KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Ugyanaz, mégis jobb

Alex T. Smith: A. Grumpusz és gátlástalanul galád karácsonyi terve  

Könyv

Grumpusz Alpár, vagyis A. Grumpusz egy hatalmas, zsémbes szörnyeteg, egy igazi morgusz.

Düledező házikójában él valahol északon, és elzárkózva, magányosan tölti mindennapjait. Hosszú listát vezet a dolgokról, amelyeket nem szeret, de leginkább a karácsonyt utálja. Terve galád: felkeresi a Mikulást, és megakadályozza az ünnepet. Nem sejti persze, hogy útja során olyan kalandokban lesz része, amelyek az egész életét megváltoztatják.

Grumpusz alakja számos ismert mesefigura vonásait ötvözi. Van benne egy kicsi a Krampuszból, a karácsonyt ugyancsak megakadályozni igyekvő Grincsből, és persze a minden karácsonyi fejlődéstörténet atyjából, Scrooge-ból, Dickens Karácsonyi énekének fösvény öregemberéből. Még a nevét is a Grincs és a Krampusz összegyúrásának köszönheti, amit az angol nyelvű eredetiben a grumpy (zsémbes) kifejezésre épülő szójáték is felerősít.

A beszélő név az egész cselekmény szempontjából kiemelt jelentőséggel bír. Az említett mintákkal ellentétben ugyanis nem ismerjük Grumpusz teljes előtörténetét, nem derül ki, hogy miért is irtózik annyira a karácsonytól. Magánya sorsszerűnek, gorombasága alaptulajdonságnak tűnik. A szerző illusztrációival ellátott mese pont emiatt tudja új színekkel gazdagítani hőse fejlődését, hiszen a morgusz nem a saját múltjában találja meg a jóság alig pislákoló szikráját, így sokkal nehezebb utat kell bejárnia, hogy találkozzon a barátság, a gondoskodás és a segítségnyújtás erejével, miáltal ugyanaz a Grumpusz marad, csak épp’ megismeri önmaga kedvesebb, jobb verzióját.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.