A vagabundus - Faludy György (1910-2006)

Könyv

A szerepjáték meg a kamuflázs mestere volt - életében és műveiben egyaránt. Legutoljára az áldásosztó agg költőfejedelem rolléját adta pazarul, s miközben politikusok, popzenészek és kabarészerzők tapsolták ki nevét, ő remekbe sikerült maszkjával ügyesen elrejtette az ünneplő tömeg elől magamagát, az örök diabolikus suhancot. Meglehet, halálával a magyar irodalom utolsó kultikus figurája távozott közülünk.

A szerepjáték meg a kamuflázs mestere volt - életében és műveiben egyaránt. Legutoljára az áldásosztó agg költőfejedelem rolléját adta pazarul, s miközben politikusok, popzenészek és kabarészerzők tapsolták ki nevét, ő remekbe sikerült maszkjával ügyesen elrejtette az ünneplő tömeg elől magamagát, az örök diabolikus suhancot. Meglehet, halálával a magyar irodalom utolsó kultikus figurája távozott közülünk.

*

Pályafutása során mindvégig különutas alkotó volt: nem csapódott költői irányzatokhoz, nem famuluskodott irodalomtörténetünk gigászai körül, s a világra erőszakolt ideológiák sem vonták őt bűvkörükbe. Faludyt jórészt már első jelentős irodalmi teljesítménye, az 1937-es országháborító Villon-kötet elidegenítette a honi literatúra mértékadó köreitől, hiszen a balladák merész, a műfordítás céhes szabályaival nyíltan szembehelyezkedő (s aktualizáló felhangoktól sem mentes) átköltése éppúgy fölkeltette sokak dühét és ellenszenvét, mint a könyv példátlan közönségsikere. A magyarországi Villon-kultuszt életre hívó mű, mely költői frissességét máig maradéktalanul megőrizte, megjelenése idején mondhatni botránykőnek számított, s kifejezetten rideg fogadtatásban részesült. A "Faludy-féle Villon" népszerűségével nemcsak homályba takarta a fiatal költő megannyi más alkotását, így legelsőbben is az 1938-ban kiadott A pompeji strázsán című verseskötetét, de el is szigetelte Faludyt. Igaz, nem az óriások testvértelen magánya volt ez, sokkal inkább a szertekóricáló vagabundok hol önfeledt, hol kényszeredett otthontalansága, amihez hamarosan a huszadik századi történelem is jócskán hozzátette a magáét. A második világháború éveiben indult első nagy kóborlására a költő, aki utóbb előszeretettel (és korántsem minden alap nélkül) mérte Odüsszeusz bolyongásaihoz önnön "grand tour"-ját: Franciaország, Észak-Afrika, az Egyesült Államok, majd végül amerikai katonaként a japán front. Verseit, melyeket ez idáig Villon és Heine álarca mögül vagy historizáló - s persze egyszersmind a jelenre ütő - virtuóz szerepdalként (pl. a Német zsoldosdal) adott elő, az új élmények új zsánerekkel gazdagították: Marokkó homoerotikusan túlfűtött költemények, míg Amerika, az emigránslét s a katonáskodás Walt Whitman-i ihletettségű versek meg rímes politikai állásfoglalások írására késztették.

A politika elől Faludy 1946-ban hazatérvén sem menekülhetett. Előbb az irodalmi nyilvánosságból szorították ki a pártszerű költészet művelésére már alkatánál fogva is képtelen poétát, majd 1949-ben rövid úton letartóztatták. A költő által pokolra szállásként megélt időszak, melynek állomásai az Andrássy út 60., Kistarcsa s végül Recsk voltak, 1953 nyaráig tartott. Ezekben az években mindamellett nemcsak a "rőt Bizánccal" szemben táplált zsigeri ellenszenve fokozódott elszánt gyűlöletté, de egyszemélyes mitológiája is számtalan egzotikus mozzanattal bővült. Az általa is lelkesen támogatott 1956-os forradalom bukása után először Angliában talált otthonra, s tevékenyen kivette részét a különféle emigráns írószervezetek munkájából. Az Irodalmi Újság szerkesztőjeként szakmai-közéleti elszigeteltsége - igaz, az anyaországtól távol kerülve - megszűnt, s az 1962-ben angolul megjelentetett önéletrajzi visszaemlékezése, a Pokolbéli víg napjaim (My Happy Days in Hell) a magyar emigráció egyik legsikeresebb írójává tette. A több nyelven is kiadott munka Faludy 1938 és 1953 közötti hányattatásait taglalta élvezetesen, hol legendaszerűen le- és kikerekített, hol zavarbaejtően naturalisztikus, hol pedig szégyentelenül kitárulkozó modorban. Második feleségének 1963-ban bekövetkezett halála után Faludy részint emocionális, részint egzisztenciális vándorútja tovább folytatódott: Firenze, Málta szigete, az USA és végül Kanada egyetemei szolgáltak számára egymás után ideiglenes szállásul. Nyugtalansága-nyughatatlansága költészetén is áttükröződött, verseiben a legváltozatosabb témák, így az intranzigens antikommunizmus, az általános kultúrpeszszimizmus (lásd talán legsikerültebb emigrációbéli költeményét, az 1980-as Tanuld meg ezt a versemet! címűt), az öregedés és az intimitás kérdései pertraktáltattak - mi tűrés-tagadás - meglepően ingadozó színvonalon.

A hazai irodalmi tudatból hatalmi szóval kiparancsolt Faludy már közel járt a nyolcvanhoz, amikor a rendszerváltás táján visszatért Magyarországra. Az emberöltőnyi távollét után az idős költő felemás helyzetben találta magát itthon, hiszen a hivatalos elismerések és a politikai üldözöttnek szánt ünneplések közepette is hamar szembesülnie kellett a vigasztalan ténnyel, miszerint életműve a magyar irodalmi kánon(ok) határmezsgyéjére szorult. Faludy azonban - ezt költészetének legádázabb lekicsinylői sem vitathatták el tőle - zseniális közszereplőnek bizonyult, s mint kedélyes és kujon "csodaöreg" egy csapásra meghódította a szíveket. A provincializmustól mindenkor idegen költőből utolsó éveire a honi bulvárprovincia egyik kedvence vált, s e kétes kokettéria nemcsak ismertségét, de eladott könyveinek példányszámát is imponálóan megnövelte. Gyors egymásutánban jelentek meg régi és új művei, regényei, visszaemlékezései, s változatlanul öntörvényű műfordításkötetei, melyek távoli kultúrák költészetének bemutatása mellett az amúgy kevéssé számottevő magyar nyelvű erotikus lírát is jócskán gazdagították.

A matuzsálem most eltávozott, s az életmű hamarosan kikerül a kultikus alakká növesztett szerző árnyékából. Ám, hogy Faludy György személyes varázsa nélkül is jelentős életműnek bizonyul majd, az aligha lehet kérdéses.

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.