KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Árnyékban

Annie Ernaux: A másik lány

  • Balogh Magdolna
  • 2025. június 11.

Könyv

A megszokott rövid, szikár, pontos mondatok, a műforma fiktív levél, apropóját egy réges-régi családi tragédia és az azt övező hallgatás adja.

A levél címzettje az írónő halott nővére, akit ő maga nem is ismert, és akiről csupán egy véletlenül elkapott beszélgetésfoszlányból szerzett tudomást tízéves korában, ahogyan arról is, hogy Ginette diftériában halt meg 1938-ban (hét hónappal azelőtt, hogy a betegség elleni védőoltást kötelezővé tették). Az írónő hetvenévesen fog hozzá, hogy a hat évtizeddel korábbi augusztusi vasárnapot felidézve (anyja ekkor beszélt egy kuncsaftjának a halott gyerekről) a családi múlt egy homályos foltját felidézze. „Ha megírom ezt a történetet, kiélesedik az elmosódott lenyomata annak, amit átéltem, olyan lesz, mintha egy hatvan éve a szekrényben őrzött filmtekercset először hívnék elő.” Azt kutatja, mit érzett akkor, tízéves korában, s azt is, hogyan gondolkodik erről a megírás idején (hetvenévesen). Milyen „cselekvő igazságokat” hordoz kettejük sorsa: övé, az életben maradotté és a másiké, aki halálával „kis szent” lett a szülei számára? Az erősen esszéisztikus szövegben az író arra kérdez rá, következik-e Ginette életéből és halálából valami, ami fontos lehet számára, és vajon átírja-e a kislányként meghalt nővér létezése Annie-nak a szüleihez (elsősorban az anyjához) fűződő viszonyát.

Ernaux írói eljárását ismerjük a korábbi műveiből, s nem véletlen, hogy A másik lány szorosan tapad A hely, illetve az Egy asszony című munkákhoz. A kutatás, a visszatekintés tétje is ugyanaz, mint ami az említett művekben volt: az írás révén alámerülni az ismeretlenbe, s „a folyamatosan megsokszorozódó függönyöket” elhúzva feltárni valamit a személyiség titkaiból. Ennek Ernaux-nál mindig társadalmi tétje is van, írásai éppen attól érdekesek, hogy vizsgálódásai a lélektani felismeréseken túl egyúttal szociológiai érdekűek/érvényűek is. Talán pontosabb, ha azt mondjuk, a lélektani megfigyeléseket társadalmi összefüggésekbe állítja, emiatt művei korrajzként is tanulságos olvasmányok. A nemzedéke tapasztalatait összefoglaló Évek mellett éppen az említett két történet egyszerre távolságtartó és empatikus portréiból tanulhatunk sokat a vidéki, kisvárosi Franciaország 20. századi kisemberének létlehetőségeiről. S arról is, amit ugyanott – a szülők sorsába belefűzve, saját tapasztalatai alapján ír meg a társadalmi felemelkedés, a középosztályba kerülés folyamatáról annak minden ambivalens következményével együtt. Amelyek közül kétségtelenül a leginkább keserű számára az, hogy a kulturális tőke megszerzésével párhuzamosan eltávolodik, és valamelyest el is idegenedik a családjától.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.