olvasópróba

Apa nem mosdik, anya nem főz

Könyv

A gyermek- és a kamaszkor buktatói mellé...

A Pinceszínházban egy 31 éves jogtanácsos találkozik középiskolás énjével. A darab Balatoni József, a közéleti szerepléseiről is ismert tanár Kamaszharc című regényén alapul. A Karinthyt idéző alaphelyzethez egy költözés és a kamaszkori napló előkerülése adja az apropót. A regényt Mikó Csaba írta át színpadra. „Mit ír egy kamasz fiú abba a naplóba, amit csak ő láthat? Mit kezd egy fiatal férfi a be nem teljesült álmaival? Hogyan szembesül a kamaszkori naplóján keresztül a félrecsúszott életé­vel?” – áll a színlapon. Horit, a darab főszereplőjét Ivanics Tamás játssza. De láthatjuk benne Márfi Márkot, aki Telik című monodrámájában már közönség előtt szembesült a saját kamaszkorával, és Grisnik Petrát, aki mögött szintén több emlékezetes kamaszlány-szerep áll, például az ugyancsak a Pinceszínházban játszott Vera. Az előadás rendezője Bereczki Csilla. (Pinceszínház, november 9.)

Balatoni József a tanítási tapasztalatai felhasználásával fiktív regényt írt. Az Exit Generáció bemutatója, a Már nem álmodok velük viszont valós történetekből, dokumentarista szövegekből áll össze. A gyermekvédelemről szóló előadás volt intézetlakók, fiatalkorú anyák és a velük foglalkozó szakemberek vallomásaiból merített. „Szereplőinket azonban nem csupán a gyerekkori traumák által ismerjük meg. Az előadásban szövevényes emberi kapcsolatok és humoros mindennapi helyzetek is árnyalják a hazai gyermekvédelem mé­diá­ból megismert képét. Kiderül, hogy hány pont egy üveg Fanta a Zsé közértben, hogy mi mindenre képesek egymásért a testvérek, és hogy megcsókolta-e valaki Cristiano Ronaldót” – írják az alkotók. Farkas Ádám rendezésében Simkó Katalint, Szamosi Zsófiát, Török-Illyés Orsolyát és Dénes Viktort láthatjuk. Simkó Katalin egy interjúban elmondta, hogy maga is részt vett az anyaggyűjtésben, és amikor az anyaotthonban egy kisgyereknek Zelk Zoltán Este jó kezdetű versét dúdolgatta, akkor döbbent rá, hogy milyen abszurd egy otthonban a családi idillről szavalni. „Hány gyerek él az országban, nem is feltétlenül állami gondozásban, akiknek különböző gyerekdalok és versek nem ugyanazt jelentik, mint a tár­saik­nak, még ha nem is tudják ezt megfogalmazni, csak annyit éreznek, hogy ők mások, mint a többiek.” Az előadás bemutatója a mindenGYEREK Fesztivál nyitónapján lesz a Jurányi Házban, amelyen prózai darabok, báb- és táncelőadások, szakmai beszélgetések követik egymást. (Jurányi Ház, november 23.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.