A vagabundus - Faludy György (1910-2006)

Könyv

A szerepjáték meg a kamuflázs mestere volt - életében és műveiben egyaránt. Legutoljára az áldásosztó agg költőfejedelem rolléját adta pazarul, s miközben politikusok, popzenészek és kabarészerzők tapsolták ki nevét, ő remekbe sikerült maszkjával ügyesen elrejtette az ünneplő tömeg elől magamagát, az örök diabolikus suhancot. Meglehet, halálával a magyar irodalom utolsó kultikus figurája távozott közülünk.

A szerepjáték meg a kamuflázs mestere volt - életében és műveiben egyaránt. Legutoljára az áldásosztó agg költőfejedelem rolléját adta pazarul, s miközben politikusok, popzenészek és kabarészerzők tapsolták ki nevét, ő remekbe sikerült maszkjával ügyesen elrejtette az ünneplő tömeg elől magamagát, az örök diabolikus suhancot. Meglehet, halálával a magyar irodalom utolsó kultikus figurája távozott közülünk.

*

Pályafutása során mindvégig különutas alkotó volt: nem csapódott költői irányzatokhoz, nem famuluskodott irodalomtörténetünk gigászai körül, s a világra erőszakolt ideológiák sem vonták őt bűvkörükbe. Faludyt jórészt már első jelentős irodalmi teljesítménye, az 1937-es országháborító Villon-kötet elidegenítette a honi literatúra mértékadó köreitől, hiszen a balladák merész, a műfordítás céhes szabályaival nyíltan szembehelyezkedő (s aktualizáló felhangoktól sem mentes) átköltése éppúgy fölkeltette sokak dühét és ellenszenvét, mint a könyv példátlan közönségsikere. A magyarországi Villon-kultuszt életre hívó mű, mely költői frissességét máig maradéktalanul megőrizte, megjelenése idején mondhatni botránykőnek számított, s kifejezetten rideg fogadtatásban részesült. A "Faludy-féle Villon" népszerűségével nemcsak homályba takarta a fiatal költő megannyi más alkotását, így legelsőbben is az 1938-ban kiadott A pompeji strázsán című verseskötetét, de el is szigetelte Faludyt. Igaz, nem az óriások testvértelen magánya volt ez, sokkal inkább a szertekóricáló vagabundok hol önfeledt, hol kényszeredett otthontalansága, amihez hamarosan a huszadik századi történelem is jócskán hozzátette a magáét. A második világháború éveiben indult első nagy kóborlására a költő, aki utóbb előszeretettel (és korántsem minden alap nélkül) mérte Odüsszeusz bolyongásaihoz önnön "grand tour"-ját: Franciaország, Észak-Afrika, az Egyesült Államok, majd végül amerikai katonaként a japán front. Verseit, melyeket ez idáig Villon és Heine álarca mögül vagy historizáló - s persze egyszersmind a jelenre ütő - virtuóz szerepdalként (pl. a Német zsoldosdal) adott elő, az új élmények új zsánerekkel gazdagították: Marokkó homoerotikusan túlfűtött költemények, míg Amerika, az emigránslét s a katonáskodás Walt Whitman-i ihletettségű versek meg rímes politikai állásfoglalások írására késztették.

A politika elől Faludy 1946-ban hazatérvén sem menekülhetett. Előbb az irodalmi nyilvánosságból szorították ki a pártszerű költészet művelésére már alkatánál fogva is képtelen poétát, majd 1949-ben rövid úton letartóztatták. A költő által pokolra szállásként megélt időszak, melynek állomásai az Andrássy út 60., Kistarcsa s végül Recsk voltak, 1953 nyaráig tartott. Ezekben az években mindamellett nemcsak a "rőt Bizánccal" szemben táplált zsigeri ellenszenve fokozódott elszánt gyűlöletté, de egyszemélyes mitológiája is számtalan egzotikus mozzanattal bővült. Az általa is lelkesen támogatott 1956-os forradalom bukása után először Angliában talált otthonra, s tevékenyen kivette részét a különféle emigráns írószervezetek munkájából. Az Irodalmi Újság szerkesztőjeként szakmai-közéleti elszigeteltsége - igaz, az anyaországtól távol kerülve - megszűnt, s az 1962-ben angolul megjelentetett önéletrajzi visszaemlékezése, a Pokolbéli víg napjaim (My Happy Days in Hell) a magyar emigráció egyik legsikeresebb írójává tette. A több nyelven is kiadott munka Faludy 1938 és 1953 közötti hányattatásait taglalta élvezetesen, hol legendaszerűen le- és kikerekített, hol zavarbaejtően naturalisztikus, hol pedig szégyentelenül kitárulkozó modorban. Második feleségének 1963-ban bekövetkezett halála után Faludy részint emocionális, részint egzisztenciális vándorútja tovább folytatódott: Firenze, Málta szigete, az USA és végül Kanada egyetemei szolgáltak számára egymás után ideiglenes szállásul. Nyugtalansága-nyughatatlansága költészetén is áttükröződött, verseiben a legváltozatosabb témák, így az intranzigens antikommunizmus, az általános kultúrpeszszimizmus (lásd talán legsikerültebb emigrációbéli költeményét, az 1980-as Tanuld meg ezt a versemet! címűt), az öregedés és az intimitás kérdései pertraktáltattak - mi tűrés-tagadás - meglepően ingadozó színvonalon.

A hazai irodalmi tudatból hatalmi szóval kiparancsolt Faludy már közel járt a nyolcvanhoz, amikor a rendszerváltás táján visszatért Magyarországra. Az emberöltőnyi távollét után az idős költő felemás helyzetben találta magát itthon, hiszen a hivatalos elismerések és a politikai üldözöttnek szánt ünneplések közepette is hamar szembesülnie kellett a vigasztalan ténnyel, miszerint életműve a magyar irodalmi kánon(ok) határmezsgyéjére szorult. Faludy azonban - ezt költészetének legádázabb lekicsinylői sem vitathatták el tőle - zseniális közszereplőnek bizonyult, s mint kedélyes és kujon "csodaöreg" egy csapásra meghódította a szíveket. A provincializmustól mindenkor idegen költőből utolsó éveire a honi bulvárprovincia egyik kedvence vált, s e kétes kokettéria nemcsak ismertségét, de eladott könyveinek példányszámát is imponálóan megnövelte. Gyors egymásutánban jelentek meg régi és új művei, regényei, visszaemlékezései, s változatlanul öntörvényű műfordításkötetei, melyek távoli kultúrák költészetének bemutatása mellett az amúgy kevéssé számottevő magyar nyelvű erotikus lírát is jócskán gazdagították.

A matuzsálem most eltávozott, s az életmű hamarosan kikerül a kultikus alakká növesztett szerző árnyékából. Ám, hogy Faludy György személyes varázsa nélkül is jelentős életműnek bizonyul majd, az aligha lehet kérdéses.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.