Kiállítás

Proletkult mindhalálig

Csodálatos történet? Egy avantgárd művészpár: Újvári Erzsi és Barta Sándor

Kritika

Barta Sándor expresszionista író, költő és szerkesztő a Kassák Lajos szerkesztette, 1916 és 1925 között megjelent folyóirat, a Ma körének egyik tagja – életművét számon tartja az irodalomtörténet.

Felesége, Kassák húga, Újvári Erzsi már kevésbé ismert, holott kiváló költő és esszéista volt. E tárlat Barta és Újvári két gyermeke, Zsuzsa és György hagyatékán alapul, akiknek a második világháború után a Szovjetunióból hazaköltözve rengeteg értékes dokumentumot sikerült megmenteniük a pusztulástól: kéziratokat, folyóiratokat, fényképeket és magánleveleket. Ebből az anyagból bomlik ki a házaspár élete, amelyen keresztül a korabeli társadalom politikai és művészeti mozgolódásai is kirajzolódnak valamelyest.

Az első terem főfalán részletes idővonalat találunk, kiemelt történelmi és életrajzi adatokkal. A fal előtt vitrin, a nevezetes pontokhoz rendelt, kihúzható fiókokkal, amelyekben az adott életállomásokhoz tartozó anyagokból találhatunk bőséges válogatást. Megtudhatjuk például, hogy Újvári már tizenévesen családfenntartó, a háború alatt egy szemfedőket előállító üzemben dolgozik. Kassák fedezi fel, pontosabban hajlandó elolvasni az írásait, amit eleinte nem is versekként, hanem egy fiatal lány érzelmi megnyilvánulásaiként, afféle egzotikumként közöl. De azért az Egy ember életében rögzíti, hogy felismerte ám húga tehetségét. Újvári persze végig érzi, hogy nem kezelik egyenrangúként, a vitákban ignorálják, lesöprik a véleményét. Mégis ő publikál Fried Margit mellett a legtöbbet nőként a ban.

*

A hagyatékból rengeteg olyan irat és kép került elő, amelyek önértékükben nem fértek volna bele a kiállítás koncepciójába, de az összképet mégis árnyalják. Ennek köszönhető például a kutatás során kibomló mesetematika is. Barta a Tanácsköztársaság alatt kezdett felnőtteknek szóló expresszionista meséket írni. Ezek hősei többnyire csak félig emberi lények, akik hol az emberiséget, hol csupán a proletariátust váltják meg, ellentétben a pléhkrisztussal, akinek egyik sem sikerül. Bartáék a mesét valamiféle hídnak tekintették az osztályok között. A Tanácsköztársaság idején Balázs Béla, a Közoktatásügyi Népbiztosság művészeti és irodalmi főosztályának a vezetője úgynevezett meseosztályt is létrehozott Lesznai Anna vezetésével.

Külön topik a tbc, a fertőzést Barta gyerekkorában szedte össze, és élete végéig folyamatosan írt róla. Érdekes tanulmányozni az egészségügyi intézményeket, konkrétan a közkórházakat vizsgáló írását is. A mesék és az élet végül Barta sci-fi regényében találkoznak (a másik teremben láthatjuk a kifüggesztett borítóját és részleteket belőle), pont egy hiperszuper jövőbéli kórház eszményében…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.