zsigmond, egyik távoli rokona, aki Lator szerint érdekes állatverseket írt, de egyetlenegyet sem publikált.

Lator remekül elemez verseket, és ebben is modernségtradicionalistának tűnik, mert hát ki ír manapság verselemzéseket? A teória papundeklikásája leszoktatott minket róla, arról nem is beszélve, hogy ki ért manapság a verselemzés igencsak bonyolult mesterségéhez-művészetéhez? Pedig nem is olyan rég éppen egy Németh G. Béla szerkesztésében megjelent, Arany János-verseket elemző kötet (Az el nem ért bizonyosság, 1972) hozott pici, de mégis fontos fordulatot a magyar irodalomtudományban. És minek írjunk versekről, ha manapság már alig olvas valaki verset? És a líra mint kultúrát alakító tényező messze elmaradt a regény mögött. Lator azonban ebben is bizakodó, ha jól sejtem. Ennek az optimizmusnak a jegyében elemzi nemcsak a század egyik legnagyobb költeményét (Pilinszky: Apokrif), hanem például Szlukovényi Katalin vagy Csengery Kristóf egy-egy versét is. És legyen bármennyire is beszorított helyzetben a mai líra, Lator a humort és az öniróniát forgatja önvédelmi fegyverként: „ne legyünk rosszkedvűen maradiak, hadd játsszon, hadd kísérletezzen, hadd hülyéskedjen a költő, de mi se vegyünk mindent halálosan komolyan”. Lator esszéi nagy segítséget adnak ebben.

 

Európa, 2016, 440 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.