olvasótapló

Legendák nyomában

Milbacher Róbert; Leonora Carrington; Csengetett, Mylord?

Milbacher Róbert irodalmi ismeretterjesztő könyve, a 2021-ben megjelent Legendahántás ötven (plusz egy) tévhitet elemzett. A szerző célja nem valamiféle leleplezés volt, inkább az érdekelte, milyen úton-módon, milyen tudományos módszerekkel lehet kideríteni, hogy mi történt valójában. Valóban nadrágban járt Szendrey Júlia? Tényleg kiválasztott nép a magyar? Mindez csodálatos képanyaggal, rengeteg irodalomtörténeti adalékkal, szinte novellaszerűen tálalva jelent meg. A hamarosan napvilágot látó új kötet, a Ködképek az irodalom látóhatárán ilyen szempontból a Legendahántás folytatásának ígérkezik, és a felépítése is hasonló lesz, csak itt negyven (plusz egy) eset szerepel majd, amelyek a 19. századi magyar irodalom pszichohistóriájába kalauzolnak minket. Itt is lesz szó Petőfiről (az előzőben azt firtattuk, plagizált-e vajon), de Vörösmarty erotikus fantáziái (már emiatt érdemes fellapozni a művet, mert Vörösmarty esetében nem az erotika az egyes számú hívószó) is terítékre kerülnek. Ez a munka is kimondottan hiteles forrásokra támaszkodik, és ugyanúgy gazdagon és izgalmasan illusztrált lesz. „A címet Kemény Zsigmond Ködképek a kedély láthatárán című, 1853-ban megjelent kisregényétől kölcsönöztem (…) mondja a szerző a műve előszavában. A könyv célja közelebb hozni az olvasóhoz a klasszikus szerzőket, és megmutatni, hogy a réginek, sőt kissé talán avíttasnak ható művek nagyon is képesek reflektálni a mai ember élethelyzeteire, létértelmezésére és az emberséggel kapcsolatos dilemmáira. Az igazán értékálló alkotás ugyanis saját korának hatá­rait áttörve is tud hatni. (…) a könyv a régiséggel kapcsolatos ama ködképek eloszlatására vállalkozik, amelyek eltakarják a szemünk elől klasszikus irodalmunk eddig láthatatlan értékeit.” (Magvető)

A Hallókürt című regény és a Fehér nyulak című novelláskötet után most végre a szürrealizmus királynőjének, Leonora Carringtonnak az életrajza is megjelenik Elena Poniatowska tollából, Leonora címmel. Ünnepelte az életet, látomásos képei, zsigeri bátorsága egyedülálló képi és irodalmi világot teremtettek. Minden értelemben szép nő volt, igazi példakép. „Leonora lenyűgöző élete nem csupán izgalmas kaland vagy megrázó szerelmi történet, hanem betekintés a 20. század első felének művészvilágába, és egyben szívszorító kiáltvány az alkotói szabadságért” – olvassuk a kötet ajánlójában. A szerző regényes életrajzot írt, de valós életeseményekre támaszkodva. „Ő egy igazi femme enfant – lelkesedik Breton – olvassuk a tizedik, a Szürrealista forgatag című fejezetben –, a szürrealisták elájulnak tőle.” De Leonora utál és elvet minden kategóriát, kikéri magának, hogy bárhová be akarják sorolni. Mintha nem is venne tudomást szédítő vonzerejéről, amelynek hatását mi, a képei­nek csodálói és a műveiben elmerülők éreznek. Szabálytalan, csodálatos nő volt, azzal a bizonyos kisugárzással, amelyet karizmának neveznek. Kíváncsian várom, hogyan tudja ezt a róla szóló regény visszaadni. (Ampersand)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.