Hát, nem nagyon lennénk a Hasfelmetsző Jack által összevérzett viktoriánus London helyében – amit ez a gázlámpafénytől félhomályos főváros kap Alan Moore és Eddie Campbell graphic noveljében, azt Viktória királynő biztosan nem tette volna a kirakatba. Már csak azért sem, mert Viktória elég rosszul jön ki a Hasfelmetsző-legenda Moore által felturbózott, rögeszmés aprólékossággal felépített feldolgozásából. A legfelkészültebb ripperológusokra is köröket verő, gondolatgazdag, de horrorban és pornóban sem szegény képregénymonstrum (csak a függelék 60 oldal) rég elfoglalta helyét a hozzá képest kis csenevésznek tűnő klasszikusok között – a műfaj kezdő klasszikusai is felértékelődnek, ha egy polcon találják magukat az Elefántembertől a Hitler szülőkön át Oscar Wilde-ig igen színes szereplőgárdát mozgató, részletgazdag pokoltanulmánnyal.
A beavatottak húsz év előnyben vannak azokkal szemben, akik most kezdenék szétszálazni a képregényművész és a Hasfelmetsző nagy találkozását – ennyi telt el
A pokolból első gyűjteményes kiadása óta, és ennyi idő talán elegendő volt ahhoz, hogy a rajzolókkal mostohán bánó szakma Eddie Campbellről is elismerje, hogy
Moore-ral egyenrangú alkotó. Aki netán a Johnny Depp-féle feldolgozás láttán azt gondolta, mindent tud, amit tudni érdemes a műről, most úgy érezheti magát, mint
Woody Allen, aki egy gyorsolvasó-tanfolyamon 20 perc alatt olvasta el a Háború és békét, majd arra jutott, hogy az az oroszokról szól. Szörnyen gyorsan kell A pokolbólt átlapozni, ha azt akarjuk hinni, csak a Hasfelmetszőről szól.
Fordította Bayer Antal. Vadvirágok Könyvműhely, 2019, 574 oldal, 7990 Ft