Akasztottak kerülete

Eörsi László: A "Baross Köztársaság" 1956. A VII. kerületi felkelőcsoportok

Könyv

Hajdani sztahanovisták és többszörösen börtönviselt vagányok, besúgóvá alázott hősök és az Államvédelmi Hatóság segédállományát elhagyó felkelőparancsnokok - ők az 1956-os forradalom és szabadságharc erzsébetvárosi harcainak és egyszersmind Eörsi László legújabb munkájának főszereplői.


Korántsem a panteonról dicsfényben aláereszkedő félistenek, de nem is bizarr panoptikumfigurák, hanem kutatásra és megismerésre érdemes emberek, akiket egy kitüntetett történelmi pillanat azonos oldalon, fegyverrel a kézben talált: a Baross téren vagy a Thököly és a Dózsa György út "pokoli kereszteződésében", Csikágó utcáin vagy éppenséggel a Royal Szálló szétlőtt falai között. Eörsi László a budapesti felkelőcsoportok történetét feldolgozó monográfiasorozatának (Angyalföld, 1996; Ferencváros, 1997; Corvinisták - VIII. kerület, 2001; Széna tériek, 2004) tavalyi darabja ugyanis a legtöbb (szám szerint 37) halálos ítélettel sújtott VII. kerületi szabadságharcos csoportok életét és utóéletét vizsgálja. Most is erősen támaszkodva az 1956-ot követő megtorlás, a kádárista büntetőeljárások vizsgálati és perirataira, mintaszerű forráskritikai érzékkel, valamint a pozitivista adatgyűjtés egyszerre tiszteletre méltó és mámorító példáját adva. Merthogy a történelem iránt érdeklődő olvasó számára éppen nem elkedvetlenítő, ha a tudós történész a források ellentmondásait is rendre elébe tárja, s ha szakmai hevületét minél alaposabb, a skrupulózusság látszatától sem megriadó fürkész kutatással igazolja.

S ha netán (a la A vihar kapujában) banálisnak gondolnánk a történeti tények rekonstruálásának nehézségeiről szóló beszédet, hát idézzünk a kötetből egyetlen részletet a visszaemlékező források széttartó jellegének illusztrálására: "Az egyik változat szerint hamarosan kiderült, hogy a mozi épülete üres, a másik szerint a bent lévők elmenekültek onnan. A harmadik verzió szerint háromórás tűzharc zajlott le a moziban, amelyben mindhárom vezető (Gyöngyösi, Palotás, Toracz) és az 'egész állomány' részt vett, de a végeredményről nem tudósított. A negyedik szerint Toracz harcolt ott harmadmagával, emiatt Toracz utóbb felelősségre is vonta Palotást, hogy miért nem küldött segítséget. A legvalószínűbb a parancsnok verziója: a Bethlen utca sarkán öt-hat fős osztaga sorozatot kapott, egy idős járókelő meg is sebesült."

Az erzsébetvárosi felkelőcsoportok alakulástörténetét és harcait egyesével áttekintő, a kötet második felében pedig lenyűgöző alaposságú életrajzgyűjteménnyel szolgáló monográfia - túl néhány apró lábjegyzetbéli bakin (pl. a 22. és 81. oldalon) - legfeljebb a címében tűnik megkérdőjelezhetőnek. A "Baross Köztársaságról" ugyanis mindössze a 67-69. oldalon esik szó, ahol is egyhamar megtudjuk, hogy a Baross tériek november elsején feladták a Baross Köztársaság közelebbről nem részletezett s alighanem eredendően körvonalazatlan "koncepcióját". Ám ez csupán merő kukacoskodás, hiszen Eörsi László munkája így is kincset ér, ha 1956-ról többet szeretnénk megtudni az ünnepi közhelyeknél, s ha a Wesselényi vagy a Hársfa utcában járva az olykor fájdalmasan, másszor imponálóan életszerű múlt nyomait keresnénk.

1956-os Intézet - Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára - L'Harmattan Kiadó, 2011, 512 oldal, 4200 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.