Képregény

Blacksad

  • Baski Sándor
  • 2017. január 15.

Könyv

Minden józan számítás szerint közröhejbe kellene fulladnia az olyan történeteknek, amelyekben állatok emberként viselkednek. Mégis, hogy tudnánk komolyan venni egy ballonkabátban bagózó macskát, vagy egy rugós bicskával hadonászó gyíkot? Ehhez képest még a holokausztról (Maus) vagy a depresszió kínjairól (Bojack Horseman) is lehet valami újat mondani néhány antropomorfizált állat segítségével.

false

A paradigmaváltás pont nem szerepelt a Canales–Guarnido író-rajzoló páros tervei közt, amikor 2000-ben kiadták a ma már nyugodtan kultikusnak nevezhető Blacksad első részét. Az albumformátumú képregény hiánytalanul mondja fel a hardboiled regények és a film noirok összes kötelező toposzát. Az idő és a helyszín természetesen az ötvenes évek Amerikája, főhősünk egy saját életét narráló cinikus magándetektív, a cigarettafüstös bárok könnyűvérű nőkkel vannak tele, a háttérből öltönyös gazemberek irányítanak, és persze felbukkan egy femme fatale is.

A két spanyol közül az író Canales tulajdonképpen csak a kötelezőt hozza, még az állattársításai is az elvárásokat követik (a rendőrök kutyák, az alvilági figurák hüllők stb.), Guardino az, aki egészen más dimenzióba emeli a projektet. Az egykori Disney-animátor paneljei elképesztően kinetikusak, beállításait tanítani kellene (valószínűleg már tanítják is), a hátterek, a szobabelsők és az utcaképek pedig bőven megütik a rajzolt univerzumokban elérhető realizmus maximumát. Guardino közreműködésének köszönhetően a Blacksad nem csak képregényként, de popkulturális művészeti albumként is lapozható.

Fordította: Nagy Krisztián. Pesti Könyv Kiadó, 2016, 48 oldal, 4999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.