Magazin

Strike

Könyv

Van valami vonzó, kukaborogató hevület abban, hogy az Építész Szakkollégium új, teljes egészében kétnyelvű magazinjának címe egyrészt az aktivizmus, a politikai engedetlenség, másrészt a csapás, rombolás képzeteit is felkelti.

A "szemét" hívószava köré felfűzött hosszabb-rövidebb esszék az építészetet mint a társadalmi terek folyamatos újraértelmezésének médiumát írják le - hiszen közösen használt épített tereink jelzik az emlékezet(politika) aktuális állapotát, a múlt és jelen közötti párbeszéd esélyeit, a teret használó személyek alapvető viszonyát egymáshoz. Vagyis az építészet olyan térnyalábokat rögzít és határol le, amelyek között lehetségessé válik egy identitást felépíteni. A Strike ezzel a szemlélettel nincs egyedül az utóbbi pár évben tapasztalható hazai urbanisztikai pezsgésben, ám ez semmit nem von le a magazin erős kontúrvonalakkal felvázolt koncepciójának értékéből. Ráadásul a lap ugyanúgy elkerüli a társadalmi aktivizmus frázisait, mint a távolságtartó szakértői hangütést: a hűvös, funkcionális dizájn olvasmányos, konkrét esetekre fókuszáló, személyes hangvételtől sem tartózkodó írásokat takar, amelyekben az építészet és a szemét összefüggéseinek feltérképezése során a legnagyobb természetességgel esik szó az űrszennyezésről, Korine Szemétkúrók című filmjéről, a nagyvárosi zajok zenei felhasználásáról, Ulánbátor jurtanegyedeiről, a józsefvárosi piac építészeti tobzódásáról, vagy az utcán hagyott féldecis üvegek térbeli helyzetéről és az őket oda elhelyező gesztusról, ami nem más, mint a városhoz fűzött kommentár. Ütős Árvai András novellának is beillő szövege, amiben a beszélő saját magán és maga körül próbálja "kitapintani azt a pontot vagy inkább vonalat, amin túl már szemétté" válik, és (sajnos csak) pimasz Smiló Dávid Octogon- és Atrium-idézetekből összetákolt szonettje, amelynek állításával - "az építészet nem vakbélgyulladás" - nehezen vitatkozhatnánk.

92 oldal, ingyenes

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.