KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Árnyékban

Annie Ernaux: A másik lány

  • Balogh Magdolna
  • 2025. június 11.

Könyv

A megszokott rövid, szikár, pontos mondatok, a műforma fiktív levél, apropóját egy réges-régi családi tragédia és az azt övező hallgatás adja.

A levél címzettje az írónő halott nővére, akit ő maga nem is ismert, és akiről csupán egy véletlenül elkapott beszélgetésfoszlányból szerzett tudomást tízéves korában, ahogyan arról is, hogy Ginette diftériában halt meg 1938-ban (hét hónappal azelőtt, hogy a betegség elleni védőoltást kötelezővé tették). Az írónő hetvenévesen fog hozzá, hogy a hat évtizeddel korábbi augusztusi vasárnapot felidézve (anyja ekkor beszélt egy kuncsaftjának a halott gyerekről) a családi múlt egy homályos foltját felidézze. „Ha megírom ezt a történetet, kiélesedik az elmosódott lenyomata annak, amit átéltem, olyan lesz, mintha egy hatvan éve a szekrényben őrzött filmtekercset először hívnék elő.” Azt kutatja, mit érzett akkor, tízéves korában, s azt is, hogyan gondolkodik erről a megírás idején (hetvenévesen). Milyen „cselekvő igazságokat” hordoz kettejük sorsa: övé, az életben maradotté és a másiké, aki halálával „kis szent” lett a szülei számára? Az erősen esszéisztikus szövegben az író arra kérdez rá, következik-e Ginette életéből és halálából valami, ami fontos lehet számára, és vajon átírja-e a kislányként meghalt nővér létezése Annie-nak a szüleihez (elsősorban az anyjához) fűződő viszonyát.

Ernaux írói eljárását ismerjük a korábbi műveiből, s nem véletlen, hogy A másik lány szorosan tapad A hely, illetve az Egy asszony című munkákhoz. A kutatás, a visszatekintés tétje is ugyanaz, mint ami az említett művekben volt: az írás révén alámerülni az ismeretlenbe, s „a folyamatosan megsokszorozódó függönyöket” elhúzva feltárni valamit a személyiség titkaiból. Ennek Ernaux-nál mindig társadalmi tétje is van, írásai éppen attól érdekesek, hogy vizsgálódásai a lélektani felismeréseken túl egyúttal szociológiai érdekűek/érvényűek is. Talán pontosabb, ha azt mondjuk, a lélektani megfigyeléseket társadalmi összefüggésekbe állítja, emiatt művei korrajzként is tanulságos olvasmányok. A nemzedéke tapasztalatait összefoglaló Évek mellett éppen az említett két történet egyszerre távolságtartó és empatikus portréiból tanulhatunk sokat a vidéki, kisvárosi Franciaország 20. századi kisemberének létlehetőségeiről. S arról is, amit ugyanott – a szülők sorsába belefűzve, saját tapasztalatai alapján ír meg a társadalmi felemelkedés, a középosztályba kerülés folyamatáról annak minden ambivalens következményével együtt. Amelyek közül kétségtelenül a leginkább keserű számára az, hogy a kulturális tőke megszerzésével párhuzamosan eltávolodik, és valamelyest el is idegenedik a családjától.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.