KÖNYVMELLÉKLET - sikerlista

A költészet diadala  

Minimum tizenegyes!

Könyv

A magyar narancs irodalmi sikerlistája – magyar irodalom

Egy irodalmi toplista esetében nagy biztonsággal megjósolható, hogy a dobogósok között főként prózakötetek szerepelnek majd. Ebben a félévben a Minimum 11-es azonban nem a megszokott forgatókönyv szerint alakult. Ahogy a sok döntetlen helyezésből is látható, kevés volt az egyértelmű befutó, inkább szétaprózódtak a szavazatok; a műnemek harcából pedig a líra került ki győztesen. A listán rá­adásul éppúgy találkozhatunk immár élő klasszikusnak számító költők nevével, mint (egyelőre még) kevésbé befutott, kifejezetten kísérleti projekteket létrehozó alkotókéval.

Ilyen élő klasszikus Parti Nagy Lajos, aki az első helyezést Hadd legyek hűs című gyűjteményes kötetével nyerte el, amelyet a kiadója a költő 70. születésnapjára időzített. Míg a 2017-es Létbüfé megjelenésekor a Műút online felületén egy messzire vezető vita alakult ki arról, hogy Parti Nagy játékos-ironikus-formacentrikus költészete nem fáradt-e meg, a kritikusok mostani döntése főhajtás a teljes életmű előtt. A gyűjtemény több filológiai érdekességgel szolgál, így például több mint nyolcvan, főként korai verset tartalmaz, amelyek korábban még nem szerepeltek kötetben. A könyv szerkezete is sajátságos – még ha nem is egyszerű kihámozni a szerkesztői utószóból a koncepció lényegét. Habár a fejezetek egy-egy korábbi kötet címét viselik, mégsem pontosan azok anyagát tartalmazzák, hanem minden olyan verset, amely az adott pályaszakaszban született. A keletkezési idő tehát felülírja a kötetbe rendezés jelentésteremtő szándékát, és így ez az összeállítás újszerű rálátást enged a szövegek egymáshoz való viszonyára, a jellegzetes PNL-motívumok alakulástörténetére. Az utolsó, új verseket tartalmazó ciklusnál tűnik fel igazán, hogy az alkalmi költészet, a modern irodalom mostohagyermeke itt, Parti Nagynál talált menedékre – vajon akad-e olyan élvonalbeli kortárs szerző, aki több születésnapi köszöntőt írt, mint ő?

A dobogó második fokára kerülő Omlásban Áfra János a korábbi versesköteteiben megfigyelhető poétikai eljárások szintézisét valósítja meg. A vallomásosabb hangvételű, gyerekkorra visszatekintő, magánéleti történéseket rögzítő szövegek mellett helyet kapnak benne a Rítus mitikus összefüggéseket kirajzoló, személytelen, ünnepélyes dikcióját, absztrakt fogalomhasználatát átörökítő költemények. Mint látni fogjuk, az apokaliptikus-disztópikus világérzékelés jellemző több, a listán szereplő könyvre is – az Omlás mintha kifejezetten arra keresné a választ, hogy hogyan, milyen távlatból lehet érvényesen beszélni a jelenünket átitató fenyegetettségérzetről. Az összeomlás, a rom(bo)lás folyamatát vetítik elő azok a cikluscímek, amelyek az Oszloptól és az Alapfaltól jutnak el végül az Entrópiáig, de ugyanez a logika érvényesül a test látványát részekre bontó – bőr, csont, kézfej, koponya – leírásokban is. A Csernobilra, háborús borzalmakra tett utalások, a természeti katasztrófák víziói azonban nem egyéni szorongásnak adnak hangot, inkább valamilyen csoport (faj, nemzedék, család) közös tapasztalataként vetnek számot a pusztulással. (A kötetnyitó vers felett olvasható mottó – „A romok a fejlődés magvai…” – is rögtön többszörösen ironikussá válik attól, hogy megtudjuk: a ChatGPT alkotása.) A kötet legjobb darabjaiban, mint amilyen Az éj felé, a semmivé válás gondolatát egyszerűen nem hagyja nyugvópontra jutni a versnyelv eleven lüktetése: „Csak a fák dolgoznak tovább a levegőben és lent, mélyen, / hogy ami maradt: vesszen, éljen, vesszen, éljen, éljen.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”