Postafordultával

Bartók Béla és Paul Sacher levelezése, 1936-1940

  • Molnár Szabolcs
  • 2013. július 6.

Könyv

Nyolcvanegy levél és a bartóki életmű három nagy jelentőségű kompozíciója - távolról ennyi a Bónis Ferenc fordításában és szerkesztésében megjelent kötet summája.

A három kompozíció - Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára; Szonáta két zongorára és ütőhangszerekre; Divertimento - megrendelője Paul Sacher (képünkön jobbra), a két zenekari művet pedig ő mutatta be saját együttese, a Bázeli Kamarazenekar élén. A levelezés lényegében e három műre vonatkozik, világos dramaturgia szerint: felkérés - a felkérés elfogadása - a részletkérdések tisztázása - premier-előkészületek - a mű utóélete. A levélváltások hangnemét egyfajta fegyelmezett szakmaiság és pragmatizmus jellemzi. Komolyság és elhivatottság. Semmi nyomát nem leljük a levelezésben annak, hogy Bartók vagy Sacher egy pillanatra is elbizonytalanodna a zene, illetve általában a művészet fontosságát illetően. Lehet, hogy tényleg nincsenek művészi kétségeik, így ezt nem is szükséges leplezni hányavetiséggel, színlelt lazasággal, öniróniával vagy cinizmussal. Mindeközben persze tökéletesen tisztában vannak azzal, ami körülöttük, Európában történik. A megszólítás szinte végig sehr geehrte (igen tisztelt), csak az utolsó évben váltanak át néha-néha a lieber (kedves) formulára.

Az első levélre (1936. június 23.), melyben Sacher ismeretlenül afelől érdeklődik, hogy írna-e Bartók a fennállásának 10. jubileumára készülő Bázeli Kamarazenekar számára valami újat, de "ne túlságosan nehezet", Bartók postafordultával (június 27.) válaszol. E válasz elárulja, hogy a felkérésnek egy fejben már nagyjából kialakult darabbal kíván eleget tenni: a zeneszerző már ekkor tudja, hogy a vonószenekar mellett szükség lesz zongorára, cselesztára, hárfára, xilofonra és ütőkre, a mű hangszerelése tehát már ekkor készen áll. Egy augusztusi levelében pedig már egy majdnem teljesen befejezett műről tájékoztatja Sacher titkárát, Max Adamot: "megvan 66 oldal, hiányzik még kb. 4". Szeptemberben már az ütőhangszeresek beosztásáról is teljesen konkrét elképzelése van. A bemutatóig még majd' öt hónap van, úgyhogy Sachernak bőven volt ideje a 25 próbára. Ez manapság mesének tűnik.

De Bartók nemcsak a partitúra kérdéseiben magabiztos, már első levelében azt javasolja Sachernek, hogy a honoráriumként felajánlott 500 svájci frankot váltsa át svéd koronára, mert tartani lehet a svájci valuta leértékelésétől (egyébként ez tényleg bekövetkezett).

A következő műre 1937 májusában érkezett felkérés. Sacher egy tetszőleges összeállítású kamaraművet várt Bartóktól. A válaszlevélből kitűnik, hogy - a felkéréstől függetlenül - ebben az időben három mű terve gomolygott Bartók fejében, első helyen egy két zongorára és ütőkre komponált darab. Gyorsabban készült el vele, mint eredetileg tervezte, szeptember végén már teljes tételek partitúráját ígéri Sachernek. A zongoraanyaggal kapcsolatban megjegyzi, hogy nem könnyűek, de a bemutatóig elegendő idő áll rendelkezésre a megtanulására és a próbákra. Bartók ekkor még úgy kalkulál, hogy majd Sacher gondoskodik a megfelelő előadókról. Végül Sacher veti fel: a premieren játsszon Bartók és felesége, Pásztory Ditta. Bartók őszintén meglepődik, hiszen honnan tudja Sacher, hogy a felesége is koncertzongorista? S hogy együtt lépjenek fel? Ez a lehetőség még benne sem fogalmazódott meg korábban: a Szonáta premierje volt ugyanis a Bartók házaspár első nyilvános fellépése.

A Divertimento esete más. 1938 novemberében pendíti meg Sacher egy vonószenekari darab ötletét, mivel a Zenét - a speciális hangszerelés miatt - csak ritkán tudja előadni. Bartók természetesen elfogadja a felkérést, de a levelekből kitűnik, hogy ezúttal Sacher nem találta el a fejében gomolygó darab műfaját, jellegét. Bartók vissza is kérdez, hogy nem arra a darabra gondol-e Sacher, amiről még júniusban beszéltek egymással. E beszélgetésnek nincs nyoma a levelezésben, de feltételezhető, hogy egy kantátaféleségről lehetett szó. Talán a Cantata profana - melyet Bartók egy trilógia első részének szánt - folytatásáról. És Bartók nem írja meg a folytatást, mert tisztázódik, hogy Sacher egy kis létszámú, tisztán vonósokat foglalkoztató művet szeretne. A Divertimentót Bartók Sacher nyaralójában írta meg: ennyire ideális munkakörülmények között még soha nem dolgozott. Erről az időszakról - értelemszerűen - kevés levél szól, ugyanakkor a Sacher és a Bartók család ekkoriban kerül közel egymáshoz.

A levelezés utolsó éve már az amerikai emigrációval (érdekes, hogy a szó nincs kimondva) kapcsolatos. Bartók Sacher segítségét kéri a Genf-Lisszabon-utazás megszervezéséhez, Sacher pedig készségesen hitelezi az útiköltséget. Bartók egyik első dolga New Yorkba érkezése után az lesz, hogy a pénzt visszautalja Sacher számlájára.

Az utolsó levelet Sacher küldi New Yorkba, ebben a Divertimento újabb sikeréről számol be, "a fogadtatás a közönség részéről lelkes volt, és ezen a kritikus urak gondolat-sápadtsága [Gedankenblässe] sem tudott kifogni". A kötet kétnyelvű, Bónis Ferenc a levelek - a legtöbb most jelenik meg először, illetve teljes formájában - eredeti, német változatát is közli. A függelékben Bartók Sacherról és a svájci eseményekről írt családi levelei, egy Sacher-visszaemlékezés, valamint egy 1995-ben készített (ekkor volt Sacher 90 éves) interjú olvasható. Példás gyűjtemény.

Balassi Kiadó, 2013, 332 oldal, 4500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.