KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Árnyékban

Annie Ernaux: A másik lány

  • Balogh Magdolna
  • 2025. június 11.

Könyv

A megszokott rövid, szikár, pontos mondatok, a műforma fiktív levél, apropóját egy réges-régi családi tragédia és az azt övező hallgatás adja.

A levél címzettje az írónő halott nővére, akit ő maga nem is ismert, és akiről csupán egy véletlenül elkapott beszélgetésfoszlányból szerzett tudomást tízéves korában, ahogyan arról is, hogy Ginette diftériában halt meg 1938-ban (hét hónappal azelőtt, hogy a betegség elleni védőoltást kötelezővé tették). Az írónő hetvenévesen fog hozzá, hogy a hat évtizeddel korábbi augusztusi vasárnapot felidézve (anyja ekkor beszélt egy kuncsaftjának a halott gyerekről) a családi múlt egy homályos foltját felidézze. „Ha megírom ezt a történetet, kiélesedik az elmosódott lenyomata annak, amit átéltem, olyan lesz, mintha egy hatvan éve a szekrényben őrzött filmtekercset először hívnék elő.” Azt kutatja, mit érzett akkor, tízéves korában, s azt is, hogyan gondolkodik erről a megírás idején (hetvenévesen). Milyen „cselekvő igazságokat” hordoz kettejük sorsa: övé, az életben maradotté és a másiké, aki halálával „kis szent” lett a szülei számára? Az erősen esszéisztikus szövegben az író arra kérdez rá, következik-e Ginette életéből és halálából valami, ami fontos lehet számára, és vajon átírja-e a kislányként meghalt nővér létezése Annie-nak a szüleihez (elsősorban az anyjához) fűződő viszonyát.

Ernaux írói eljárását ismerjük a korábbi műveiből, s nem véletlen, hogy A másik lány szorosan tapad A hely, illetve az Egy asszony című munkákhoz. A kutatás, a visszatekintés tétje is ugyanaz, mint ami az említett művekben volt: az írás révén alámerülni az ismeretlenbe, s „a folyamatosan megsokszorozódó függönyöket” elhúzva feltárni valamit a személyiség titkaiból. Ennek Ernaux-nál mindig társadalmi tétje is van, írásai éppen attól érdekesek, hogy vizsgálódásai a lélektani felismeréseken túl egyúttal szociológiai érdekűek/érvényűek is. Talán pontosabb, ha azt mondjuk, a lélektani megfigyeléseket társadalmi összefüggésekbe állítja, emiatt művei korrajzként is tanulságos olvasmányok. A nemzedéke tapasztalatait összefoglaló Évek mellett éppen az említett két történet egyszerre távolságtartó és empatikus portréiból tanulhatunk sokat a vidéki, kisvárosi Franciaország 20. századi kisemberének létlehetőségeiről. S arról is, amit ugyanott – a szülők sorsába belefűzve, saját tapasztalatai alapján ír meg a társadalmi felemelkedés, a középosztályba kerülés folyamatáról annak minden ambivalens következményével együtt. Amelyek közül kétségtelenül a leginkább keserű számára az, hogy a kulturális tőke megszerzésével párhuzamosan eltávolodik, és valamelyest el is idegenedik a családjától.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.