Interjú

„Amikor a nyaralás véget ér”

Nádasdy Ádám költő

Könyv

Egy évvel a Hordtam az irhámat című életrajzi prózákból álló kötete után újra versekkel jelentkezett, ezek kapcsán a számvetés szükségszerűségéről, gyászról és iróniáról, hagyományról, a meleg tapasztalatról, a kétlakiságról és a megíratlan gazdagokról is beszélgettünk vele.

Magyar Narancs: Billeg a csónak címmel a könyvhétre jelent meg legújabb verseskötete, ennek a fülszövegében az áll: „a számvetés lehetetlen, hiszen útközben vagyunk”. A versekben mégis felsejlik valamiféle számvetésre való kísérlet.

Nádasdy Ádám: A fülszöveget nem én írtam, a szerkesztő meg alighanem abbéli reményét fejezte ki ezzel, hogy esetleg további köteteket is fogok szállítani a jövőben.

MN: Az egyik versben az áll, „engedjenek már el, leszolgáltam az előírt mennyiséget”, egy másik meg egy olyan helyről beszél, „ahová kizárásos alapon igyekszünk”. Bár nincs kimondva, egyértelmű, miről van szó.

NÁ: Hát igen, a halál. Mit csináljak, az a helyzet, hogy öreg vagyok, és olvasmányainkból is tudjuk, hogy előbb-utóbb meghalunk. Egy pár évvel ezelőtt nagyon megbetegedtem, és akkor ez reális lehetőségként merült fel. Az­óta ismét lekerült a napirendről, mert meggyógyítottak szépen és jól, de hát azért mégiscsak belegondol időnként az ember, hogy lassan csomagolni kell.

MN: Ugyanakkor a kötetben vannak színek, illatok, még humor is.

NÁ: Ne tévesszük össze a halált a gyásszal! Gyászoljon majd az özvegyem, meg aki akar. A halál mégiscsak az élet része, van benne valami természetes. Ezzel szemben a gyászt nem nagyon tudom hova tenni. Nem is akarok írni róla. A halálról igen, meg annak a módozatairól, a lehetősé­gei­ről, de a gyászról nem igazán.

MN: Nem fordult elő olyan soha, hogy egy-egy pályatárs halá­lakor gyászvers írására kérték fel?

NÁ: Ilyesmire nem nagyon emlékszem, de volt nekem egy élettársam, Iván, és az ő halála után azért persze, hogy elkapott a gyász érzése, és akkor talán írtam néhány olyan dolgot, ami idesorolható, de ott meg muszáj volt az iróniát elővenni és beledolgozni. Érdekes, de a gyász és az irónia megfér egymással.

MN: Az elmúlás képei és az irónia ebben az új kötetben is elég jól kijönnek egymással.

NÁ: Ez ilyen búcsú, mint amikor a nyaralás véget ér. Jó életem volt, ha ebben a pillanatban meghalnék, akkor sem lehetne mondani, hogy a pályám derékba tört. Hetvenhét múltam, de azért persze igyekszem, szívóskodok is. Meg próbálok trükkös lenni néha, például ebbe a kötetbe betettem néhány olyan verset, amelyeket egyébként tizenéves koromban írtam.

 
Fotó: Palágyi Barbara
 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.