Könyvmelléklet

Arcok

Kádár Gábor-Vági Zoltán: A végső döntés. Berlin, Budapest, Birkenau 1944

Könyv

Holokausztról szóló híres esszéjében (lásd: A modern kor és a Holocaust, 2000, 1991. július) Zygmunt Bauman egy Le Monde-riporttal illusztrálja fő állítását.

A lap újságírója a gépeltérítések áldozataival készített interjúk során fölfigyelt arra, hogy az érintett házaspárok körében feltűnően nagy a válások száma. Bár a gépeltérítés előtt boldognak hitték kapcsolatukat, a trauma "felnyitotta a szemüket", és "párjukat új fényben látták": a krízishelyzetben az addigi pompás férjek és feleségek egy addig nem ismert arcukat mutatva önzőek, hisztérikusak, visszataszítón gyávák lettek. Melyik az ál- és melyik a valódi arc? - tette föl a kérdést az újságíró. Melyik az európai civilizáció igazi arca? - teszi föl a kérdést Bauman. A holokauszt valóban a modern kor kisiklása, vadhajtásainak a betetőzése, ahogyan azt hinni szeretjük, avagy a csodált modern társadalomban eleve meglévő lehetőség? Mi van akkor, ha a "normális" és a "szörnyűséges" tökéletesen illeszkedik egyazon testhez, és extrém körülmények közepette a szörnyű éppúgy megmutatja magát, ahogyan a hétköznapitól eltérő élethelyzetben a gépeltérítés áldozatainak is feltárult a másik arcuk? A holokauszt a modern társadalom terméke, szervezettség, a végrehajtó bürokrácia pontossága nélkül kivitelezhetetlen lett volna - pontosan úgy, ahogyan ilyesfajta szervezettség nélkül a modern állam sem működhet. "Legnagyobb félelmünk talán az, hogy ez a két arc éppúgy nem létezhet egymás nélkül, mint az érem két oldala" - állítja Bauman.

A Bauman-írás felidézése azért sem haszontalan, mert érthetővé teszi, hogy Kádár Gábor és Vági Zoltán munkája a szorosan vett tárgyával, a címben is jelzett magyarországi végső döntéssel, azaz a hatalmi szóval zsidónak bélyegzett és ezzel a nemzetből kitaszított több százezernyi magyar állampolgár kiirtásának az elhatározásával miért foglalkozik csak a könyv valamivel kevesebb mint felében. A válasz egyszerű: a teljességre törekvés miatt. A szerzőpáros azt a tágabb európai és honi kontextust is ábrázolni kívánja, amely mondhatni szükségképpen vezetett a német Endlösunghoz, illetve a magyar 1944-hez. 1944. május közepétől alig két hónap alatt a teljes magyar államgépezet - erőszakszervezetek, polgári hivatalok, esetenként a civil lakosság - aktív és összehangolt munkája révén több mint 430 ezer zsidónak nyilvánított magyar állampolgárt deportáltak, döntően az auschwitz-birkenaui haláltáborba. Történeti példák, ok-okozati láncolatok sokaságával szemléltetik, hogy az etnikai homogenitás, a modern korban pedig a nemzeti eszme kiteljesítésének a jegyében miért is váltak az európai - benne a magyar - konfliktusrendezés és problémamegoldás bevett eszközeivé a kitelepítések, az etnikai tisztogatások, a tömeggyilkosságok. Vázolják azt a kulturális-szellemi hátteret is, amely az etnikai-nemzeti érdekérvényesítést igazolandó ideológiát gyártott (és amely a "fajhigiéniai" lépéseket a nemzethalál elkerülése érdekében elkerülhetetlennek tételezte), valamint azt is, hogy ezek a nézetek miként terjedtek, és ezeket miként adoptálták az egyes térségekben. Nyilván sokakat ingerel, amikor a szerzők azt tárgyalják, hogy az "integer Magyarország" minden józan megfontolást felülíró vezéreszméje miként ágyazott meg a nemzeti homogenitást mindenáron biztosítani kívánó politikai gyakorlatnak, és lökte a magyar politikát évtizedekre az élettérszempontú kényszerpályára. Elsőre úgy tűnik, Kádár Gábor és Vági Zoltán a kelleténél nagyobb terjedelemben foglalkozik a 19. század (és a korábbi idők) hazai antiszemita pogromjaival és etnikai indíttatású erőszakos akcióival (a reformkor, a forradalom és szabadságharc, valamint a "boldog békeidők" idején történtekkel). Ám ezek megidézése korántsem öncélú: mivel az ilyesfajta "kilengések" ideológiai megalapozottsága kezdetben igen elnagyolt, a valódi motiváció a maga pőre nyerseségében mutatkozik meg. Ez majd' minden esetben gazdasági természetű, hiszen például mennyivel egyszerűbb volt mondvacsinált vallási vagy erkölcsi okokból megfélemlíteni, esetenként kiűzni a zsidókat egy településről, mint a tőlük felvett hiteleket visszafizetni.

Kádár Gábor és Vági Zoltán beszédpozíciója a magyarázó, a megértetni óhajtó tanáré; ezért ütközhet az olvasó olykor meghökkentő fordulatokba (amikor például a mai értelemben vett marketing felől próbálják megvilágítani egy hajdani faji intézkedés okait), és ezt a célt szolgálja a hangnem is, amely néhol (különösen a könyv első felében) a tárgyhoz képest furán könnyednek tűnik. Mindezt azonban indokolja az a közeg, amelybe kötetük megérkezett: az a jobb esetben semmiről tudni nem akaró vagy önfelmentő, rosszabb esetben az áldozatot okoló magatartás, amivel Magyarországon a holokausztra általában reagálni szokás a társadalom minden szintjén. Összességében tehát a helyenkénti oldottabb beszéd éppúgy a helyén van, mint a magyarországi holokausztról döntő napok tárgyilagos hangvételű rekonstruálása. Annál is inkább, mert a szerzői szándék teljességgel nyilvánvaló: azzal, hogy könyvük nagy idő- és térbeli távot fog át, megkerülhetetlenné teszi a szembesülést. Magyarország nem valamiféle véletlen történelmi baleset folytán, nem kikerülhetetlen külső nyomásra küldte a halálba 430 ezer polgárát 1944 májusában; és nem azért küldte őket Auschwitzba, mert a náci megszállás miatt nem tehetett mást. A holokauszt a magyar társadalom elidegeníthetetlen arca. Ez az arc, amikor arra minden feltétel megérett, a maga könyörtelenségében tárulkozott fel. Ez az arcunk a történelmünkből következik, és immár hozzánk tartozik éppen úgy, mint az érem egyik oldala a másikhoz.

Jaffa, 2013, 280 oldal, 3150 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.