Könyvmelléklet - Elsüllyedt szerzők XL.

A csizmás ember

Veres Péter (1897-1970)

Könyv

"Csodaparaszt", botcsinálta hadügyminiszter, bölcselkedő pátriárka, egy fél ország Péter bácsija. Önmaga és kora számára Veres Péter mindig több volt egyszerű írónál, ám a mából visszatekintve könnyen úgy tűnhet: kevesebb is volt annál.

"Én semmiből akartam 'valami' lenni" - írta egyik önéletrajzi művében, s valóban: Veres Péter mélyebbről indult és magasabbra jutott, mint jószerint bárki más a magyar irodalom történetében. Személyes sikere jelkép volt, annak minden két- és többértelműségével együtt.

Szegényparaszt és szerelemgyerek

A balmazújvárosi születésű Veres Péter többszörös hátránnyal indult az életben. Nem az irodalmi életben, hiszen attól élete első évtizedeiben fényévnyi távolság választotta el a mindössze négy elemit kijáró ridegparasztot. A debreceni kollégium felcsillanó esélye helyett így Veres számára az évezredes parasztsors ígérkezett: volt gyerekpásztor, gulyás, napszámos és részes arató, valamint sínfektető pályamunkás a vasútnál. Az ambíció és a könyvszomj azonban már a kezdetektől ott munkált Veresben, akiből utóbb a 20. század egyik nagy magyar autodidaktája vált. Mint politizáló földmunkás a szociáldemokratáknál lelt első politikai otthonára (s vele egy csábítóan gazdag egyleti könyvtárra), az I. világháború katonájaként pedig az olasz fronton szerzett tapasztalatokat: összehasonlító néprajzi, pszichológiai és véres tapasztalatokat egyaránt. Hazajutva értelemszerűen ő is kivette részét a forradalomból, s mint falujának egyik direktóriumi tagja, utóbb fogságot és évtizedes zaklatásokat is elszenvedett.

Veres harmincéves volt, amikor először sikerült a nagyobb nyilvánosság elé lépnie, ha nem is az irodalom, de a társadalomtudományi színezetű közviták terén. A többgyermekes apa, akinek irodalmi próbálkozásairól rendre udvarias, ám azért egyértelmű elutasítással szóltak a Népszava szerkesztői üzenetei, 1927 végén hosszú olvasói levelet írt Vámbéry Rusztemnek, a polgári radikális és marxista társadalomtudományi folyóirat, a Századunk szerkesztőjének. A teoretikus igényű levél, nem függetlenül írójának társadalmi hátterétől, nagy feltűnést keltett, s Vámbéry 1928 elején épp ezzel az írással nyitotta meg a demokrácia válságáról indított sajtóvitát. Verest ezzel felkapták a baloldali orgánumok a Népszavától az erdélyi Korunkig, s nem csupán írásait, de előadásait is nagy érdeklődéssel fogadták. A marxista, de a freudista terminológiát is így-úgy elsajátító és fogalmaikat ízes tájszólással kimondó paraszt igazi szenzáció volt, s a jó szónoki készséggel és erős becsvággyal megáldott Veres láthatóan élvezte a sikert. Illyés Gyula azonban visszatekintői kegyetlenséggel a beszélő kutya sikerével rokonította Veres első diadalait.

"Legendája előbb volt, mint alkotása (...) a parasztimádat leste már a testbeöltözött eszményt" - fogalmazott ugyancsak Illyés, s valóban: Veres még érdemi művek nélkül vált nagy reménységgé és jelképes alakká. Ez a debreceni Gulyás Pál verséből is jól kiolvasható: "Veres Péter betoppant, / csizmája nagyot koppant. / Messziről jött délelőtt, / hozta a friss levegőt. / Hozta kintről a fagyot, / hozta a csendőrszagot..." A balmazújvárosi parasztember, aki utóbb is élete végéig ragaszkodott csizmás és nyakkendő nélküli, állig begombolkozott megjelenéséhez, az új energiákat a néptől remélő irodalmi és politikai közvélemény számára a jövő emberének tetszett. S korántsem csupán a baloldalon, de a jobb-, sőt a szélsőjobb vidékein is. Így amikor 1936 elején végre megjelent első érdemi műve, Az Alföld parasztsága, azt Oláh György, a szélsőjobbos Új Magyarság vezércikkírója is zajosan üdvözölte.

Az időrendben a falukutató irodalom élére került műben Veres - folyamatos szűkítések révén - kísérletet tesz az alföldi ridegparasztság tudományos igényű leírására. A kevésszavú, szemérmes, racionális, a modern városi-polgári álkultúrától meg nem fertőzött parasztságot piedesztálra emelő írás azokon a pontokon a legérdekesebb, és ott tűnik a leginkább érvényesnek, ahol Veres élet- és tárgyismerete szerephez jut, míg a nagy általánosítások és az elméletalkotási próbálkozások erősen sérülékenynek mutatják a szociografikus igényű munkát. Mindenesetre Az Alföld parasztsága műfajánál fogva viszonylag összeszedett és fegyelmezett írásmű, s így mentes Veres életművének legnagyobb rákfenéjétől, az öntetszelgő és sokbeszédű bölcselkedéstől.

1937-ben megjelent önéletírása, a Számadás lapjain már jócskán akadnak ilyen

terjengős és önünneplő

passzusok, ám e könyv mégis Veres legértékesebb műve. A saját életét előadó parasztember hatalmas önérzete itt funkciót nyert, s az "édes" és "cigányosan" szép hangú irodalmi nyelvet megvető szerző figyelemre méltó próbát adott személyes nyelvi univerzumából, egyszerre irodalmon pallérozott és mégis földszagú prózájából. S túl a nyelven ott élt e könyvben egy olyan világ, amelynek belső leírásával eladdig adós volt a magyar irodalom, ha kárpótlásul mégannyira idealizálta is a magyar parasztot. Ez az "én tudom" (s egyúttal "én tudom") pozíció utóbb végigkísérte Veres életét, s holtáig kívülről és belülről egyaránt erősítette tekintélyét.

"Az ő erős, bizakodó alakja körül kell az új Magyarország három osztályának, értelmiségnek, parasztságnak, munkásságnak öszszeforrnia, mert nem tudok senki mást, aki mind e három osztálynak a szeretetét ennyire kivívta volna." Németh László írt így Veres korabeli népszerűségéről, amely a Szép Szó hasábjaitól a nyilas Összetartás csábító szirénhangjaiig roppant bizarr népfrontot sejtetett a csizmás ember mögött. Az író ott szerepelt az 1937. március 15-én megalakult, majd rövid úton kivérzett Márciusi Frontban (tovább gyarapítva ezzel rendőrségi bűnlajstromát), s bár eredetileg ellenezte a pártalapítást, 1939 júniusában ő is ott volt azon a homokszállító dereglyén, amely a Maroson úszva helyet adott a Nemzeti Parasztpárt megalakulásának. Elnökké itt még a Veressel voltaképp rivális, hisz hasonlóan echt hátterű parasztírót, Szabó Pált választották meg.

Veres mindeközben teljesítette a népi írók nem éppen tipikus, de azért kivételesnek sem tekinthető ideológiai bolyongásait. Így Fejtő Ferenccel a zsidókérdésről összevitatkozva érezhetően eltávolodott a baloldaltól, s 1939-es Szocializmus, nacionalizmus című művébe már tőrőlmetszett antiszemita gondolatmeneteket is elhelyezett. Például arról, hogy a legkülönfélébb népek "a zsidóval szemben általában biológiai ellenszenvet éreznek. Ne értsük félre, nem csupán fiziológiai ellenszenvet! Lehet a zsidó tisztább, finomabb, sőt szebb is, mégsem kell a vérnek és az ízlésnek." Kevésbé vérlázító, ám öntömjénező locsogásában még fárasztóbb volt következő műve (Mit ér az ember, ha magyar?, 1940). Itt levelek sorában oktatta a jövő vezéreinek remélt parasztfiúkat, kíméletlen és jogos bírálatra ingerelve a harcostárs Illyés Gyulát, aki a Nyugatban megjelentetett kritikájában mintegy futólag diagnosztizálta Veres egész pályafutásának egyik legnagyobb gyengéjét: "minden gondolatot, amit a levegőből kifog és megért, sajátjának hisz". S kritikája végén már-már a jós jövőbelátásával jelezte a Veres előtt álló két lehetőséget: "Ha magába száll, úgy száll a népbe, a valóságba: úgy lesz író is, népvezető is. A másik út a jókat mondogató paraszthoz vezet, a tragikus pojácához."

Ezekben a viharos években jóval kisebb feltűnést keltett Veres első novelláskötete, a mindennapi élményeket tehetséggel megidéző Gyepsor (1940), amelynek földmunkás szereplői - ha mind Veres módjára gondolkoznak is - a nyelvi és kulturális elnyomatás alatt is őrzik saját szavajárásukat és erkölcsüket. E figurák közül azután több is végigkísérte Veres parasztregényeinek sorát, egyszerre felmutatva és meghamisítva a falu átalakulásának drasztikus történelmi folyamatát.

Miközben sokan - és nem minden alap nélkül - a szélsőjobbon is a magukénak érezték már Verest, ő azért bal felé is fenntartotta kapcsolatait, s ennek utóbb nagy hasznát vette. Merthogy a némi munkaszolgálat, majd foghúzásokkal legitimált kórházi bujkálás árán átvészelt 1944-es esztendőt követően felvirradt a politikus Veres Péter napja.

A kommunisták áldásával

ugyanis a szeplős múltú Veres az addig csak formálisan létezett Nemzeti Parasztpárt elnökévé lépett elő, s a koalíciós években majd' mindvégig hű szövetségesnek bizonyult, oldalán a kettős párttagságú Erdei Ferenccel és Darvas Józseffel (s a többi "gatyás kommunistával"). Bár az NPP eredménye mind az 1945-ös, mind az 1947-es választáson jóval alulmúlta a várakozásokat (6,87, majd 8,76 százalék), a népszónokként remeklő Veresre magas tisztségek vártak. Így ő lett a földosztás felett őrködő Országos Földbirtokrendező Tanács elnöke, 1947-ben pedig előbb újjáépítési, majd egy szűk esztendőre honvédelmi miniszter lett. Ez utóbbi posztján kevés hasznát vette első világháborús tapasztalatainak, s leginkább önérzetes csetlés-botlásával keltett feltűnést. Díszszemléken rögtönzött hosszú szónoklatai előtt például rendre elfelejtett "Pihenj!"-t vezényeltetni, aminek eredményeképpen hallgatóságának körében sorozatos volt az ájulás. Legemlékezetesebb kezdeményezése a demokratikus "kend" megszólítás seregen belüli bevezetésére vonatkozott, ám törekvését végül nem koronázta siker. Miniszteri pályafutásának a kommunistákkal való egyetlen érdemi összeütközése vetett véget, midőn a kisgazdák felmorzsoltatását követően Veres kísérletet tett paraszti táborának kiszélesítésére. A paraszti jövendő (1947) című vitairatában megpróbált ugyanis a paraszti gazdálkodás szabadsága mellett érvelni, jócskán elszámítva a kommunisták szándékait meg a saját maga és pártja súlyát.

A politika első, majd második vonalából kikerülve Veresnek íróként is le kellett tennie a garast az új rendszer mellett. Ezt a feladatát az 1950-es, Próbatétel című kötetével teljesítette, amelyért megkapta a Kossuth-díj arany fokozatát s vele Révai József elismerését: "Veres Péter (...) szinte az alkotás kényszere alatt fejlődik a paraszti realizmusból a szocialista realizmusba." A címadó novellában a kommunista szövetkezeti paraszt, Kis Gábor a válsághelyzetben lép elő közösségének hivatott vezetőjévé, s a Sztálin nevelő példáját előhozó kötet többi írása is kiérdemelte a Szabad Nép méltatását, amelyet Gimes Miklós jegyzett: "az új falu s az új falu új emberei művészi színvonalon életre kelve jelennek meg". Hasonló méltatást és egy újabb Kossuth-díjat termett két évvel később a Pályamunkások, amelyben ha szerephez is jut az író mint a

"fizikai munka poétája",

azért a mából visszaolvasva fontosabbnak tűnik a múltat a jelennel összemérő esti mesélgetések őszintétlensége és - meglepő módon - álparaszti hangja. A feladat "olyan nagy, széles és mély, sűrített és mégis szétágazó, hogy csak nagy könyvekben, igazi realista regényekben lehet róla igaz és teljes - vagy legalábbis azt megközelítő képet adni" - mérte fel Veres, s ebből regénytrilógia lett, amely a Három nemzedék összefoglaló címet nyerte. Az erősen széttartó és roppant bőbeszédű trilógia azután némiképp meghúzva és az időközben kínossá vált mozzanatoktól megtisztítva immár A Balogh család története gyanánt keresett magának új helyet, ám ha a szerelemleírások érdemelnek is némi figyelmet, a trilógia egésze ebben a formájában is meddő olvasmány.

Az 1954 és 1956 között az Írószövetséget elnöklő, s ekkorra országos Péter bácsivá emelkedő író egy vitacikkel és egy szatirikus kisregénnyel adta hozzá a magáét a Nagy Imre által megindított új szakasz irodalmi életének kritikus hangvételéhez. Az utóbbi, az 1953-as Almáskert az értelmetlen bürokratizmus és a klikkekbe tömörülő karriervadászok leleplezését végzi el: humortalanul, ám annál vonalasabban. Az író (illetve történetének Kossuth-díjas igazgató-mesélője) mindenkin átlát, mindenkit pár mondattal "kiértékel", s így a történet feltartóztathatatlanul robog a pártszerű kritika üdvös és mindent megtisztító hatásának végbizonyítása felé.

1956. október 23-án elnökként Veres Péter olvasta fel a Bem-szobornál a magyar írók kiáltványát, ám az események pillanatok alatt idejétmúlttá tették a forradalmas nap e mozzanatát. Veresnek a Petőfi Párt néven újjáalakuló NPP október 31-i gyűlésén kijutott a kritikából, ám azért így is kihagyhatatlan volt az írókkal gazdagon kistafírozott Szellemi Irányító Testület tagjainak sorából. Szerepe mindazonáltal periferiális maradt, s így az 1956-ot követő megtorlásoktól sem volt személyes félnivalója. Lehetőségeihez mérten igyekezett óvni írótársait, ahogyan 1945 után is egyik mentora volt a fenyegetett íróknak Németh Lászlótól a szélső antiszemita Erdélyi Józsefig.

Aktív politikai szerepet ezután már nem kapott, s talán nem is keresett. Íróként leginkább vitacikkekkel (morálról, kispolgári kultúráról, frizsiderszocializmusról, népesedésről...), valamint bölcselkedő naplójegyzetekkel jelent meg a nyilvánosságban. Ez utóbbiak közül az olvasmányait roppant sajátos szemszögből elemző kis írásai érdemelnek figyelmet: a realizmust és a paraszti morált minden szerzőn számon kérő, meghatóan és egyszersmind fárasztóan terjengős okoskodásával. Az író, aki csatornázott villája mellé budit építtetett ("a magyar paraszt nem lakik együtt a szarával"), holtáig járta az országot, s rendszerint lenyűgözte környezetét. Személyes hatása a mából is rekonstruálható, ám úgy lehet, már mégoly empatikusan közelítve sem átélhető.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.