Film/Könyv

A szerelmes szem

Zalán Vince: Kalandozások – Egy filmkritikus feljegyzéseiből

Könyv

Az, hogy a jó filmkritikus, filmteoretikus egyben a film szerelmese is (lásd még ciné­phile), kimondva magától értetődőnek tetszik, de keveset emlegetik mint a kiváló mesterségbeli tudás egyik elengedhetetlen összetevőjét. A jó filmkritikus egyben filmet nézni és filmet szeretni is tanít – a legszerencsésebb esetben pedig olyasmit fed fel a néző számára, ami számára láthatatlan volt addig. A jó filmkritikus avatott szem, mely segít meglátni a nem láthatót, az egyből nem megláthatót.

Zalán Vince Kalandozások – Egy filmkritikus feljegyzéseiből című új könyvének már a fülszövege is világossá teszi, hogy ne rendszerezett filmtörténetre, összegyűjtött művekre vagy tematikus tanulmánykötetre számítsunk. Kicsit persze mindegyikbe belecsippentünk. A könyv öt nagy része keresztül-kasul bejárja a közelmúlt filmművészetét. A hazai filmalkotók (pl. Makk, Huszárik, Bódy) premier plánjától kicsit „kinyitjuk a látószöget” a nemzetközi színtér felé (Fellini, Fassbinder, Wenders, Akerman, Angelopulosz – végig az európai és amerikai közegben maradunk). Külön szekciót kapnak a magyar dokumentumfilm alakváltozatai (Sára, a Budapesti Iskola, Rózsa János, Gyarmathy Lívia) és a hazánkban meglehetősen „alulírt” animáció, mely ugyanakkor tekintélyes hagyományokkal, nemzetközi elismertséggel is büszkélkedhet. Nem utolsósorban pedig a szerző kitér a saját háza tájára, az írásra is. A Kalandozások ugyanis rejtett rétegeiben még akkor is erről szól, amikor látszólag nagyon is konkrét filmalkotókról és életművekről beszél. Hogy mit jelentett régen és jelent ma filmkritikusnak, teoretikusnak lenni.

A szerző élete és munkálkodása alatt is gyökeres változásokon esett át a szakma, amit saját indulásakor még nem lehetett iskolában tanulni (az ELTE filmtudományi tanszéke 2000 óta létezik). A filmkritikus mindig kanyargós mellékutakon keveredett a film közelébe. Például az irodalomkritika felől, ahogy az egyik legnagyobb hatású magyar filmítész, B. Nagy László is, akiről Zalán megindító személyességgel emlékezik meg. Könyvében a kritikus, az elméletíró is hős, akit ritkán dicsérnek, pedig az igazán nagy egyéniségek az egész filmszakma, a filmről (és általában a művészetről) való elmélyült gondolkodás alakítói is. Balázs Béla és André Bazin filmelméleti munkássága a mai napig hivatkozási alap, a francia újhullám jeles alkotói pedig a Cahiers du Cinéma folyóirat kritikusaiként kezdték meg a francia, majd közvetve a nemzetközi filmvilág megreformálását. Saját korukban a kulturális közbeszéd formálói, akiknek tolla és véleménye filmeket és alkotókat emelhet a magasba vagy taszíthat a mélybe. Ma a kritikus munkája nem így nyilvánul meg, szerepe alaposan átalakult, de Zalán Vince vallja, hogy a filmről való árnyalt, elmélyült gondolkodás és írás sosem fog kimenni a divatból.

A Kalandozásokból egyértelműen kirajzolódik, hogy az elkötelezett, kíváncsi kritikus nem válogat filmes műfajokban és formákban. Egyként megragadják a figyelmét a játékfilmek, a dokumentumfilmek és az animáció is. Bár ha maradunk a sokat vitatott szerzői és műfaji elkülönítésnél, Zalán szíve – legalábbis a kötet alapján – inkább a szerzői filmek felé húz (de nem mulasztja el megmutatni azt sem, hogy ezen elválasztás mennyire mesterséges és milyen erősen vitatható). A jó filmkritikusnak mindenevőnek kell lennie, hiszen ha egyes műfajokat önkényesen eltaszít magától, vak marad a filmben olyan sok formában megnyilvánulni képes szépségre és értékre. Ne feledjük, a sokat méltatott francia újhullám filmjei is a korukban sokak által értéktelennek tekintett amerikai krimikből és film noirokból (is) táplálkoztak. Zalán Vince könyvéből egy olyan filmkritikus képe rajzolódik ki, aki küzd azzal, hogy kiforrott véleményt alkosson, és ehhez újra és újra meglelje a legszabatosabb, legkifejezőbb nyelvezetet, de vannak titkos kedvencei is. Hiszen a filmkritikus bevallottan elfogult is. Megleli és megismerteti a kevéssé elismert, elfeledett alkotókat is (mint Lindsay Anderson, Nicholas Ray, Paul Schrader, Robert Kramer), egyszóval van személyes kánonja, ami nem feltétlenül vág egybe a „hivatalos kánonnal”.

Könyvében Zalán Vince értő módjára váltogatja a plánokat is: a plánozás, egyes jelenetek elemzésének közelijétől az alkotói életrajz félközelijén át egészen a politikai és társadalmi környezet totáljaiig. Elemzéseiben egymásba fonódnak a hatástörténet, a filmelmélet, olykor a tágabb művészetelmélet, a rendezőkről szóló anekdoták vagy a politikai légkört érzékletesen megragadó leírások. Ezek mind azt segítik, hogy az olvasó ne csak megértse, hanem érezze is az elemzett művet. Olyannyira, hogy felébredjen benne a vágy, hogy maga is saját szemével láthassa azt. Itt pedig elérkezünk ahhoz, ami Zalán Vincét az íráson túl a leginkább bántja és foglalkoztatja. Ez pedig életművek és egyes filmek (legyen az filmes vagy filmelméleti) elérhetővé tétele, az értékmegőrzés, a hozzáférhetőség. Diplomás könyvtárosként érthetően érzékenyen érinti az archívumok, a szisztematikus értékmentés és rendszerezés hiánya, ami az eljövendő író és alkotó nemzedékek pallérozásának alapja volna.

Íróként persze maga is közvetít: a másképp, alaposabban látás képességét, a filmek szeretetét, egyes keveset emlegetett filmalkotók munkásságát és a filmről folytatott gondolkodás és diskurzus fontosságát. De közösen elhatározott szándékra és lelkesedésre is szükség lesz alighanem.

Gondolat Kiadó, 2020, 324 oldal, 3400 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.