Képregény

Alan Moore & Eddie Campbell: A pokolból

  • - kg -
  • 2019. július 13.

Könyv

Hát, nem nagyon lennénk a Hasfelmetsző Jack által összevérzett viktoriánus London helyében – amit ez a gázlámpafénytől félhomályos főváros kap Alan Moore és Eddie Campbell graphic noveljében, azt Viktória királynő biztosan nem tette volna a kirakatba. Már csak azért sem, mert Viktória elég rosszul jön ki a Hasfelmetsző-legenda Moore által felturbózott, rögeszmés aprólékossággal felépített feldolgozásából. A legfelkészültebb ripperológusokra is köröket verő, gondolatgazdag, de horrorban és pornóban sem szegény képregénymonstrum (csak a függelék 60 oldal) rég elfoglalta helyét a hozzá képest kis csenevésznek tűnő klasszikusok között – a műfaj kezdő klasszikusai is felértékelődnek, ha egy polcon találják magukat az Elefántembertől a Hitler szülőkön át Oscar Wilde-ig igen színes szereplőgárdát mozgató, részletgazdag pokoltanulmánnyal.

A beavatottak húsz év előnyben vannak azokkal szemben, akik most kezdenék szétszálazni a képregényművész és a Hasfelmetsző nagy találkozását – ennyi telt el
A pokolból első gyűjteményes ki­adása óta, és ennyi idő talán elegendő volt ahhoz, hogy a rajzolókkal mostohán bánó szakma Eddie Campbellről is elismerje, hogy
Moore-ral egyenrangú alkotó. Aki netán a Johnny Depp-féle feldolgozás láttán azt gondolta, mindent tud, amit tudni érdemes a műről, most úgy érezheti magát, mint
Woody Allen, aki egy gyorsolvasó-tanfolyamon 20 perc alatt olvasta el a Háború és békét, majd arra jutott, hogy az az oroszokról szól. Szörnyen gyorsan kell A pokolbólt átlapozni, ha azt akarjuk hinni, csak a Hasfelmetszőről szól.

Fordította Bayer Antal. Vadvirágok Könyvműhely, 2019, 574 oldal, 7990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.