Akasztottak kerülete

Eörsi László: A "Baross Köztársaság" 1956. A VII. kerületi felkelőcsoportok

Könyv

Hajdani sztahanovisták és többszörösen börtönviselt vagányok, besúgóvá alázott hősök és az Államvédelmi Hatóság segédállományát elhagyó felkelőparancsnokok - ők az 1956-os forradalom és szabadságharc erzsébetvárosi harcainak és egyszersmind Eörsi László legújabb munkájának főszereplői.


Korántsem a panteonról dicsfényben aláereszkedő félistenek, de nem is bizarr panoptikumfigurák, hanem kutatásra és megismerésre érdemes emberek, akiket egy kitüntetett történelmi pillanat azonos oldalon, fegyverrel a kézben talált: a Baross téren vagy a Thököly és a Dózsa György út "pokoli kereszteződésében", Csikágó utcáin vagy éppenséggel a Royal Szálló szétlőtt falai között. Eörsi László a budapesti felkelőcsoportok történetét feldolgozó monográfiasorozatának (Angyalföld, 1996; Ferencváros, 1997; Corvinisták - VIII. kerület, 2001; Széna tériek, 2004) tavalyi darabja ugyanis a legtöbb (szám szerint 37) halálos ítélettel sújtott VII. kerületi szabadságharcos csoportok életét és utóéletét vizsgálja. Most is erősen támaszkodva az 1956-ot követő megtorlás, a kádárista büntetőeljárások vizsgálati és perirataira, mintaszerű forráskritikai érzékkel, valamint a pozitivista adatgyűjtés egyszerre tiszteletre méltó és mámorító példáját adva. Merthogy a történelem iránt érdeklődő olvasó számára éppen nem elkedvetlenítő, ha a tudós történész a források ellentmondásait is rendre elébe tárja, s ha szakmai hevületét minél alaposabb, a skrupulózusság látszatától sem megriadó fürkész kutatással igazolja.

S ha netán (a la A vihar kapujában) banálisnak gondolnánk a történeti tények rekonstruálásának nehézségeiről szóló beszédet, hát idézzünk a kötetből egyetlen részletet a visszaemlékező források széttartó jellegének illusztrálására: "Az egyik változat szerint hamarosan kiderült, hogy a mozi épülete üres, a másik szerint a bent lévők elmenekültek onnan. A harmadik verzió szerint háromórás tűzharc zajlott le a moziban, amelyben mindhárom vezető (Gyöngyösi, Palotás, Toracz) és az 'egész állomány' részt vett, de a végeredményről nem tudósított. A negyedik szerint Toracz harcolt ott harmadmagával, emiatt Toracz utóbb felelősségre is vonta Palotást, hogy miért nem küldött segítséget. A legvalószínűbb a parancsnok verziója: a Bethlen utca sarkán öt-hat fős osztaga sorozatot kapott, egy idős járókelő meg is sebesült."

Az erzsébetvárosi felkelőcsoportok alakulástörténetét és harcait egyesével áttekintő, a kötet második felében pedig lenyűgöző alaposságú életrajzgyűjteménnyel szolgáló monográfia - túl néhány apró lábjegyzetbéli bakin (pl. a 22. és 81. oldalon) - legfeljebb a címében tűnik megkérdőjelezhetőnek. A "Baross Köztársaságról" ugyanis mindössze a 67-69. oldalon esik szó, ahol is egyhamar megtudjuk, hogy a Baross tériek november elsején feladták a Baross Köztársaság közelebbről nem részletezett s alighanem eredendően körvonalazatlan "koncepcióját". Ám ez csupán merő kukacoskodás, hiszen Eörsi László munkája így is kincset ér, ha 1956-ról többet szeretnénk megtudni az ünnepi közhelyeknél, s ha a Wesselényi vagy a Hársfa utcában járva az olykor fájdalmasan, másszor imponálóan életszerű múlt nyomait keresnénk.

1956-os Intézet - Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára - L'Harmattan Kiadó, 2011, 512 oldal, 4200 Ft


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.