Könyv

Mint egy vetítővászonnál

Balla D. Károly: Tejmozi

  • Darvasi Ferenc
  • 2012. február 9.

Könyv

Egy felnőtt, lelkileg azonban nem teljesen kiforrott, családjától, főként az anyjától sokáig függő férfi szembesíti magát a múltjával – a szülők halála után.

 


Az emlékezet-, család- és identitásregényként is olvasható könyv főhőse hosszú ideig sikertelenül igyekszik összerakni a múltat. Nem csak időben kell eltávolodnia az eseményektől, de térben is: a szembenézésre csak egy idegen országban képes. Nincs könnyű dolga, mert az anyja még a múltját is kisajátította, így nem igazán tudja a saját szemével nézni a régebben történteket, másrészt mert morális problémákkal is küszködik: mit és milyen mélységig mesélhet el a családról?

Természetesen nem szimpla önvallomás, visszaemlékezés a könyv, már csak az azonosulást ellehetetlenítő, távolságot teremtő elbeszélésmód miatt sem. Balla D. Károly pontosan érzi, hol van a hatásosság és a hatásvadászat határa - pedig az elbeszélő a két démonáról, a gyermekeit magához láncoló, terrorizáló anyáról és az őket teljesen lekezelő apáról ír, így könnyen beleeshetne ebbe a csapdába. Leás a problémák gyökeréig, de ügyesen elkerüli a feszélyező naturalista részleteket.

A könyv címe a tejüveg ablakra utal, amelynél, mint egy vetítővászonnál állva idézi fel a főhős a múltat, újra és újra nekifutva ugyanazoknak az eseményeknek, hogy minél pontosabb képet rajzoljon róluk. Az ismeretelméleti, nyelv-, élet- és művészetfilozófiai betétekben is gazdag Tejmozi személyiségfelfogása szerint az elbeszélőnek itt azért is esik nehezére leírni egy-egy alakot a maga komplexitásában, mert tisztában van vele, hogy az emberi individuum rendkívül összetett, nem állandó, folyamatosan változik. A narrátor kitartását siker koronázza, hiszen ha nem is képes a múlt összes részletét felidézni, talál egy olyan nézőpontot, az íróét, amelynek segítségével a valóságot új szempontból láttató és - ebből az aspektusból - teljes történet jöhet létre.

Magvető, 2011, 213 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.