Képregény

Alan Moore & Eddie Campbell: A pokolból

  • - kg -
  • 2019. július 13.

Könyv

Hát, nem nagyon lennénk a Hasfelmetsző Jack által összevérzett viktoriánus London helyében – amit ez a gázlámpafénytől félhomályos főváros kap Alan Moore és Eddie Campbell graphic noveljében, azt Viktória királynő biztosan nem tette volna a kirakatba. Már csak azért sem, mert Viktória elég rosszul jön ki a Hasfelmetsző-legenda Moore által felturbózott, rögeszmés aprólékossággal felépített feldolgozásából. A legfelkészültebb ripperológusokra is köröket verő, gondolatgazdag, de horrorban és pornóban sem szegény képregénymonstrum (csak a függelék 60 oldal) rég elfoglalta helyét a hozzá képest kis csenevésznek tűnő klasszikusok között – a műfaj kezdő klasszikusai is felértékelődnek, ha egy polcon találják magukat az Elefántembertől a Hitler szülőkön át Oscar Wilde-ig igen színes szereplőgárdát mozgató, részletgazdag pokoltanulmánnyal.

A beavatottak húsz év előnyben vannak azokkal szemben, akik most kezdenék szétszálazni a képregényművész és a Hasfelmetsző nagy találkozását – ennyi telt el
A pokolból első gyűjteményes ki­adása óta, és ennyi idő talán elegendő volt ahhoz, hogy a rajzolókkal mostohán bánó szakma Eddie Campbellről is elismerje, hogy
Moore-ral egyenrangú alkotó. Aki netán a Johnny Depp-féle feldolgozás láttán azt gondolta, mindent tud, amit tudni érdemes a műről, most úgy érezheti magát, mint
Woody Allen, aki egy gyorsolvasó-tanfolyamon 20 perc alatt olvasta el a Háború és békét, majd arra jutott, hogy az az oroszokról szól. Szörnyen gyorsan kell A pokolbólt átlapozni, ha azt akarjuk hinni, csak a Hasfelmetszőről szól.

Fordította Bayer Antal. Vadvirágok Könyvműhely, 2019, 574 oldal, 7990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.