Befalazott papírok

Helga Weiss: Helga naplója

Könyv

Tizenötezer csehországi zsidó gyereket deportáltak Terezínbe, majd Auschwitzba, akik közül csupán százan élték túl a holokausztot, köztük Helga Weiss.

Az 1938-ban, kilencévesen jegyzetelni kezdő lány műve sok tekintetben Anna Frank naplójával rokonítható - mindketten 1929-ben születtek és hasonló borzalmakat éltek át, azzal a különbséggel, hogy Anna szenvedései 45-ben véget értek. A gondosan szerkesztett könyv több "egyszerű" naplónál: Neil Bermel sheffieldi professzor, a szöveg gondozója nemcsak saját, de a szerző előszavával is ellátta a Helga naplóját, emellett interjút készített a ma nyolcvannégy éves asszonnyal; jegyzeteket, szószedetet is csatolt, illetve térképekkel és családi fotókkal, valamint Helga fennmaradt leveleinek és gyerekrajzainak reprodukcióival egészítette ki a könyvet.

A történet a csehszlovák kormány által elrendelt mozgósítással kezdődik. Helga leírja Csehszlovákia megszállását, a protektorátus időszakát - leginkább a zsidóellenes intézkedéseket, a hétköznapok lépésről lépésre történő változásait: hogyan fordult fel teljesen az élete, miképpen kellett a hagyományos iskola helyett speciális tankörbe járnia, hogyan veszítette el árja barátait, miközben az életszituációk változásával újakat szerzett; majd azt is, hogyan készültek a transzportokra, akárcsak egy hosszabb utazásra. Helga szüleivel együtt került a terezíni internálótáborba, ahol a borzalmak között az örömöt is megtapasztalta. 1944-ben édesanyjával együtt Auschwitzba - majd Freibergbe és Mauthausenbe - deportálták, de előtte Helga érthetetlen megfontoltsággal nagybátyjára hagyta a füzeteit, aki befalazta azokat, így maradtak fent. Anyjával szinte az utolsó pillanatban, a mauthauseni cigánylágerből menekült meg, majd tért haza Prágába. Nem sokkal a háború után két iskolai füzetből és papírkötegekből készítette a prágai és terezíni naplót. Átdolgozta, napi bejegyzések formájába rendezte írásait, majd utólag jegyezte le a koncentrációs táborban megélteket, hiszen ott nem írhatott. A szöveg a sokszoros szerkesztésből adódóan - ahogy arra az előszóban korrekt módon felhívják a figyelmet - ellentmondásos stílusúvá vált, ami néha zavaró is lehet. A különböző időpontokban keletkezett leírások és az utólagos finomítások kirajzolják, hogyan lett a gyerekből érett elbeszélő, azonban ez a szerkesztési elv némiképp kérdésessé teszi a mű hitelességét, dokumentumjellegét.

Helga Weiss helyenként szinte nosztalgikus meghatódottsággal mesél saját pokoli, de végül legalább részben jóra fordult történetéről, ám ezen túl naplója semmiben sem különbözik bármely túlélő elbeszélésétől. Könyve fontos kordokumentum, de karakteres saját hang nélkül nehéz lesz kitörnie Anna Frank árnyékából és a boltok tematikus polcairól.

Fordította: Varga György. Alexandra, 2013, 280 oldal, 2999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.