Magazin

Strike

Könyv

Van valami vonzó, kukaborogató hevület abban, hogy az Építész Szakkollégium új, teljes egészében kétnyelvű magazinjának címe egyrészt az aktivizmus, a politikai engedetlenség, másrészt a csapás, rombolás képzeteit is felkelti.

A "szemét" hívószava köré felfűzött hosszabb-rövidebb esszék az építészetet mint a társadalmi terek folyamatos újraértelmezésének médiumát írják le - hiszen közösen használt épített tereink jelzik az emlékezet(politika) aktuális állapotát, a múlt és jelen közötti párbeszéd esélyeit, a teret használó személyek alapvető viszonyát egymáshoz. Vagyis az építészet olyan térnyalábokat rögzít és határol le, amelyek között lehetségessé válik egy identitást felépíteni. A Strike ezzel a szemlélettel nincs egyedül az utóbbi pár évben tapasztalható hazai urbanisztikai pezsgésben, ám ez semmit nem von le a magazin erős kontúrvonalakkal felvázolt koncepciójának értékéből. Ráadásul a lap ugyanúgy elkerüli a társadalmi aktivizmus frázisait, mint a távolságtartó szakértői hangütést: a hűvös, funkcionális dizájn olvasmányos, konkrét esetekre fókuszáló, személyes hangvételtől sem tartózkodó írásokat takar, amelyekben az építészet és a szemét összefüggéseinek feltérképezése során a legnagyobb természetességgel esik szó az űrszennyezésről, Korine Szemétkúrók című filmjéről, a nagyvárosi zajok zenei felhasználásáról, Ulánbátor jurtanegyedeiről, a józsefvárosi piac építészeti tobzódásáról, vagy az utcán hagyott féldecis üvegek térbeli helyzetéről és az őket oda elhelyező gesztusról, ami nem más, mint a városhoz fűzött kommentár. Ütős Árvai András novellának is beillő szövege, amiben a beszélő saját magán és maga körül próbálja "kitapintani azt a pontot vagy inkább vonalat, amin túl már szemétté" válik, és (sajnos csak) pimasz Smiló Dávid Octogon- és Atrium-idézetekből összetákolt szonettje, amelynek állításával - "az építészet nem vakbélgyulladás" - nehezen vitatkozhatnánk.

92 oldal, ingyenes

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.