Gyász

A máshol hangja

Szkárosi Endre (1952–2022)

  • Nemes Z. Márió
  • 2022. március 30.

Könyv

Elsőre még azt is lehetett gondolni, hogy valamiféle (neo)avantgárd csalafintaságról, fikció és valóság határait megkísértő performance-ról, egy Simon Mágus-hommage-ról van szó.

Aztán mégis rá kellett jönnünk, hogy az élet abszurdabb a művészetnél. Szkárosi Endre meghalt. Épp az egyetemre menet olvastam a hírt, és közben kapkodtam a fejem, hátha meglátom alakját átsuhanni az udvaron az olasz tanszék felé. Pandémia és háború, a megkérdőjelezhetetlennek hit alapok folyamatos felszámolódásában élünk napról napra, de úgy tűnik, még mindig vannak olyan veszteségek, amiket még csak elképzelni sem tudunk. Pár hete még együtt voltunk egy doktori védésen, és azt tervezgettem, hogy valamikor becsöngetek hozzá a Lehel téren, hogy folytassuk a barokk és avantgárd kapcsolatáról elkezdett nyári beszélgetésünket. Ezt most már csak monológként tudom majd megtenni, Endre szellemét és különleges hangját képzeletbeli visszhangkamrámban egyedül felidézve.

Irodalomtörténész, italianista, műfordító, egyetemi tanár, 2018 és 2021 között a Szépírók Társaságának elnöke, a (neo)avantgárd hagyományokat képviselő költő, zenész, performer. Mennyi minden volt ő egyszerre, ugyanakkor mennyire keveset jelentenek ezek a szavak az ő teremtő jelenléte nélkül. Számomra mindig példaértékű volt, ahogy ezeket a látszólag heterogén szerepeket Endre személyes aurája kreatív egységbe szervezte. A magyar kultúrában (főként az irodalmi életben) mindig van egyfajta gyanakvás a szerephalmozással szemben, mintha csak az egzisztenciális, illetve mediális-műfaji „magány” hitelesíthetné a teljesítményt. Mintha az írói elköteleződés ára a közösségtől való individualista eloldódás lenne: a papírba zárt élet narcisztikus börtöne. Én mindig vonzódtam ehhez az önbüntető programhoz, ugyanakkor a művészet közösségi és határsértő gyakorlatként való művelése épp ennyire izgatott. Számomra ebben (is) fontos impulzust jelentett Endre, illetve az általa képviselt neoavantgárd attitűd, mely interaktív kalandként tekintett a kultú­rára, hiszen a szerepek, műfajok, médiumok, tudásformák közti átjárhatóságot az együtt alkotás, az „egyéni törekvéseket bevilágító kollektivitás” utópiájában képzelte el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."