rés a présen

„A saját irodalmi tereink”

  • rés a présen
  • 2023. november 29.

Könyv

Nagy Gabriella író, a Litera főszerkesztője

rés a présen: Költőként kezdted a pályádat, 2000-ben a Palatinusnál a Vállalok bérbe sírni című kötettel. Mi szólt aztán mégis a próza mellett?

Nagy Gabriella: Egy Holmiban publikált egyetemi Beckett-dolgozattal, majd Krasznahorkai- és Tar-kritikákkal indult a pályám, mellettük párhuzamosan írtam verset és prózát, de a versekben volt több spiritusz. Álnéven kezdtem, és élveztem ezt a szabadságot, később ugyanezt a prózában találtam meg. De inkább prózaíróalkat volnék, azt hiszem, szeretek nagy tereket belakni, és izgatnak a sorsok.

rap: Irodalomszervező, szerkesztő és író is vagy. Az egész életed az irodalom körül forog. Mi inspirál?

NG: Szeretem inkább azt gondolni, hogy művészettel foglalkozom, kívül-belül érdekel az egész, a csinálás és a művészetről való gondolkodás, a magányos munka és a hasonszőrűekkel folytatott dialógus. Ha ilyen közegbe kerülsz, előbb-utóbb azon veszed észre magad, hogy a sok világmegváltó gondolat helyet követel magának, létre akartok hozni valamit, egy lapot, egy kört, megteremtitek az együtt gondolkodás terét. Ilyen volt nekünk Lengyel Péter írói műhelye az esztétika tanszéken, így kezdtem szervezni a Műcsarnokban, a JAK-ban, így lett a Törökfürdő és a Litera. Megteremtettük magunknak a saját irodalmi tereinket. De az írás az első, el kell mesélni, meg kell írni a történeteket. És én így tudok a legpontosabban és a legnyíltabban „beszélni”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.