Könyv

Mint egy vetítővászonnál

Balla D. Károly: Tejmozi

  • Darvasi Ferenc
  • 2012. február 9.

Könyv

Egy felnőtt, lelkileg azonban nem teljesen kiforrott, családjától, főként az anyjától sokáig függő férfi szembesíti magát a múltjával – a szülők halála után.

 


Az emlékezet-, család- és identitásregényként is olvasható könyv főhőse hosszú ideig sikertelenül igyekszik összerakni a múltat. Nem csak időben kell eltávolodnia az eseményektől, de térben is: a szembenézésre csak egy idegen országban képes. Nincs könnyű dolga, mert az anyja még a múltját is kisajátította, így nem igazán tudja a saját szemével nézni a régebben történteket, másrészt mert morális problémákkal is küszködik: mit és milyen mélységig mesélhet el a családról?

Természetesen nem szimpla önvallomás, visszaemlékezés a könyv, már csak az azonosulást ellehetetlenítő, távolságot teremtő elbeszélésmód miatt sem. Balla D. Károly pontosan érzi, hol van a hatásosság és a hatásvadászat határa - pedig az elbeszélő a két démonáról, a gyermekeit magához láncoló, terrorizáló anyáról és az őket teljesen lekezelő apáról ír, így könnyen beleeshetne ebbe a csapdába. Leás a problémák gyökeréig, de ügyesen elkerüli a feszélyező naturalista részleteket.

A könyv címe a tejüveg ablakra utal, amelynél, mint egy vetítővászonnál állva idézi fel a főhős a múltat, újra és újra nekifutva ugyanazoknak az eseményeknek, hogy minél pontosabb képet rajzoljon róluk. Az ismeretelméleti, nyelv-, élet- és művészetfilozófiai betétekben is gazdag Tejmozi személyiségfelfogása szerint az elbeszélőnek itt azért is esik nehezére leírni egy-egy alakot a maga komplexitásában, mert tisztában van vele, hogy az emberi individuum rendkívül összetett, nem állandó, folyamatosan változik. A narrátor kitartását siker koronázza, hiszen ha nem is képes a múlt összes részletét felidézni, talál egy olyan nézőpontot, az íróét, amelynek segítségével a valóságot új szempontból láttató és - ebből az aspektusból - teljes történet jöhet létre.

Magvető, 2011, 213 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.