rés a présen

„A saját irodalmi tereink”

  • rés a présen
  • 2023. november 29.

Könyv

Nagy Gabriella író, a Litera főszerkesztője

rés a présen: Költőként kezdted a pályádat, 2000-ben a Palatinusnál a Vállalok bérbe sírni című kötettel. Mi szólt aztán mégis a próza mellett?

Nagy Gabriella: Egy Holmiban publikált egyetemi Beckett-dolgozattal, majd Krasznahorkai- és Tar-kritikákkal indult a pályám, mellettük párhuzamosan írtam verset és prózát, de a versekben volt több spiritusz. Álnéven kezdtem, és élveztem ezt a szabadságot, később ugyanezt a prózában találtam meg. De inkább prózaíróalkat volnék, azt hiszem, szeretek nagy tereket belakni, és izgatnak a sorsok.

rap: Irodalomszervező, szerkesztő és író is vagy. Az egész életed az irodalom körül forog. Mi inspirál?

NG: Szeretem inkább azt gondolni, hogy művészettel foglalkozom, kívül-belül érdekel az egész, a csinálás és a művészetről való gondolkodás, a magányos munka és a hasonszőrűekkel folytatott dialógus. Ha ilyen közegbe kerülsz, előbb-utóbb azon veszed észre magad, hogy a sok világmegváltó gondolat helyet követel magának, létre akartok hozni valamit, egy lapot, egy kört, megteremtitek az együtt gondolkodás terét. Ilyen volt nekünk Lengyel Péter írói műhelye az esztétika tanszéken, így kezdtem szervezni a Műcsarnokban, a JAK-ban, így lett a Törökfürdő és a Litera. Megteremtettük magunknak a saját irodalmi tereinket. De az írás az első, el kell mesélni, meg kell írni a történeteket. És én így tudok a legpontosabban és a legnyíltabban „beszélni”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.