Bertrand Blier pályája - A gyerek, akinek két apja volt

Könyv

Pár hét múlva tölti be a hetvenkettedik évét, több mint negyvenéves alkotói (írói, filmrendezői) karrier áll mögötte - valaha a francia film csodagyereke volt. Most is az, bár már nem akkora csoda, de sokkal nagyobb gyerek. Esze ágában sem volt felnőni. Turcsányi Sándor

Pár hét múlva tölti be a hetvenkettedik évét, több mint negyvenéves alkotói (írói, filmrendezői) karrier áll mögötte - valaha a francia film csodagyereke volt. Most is az, bár már nem akkora csoda, de sokkal nagyobb gyerek. Esze ágában sem volt felnőni. Mint az ilyenféléken általában, a "burzsoá művészeken", valami szokásostól eltérővel próbálkozó nyugatiakon keresztülnézett a szocialista filmforgalmazás. Amikor az első filmje Magyarországra keveredett (az 1989-es Túl szép hozzád), már épp folyamatban volt a rendszerváltozás. Aztán persze - ahogy az akkoriban szokásban volt - egy filmhéten a nyakunkba öntötték a szinte teljes életművét: nesztek, kezdjetek vele valamit - nem ment könnyen. Azóta sem megy, pedig a kilencvenes évek első felétől nálunk is megszűnt mostohagyereknek lenni. Újabb filmjeit tulajdonképpen menetrend szerint mutatják be a magyar mozik - nagy fejfájást okozva ezzel a kritikusok zömének, kisebbet a nézőknek. A kritikusok egy igen szűk köre gyakorlatilag fenntartások nélkül rajong érte - az sem véletlen, hogy a szaklap a hazai start óta, amíg tehette, ugyanazt a recenzenst rendelte ki hozzá -, a másik fele meg minden alkalommal oda lyukad ki néhány tiszteletkör után, hogy mit is akar ez a marha. És miért ilyen unalmasan - az unalmasan itt inkább felfoghatatlant, a bevált desifrírozással meg nem fejthetőt jelent. A közönségnek persze nincs ennyi gondja Bertrand Blier-vel, a zömük úgy csinál, mint a szoc. filmforg., keresztülnéz rajta, az elszánt kisebbség pedig dühöng, újra és újra dühöng, hogy mást várt (a pénzéért vagy az előtanulmányai alapján). Rajongójával a nézők között még nem találkoztunk, és az sem biztos, hogy alant egy panegirikusz következik.

*

Mondott filmje, a Túl szép hozzád arról szól, hogy egy csávó, valami főnökféle, a fénykorát élő Gérard Depardieu adja, beleszeret a titkárnőjébe. Mondhatnánk: minő eredeti alaphelyzet, de arról van szó, hogy a kiszemelt egy bányarém, egy dagadt tehén (Josiane Balasko annak is akar látszani). Míg a minden tekintetben jól elengedett Depardieu felesége maga a gyönyörűséges Carole Bouquet, a vágy titokzatos tárgya (na jó, az egyik: Luis Bu–uel híres filmjében, A vágy titokzatos tárgya című 1977-es műben ugyanazt a nőszemélyt Ángela Molina is eljátssza párhuzamosan - Bouquet a hideg, jégszoborszerű kiszerelés, Molina a forró). Ez a képlet persze így megfordítva is elég egyszerű, annál is inkább, hiszen Bouquet itt is azt adja, amit tucat éve (a korkülönbség természetesen meg sem látszik rajta, nem is vártuk), a hideget. Akkor tán arról lenne szó, hogy a titkárnő külcsínbéli hátrányát esetleg emberi jó tulajdonságaival, a mindennapos közelség összeszorító erejével dolgozta le? Nem, vagy csak egy kicsit. Alkalmasint azzal a nagy, puha testével - mondhatnánk szebben is: anyányi termetével -, mely az első érintésre gyerekké teszi a macsó és prepotens főnök szerepében addig sem túlságosan elbújó kisfiút, Gérard Depardieu (és Bertrand Blier) legkedvesebb s legtesthezállóbb szerepét. Hovatovább szerepkörét.

Blier forgatott boldoggal és boldogtalannal, a francia filmkészítés színe-virágával Alain Delontól Michel Serrault-ig (tulajdonképpen erről szól 2000-es keltezésű filmje, a Színészek), de Depardieu-höz végig hűséges volt, ő volt az a vásznon hempergőző énje, mint Fellininek Mastroianni (persze Mastroiannival is dolgozott Blier). És ne szépítsünk túl sokat a dolgokon, mindig ugyanazt adták elő - a gyereket a vérzivatarban, ágyban, párnák közt, rendszerint mindkét esetben stricik, kurvák és más hasonló széplelkek társaságában. Alig is variált felállásban - mindig valamilyen édesnégyesben, ami persze hármast jelentett, hiszen a rendező egyfelől a kamera mögött volt, másfelől jól becsomagolva Depardieu testébe (ami talán épp ettől lett akkora brontes).

Ugyanakkor a Túl szép hozzád - nyilván ezért is tört be Dévénynél - volt talán a művész legérthetőbb, legegyenesebb vonalú filmje, s ebben volt a mondott hármas felállás a legszimplább, a legegyértelműbb és a legbeszédesebb, noha a többi sem nevezhető éppenséggel kacifántosnak.

*

Volt az imént említett Színészek című filmben egy jelenet, melyben három alanyi alapon, saját nevén fellépő kretén valami pályaudvaron vagy áruházban áll a felfelé haladó mozgólépcső kijáratánál, s ki akarja választani a megfelelő alanyt egy jó kis gyilkossághoz, mert Jean-Pierre Marielle-nek ezt írta fel a francia filmsztárok orvosa. A film, melyben gyakorlatilag az összes francia filmcsillag fellép, arra kétségkívül jó, hogy mindenki megtanulja helyesen kiejteni a moziműsorokban oly gyakran megforduló összes francia színész nevét, mert úgy néz ki az egész, hogy először, már a megjelenésükkel, már az első megszólalásukkal hülyét csinálnak magukból, aztán bemondják - egy jócskán keresett mondatba foglalva - vagy a saját, vagy a közvetlenül mellettük álló művész nevét. Nincs választásuk, hülyét kell játszaniuk, hiszen ha van még állandóság (mi az, hogy van, de még mennyi, csak állandóság van, hiszen abszurdnak lenni a legkönnyebb ugyan a világon, de az teszi mégis a legnehezebbé, hogy elengedhetetlen hozzá a legszigorúbb következetesség), akkor az épp az, hogy hőseinknek, bár lehetnek kurvák vagy gengszterek, de közben muszáj sík idiótának is lenniük.

Szóval ott tartottunk, hogy áll ez a három kretén (Marielle mellett tán André Dussollier és Jacques Villeret) a mozgólépcső tetején, s vegzálja a járókelőket, hogy ugyan mondanák már meg, de sürgősen, hogy ki volt Patrick Dewaere. Az érkező civilek, meglehet, Franciaországban nem is nagy meglepetésre, szabatos válaszokat adnak: nagyszerű, érzékeny színész, Depardieu kétségkívül egyenrangú partnere, akit ha oly fiatalon el nem ragad közülünk a végzet, hát ugyanoly óriása lenne a világ filmművészetének, mint az az emlegetett másik, akit épp az előbb szedtek ki a Champs-Élysées-n egy hirdetőtáblából, ahova mocsárrészegen érkezett fejjel előre a megengedhetetlenül száguldó motorkerékpárjáról. Depardieu aztán harsány ordítozással és széles gesztusokkal futamítja meg a segítségére siető rendőröket, akik sűrű bocsánatkérések között pucolnak el - alighanem ez lehetett Bertrand Blier hosszú filmrendezői pályájának egyetlen sültrealista jelenete. Bezzeg Dewaere, nos, ő tagadhatatlanul a megfutamodók széles néptömegei közt játszott, eliszkolt a nagy Gérard elől éppúgy, mint a nagybetűs élet elől, mindenki elől - ki az életből. Pedig kettősüknél aligha létezhetett jobb felállás Bertrand Blier számára: az 1974-es, viszonylag sok magyar címet megért Les Valseuses (most épp egyetlen hazai rajongója ötletéből kifolyólag Tojástánc, de volt éppenséggel Herék is - egyik se túl jó, de nekem sincs jobb ajánlatom) kockáin jött össze ez a nemes felállás, az elmaradhatatlan harmadik szerepében Miou-Miouval. Aztán négy évvel később még a Készítsétek a zsebkendőtöket!-ben, akkor épp a kevéssé emlékezetes Carole Laure társaságában. Aztán a nyolcvanegyes Mostohaapából kimaradt Depardieu, és nyolcvankettőben meghalt (más források szerint elpatkolt) Patrick Dewaere. Kettősük nélkül viszont már sokkal kevésbé volt működőképes az a felállás, amihez Blier oly elszántan ragaszkodott, gondoljunk csak minálunk legutoljára bemutatott filmjére, a 2005-ös Eladó a szerelemre, ami már operai jelenetezéssel tálalja a szokott problémát. Bernard Campan mint lottófőnyeremény-tulajdonos jelenik meg a Pigalle valamelyik bárjának kirakatában posztoló Monica Bellucci előtt, hogy míg az öt és fél milliónyi eurója kitart, havi százezerért legyen a csaja. Monica bele is megy, csakhogy van egy kis bökkenő, miszerint lehet, hogy nem nézi majd mindezt túl jó szemmel a művésznő stricije - ugye, már kitalálták, az egyszerre hidegvérű bűnöző és lecsúszott zoknis szerelmes: Gérard Depardieu. Először is, ki ez a Bernard Campan, ugye? Hát, kétségkívül nem egy Patrick Dewaere - bármennyire is kereste benne (és oly sok más reménytelen színészben) Blier (és a komplett francia filmművészet) a reinkarnációját. A nagyobb baja persze az Eladó a szerelemnek, hogy nemcsak Campan nem bírt lépést tartani Depardieu-vel, de Monica Bellucci sem bizonyult a legkevésbé sem a vágy oly titokzatos tárgyának. 'szintén szólva ő sem nagyon értette, hogy mit akar vele/tőle Blier, s Blier is csak nézte a kora (az ezredforduló és vidéke) számára oly vonzó idomait, s nem értette, hova lett az, ami Miou-Miounál oly nyilvánvalóan megvolt. Mikor, hogyan és hol enyészhetett végképp el? Micsoda? Amit a színészi tehetség hiányában kereshetünk talán egyfelől, de Blier-nek erről nem kell tudnia, vagyis nem kell tudomást vennie róla, szorítson ki annyit Bellucciból, amennyi magától jött anno Miou-Miouból. Másfelől (és sokkal inkább) arról van szó, s ebben áll tán a döntő különbség mester és követője (Bu–uel és Blier) között, hogy a vágyak titokzatos tárgya Bu–uelnek nyilvánvalóan a nő volt, a nő így magában, leginkább pőrén. Blier-nek pedig, aki egész életében A vágy titokzatos tárgya és A nap szépe (1967, ugyancsak Bu–uel) nem túl különböző és nem túl bonyolult kombinációit forgatta, távolról sem a nő jelentette a vágy titokzatos tárgyát, hanem Depardieu és Dewaere titokzatos kettőse - s ez távolról sem véletlen, hisz' mint említettük már, Bu–uel is lekettőzte a nagy nő szerepét. Csakhogy Depardieu és Dewaere kettőse nem a nagy férfit kelti életre, valami egészen mást - és ebben akár még túl is szárnyalja Blier a maestrót, aki pedig ugyancsak nem volt túl szemérmetes e téren -: a nagy ént.

Bertrand Blier-t semmi más nem izgatja a világon, csak önmaga. Nem mondhatjuk, hogy ebből alapított iskolát, mert ez az iskola megvolt már jóval az érkezése előtt, de az tagadhatatlan, hogy a legkiemelkedőbb (értsd: a leggátlástalanabb) professzorai közé tartozott. Csoda hát, hogy olyannyira nehéz (legtöbbünknek lehetetlenül nehéz) szeretni?

*

Bu–uel mellett Bertrand Blier másik - és egyben igazi - apukája, Bernard Blier a francia filmművészet egyik legzseniálisabb - és legkönnyebben megjegyezhető arcú - jellemszínésze. Javert felügyelő vagy valami idióta alakítója a Magas szőkéből, aki az 1979-es Hidegtálban maga is odaállt fia kamerája elé, hogy fia vászonmása, Gérard Depardieu mellett adja a tökkelütött rendőrnyomozót (ők szerepelnek a képünkön is) alkalmi gyilkosok és gyakorló debilek, továbbá a korszak francia mozisztárjainak széles és szinte egészen biztosan szerető karéjában. Mert a Blier-univerzum fundamentuma kétségkívül a szeretet. Bertrand Blier esetében nyilvánvalóan az önszeretet.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.