KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Ugyanaz, mégis jobb

Alex T. Smith: A. Grumpusz és gátlástalanul galád karácsonyi terve  

Könyv

Grumpusz Alpár, vagyis A. Grumpusz egy hatalmas, zsémbes szörnyeteg, egy igazi morgusz.

Düledező házikójában él valahol északon, és elzárkózva, magányosan tölti mindennapjait. Hosszú listát vezet a dolgokról, amelyeket nem szeret, de leginkább a karácsonyt utálja. Terve galád: felkeresi a Mikulást, és megakadályozza az ünnepet. Nem sejti persze, hogy útja során olyan kalandokban lesz része, amelyek az egész életét megváltoztatják.

Grumpusz alakja számos ismert mesefigura vonásait ötvözi. Van benne egy kicsi a Krampuszból, a karácsonyt ugyancsak megakadályozni igyekvő Grincsből, és persze a minden karácsonyi fejlődéstörténet atyjából, Scrooge-ból, Dickens Karácsonyi énekének fösvény öregemberéből. Még a nevét is a Grincs és a Krampusz összegyúrásának köszönheti, amit az angol nyelvű eredetiben a grumpy (zsémbes) kifejezésre épülő szójáték is felerősít.

A beszélő név az egész cselekmény szempontjából kiemelt jelentőséggel bír. Az említett mintákkal ellentétben ugyanis nem ismerjük Grumpusz teljes előtörténetét, nem derül ki, hogy miért is irtózik annyira a karácsonytól. Magánya sorsszerűnek, gorombasága alaptulajdonságnak tűnik. A szerző illusztrációival ellátott mese pont emiatt tudja új színekkel gazdagítani hőse fejlődését, hiszen a morgusz nem a saját múltjában találja meg a jóság alig pislákoló szikráját, így sokkal nehezebb utat kell bejárnia, hogy találkozzon a barátság, a gondoskodás és a segítségnyújtás erejével, miáltal ugyanaz a Grumpusz marad, csak épp’ megismeri önmaga kedvesebb, jobb verzióját.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."