Könyv

Bognár Péter: Bulvár

  • - urfi -
  • 2013. január 6.

Könyv

Borbély Szilárd kedves ajánlója keltett bennem némi szorongást. "Bognár Péter szemtelen és tehetséges. Veszélyes kezdés, mert a magyar irodalom egyiket sem szereti... És az a szertelenség sugárzik belőle, hogy a nyelvvel való játék jó buli" - írja a költő, miután az utóbbi évek talán legerősebb új hangját véli felfedezni a kötetben.

De jórészt hiába aggódtam. Az ezredforduló során a fiatal líra szóviccekké silányult nyelvjátékai és intertextuális kellemkedése visszaköszönnek ugyan olykor (az Óda felütése: "Itt ülök ezen a támfalon, / És nem oly nehéz."), de az elszánt és szabad kísérletezés végig biztos távolságban tartja a kötetet a vicceskedő, frappánsságnak lefekvő költészet lidércnyomásától.

A szerző 2005-ben már kiadott egy széles körben visszhangtalan kötetet, most viszont már a Petri-díjjal a háta mögött és láthatóan kiérlelt tervekkel futott neki a Bulvárnak, ahol a címben megidézett világ tragédiái, botrányai és bűntényei íródnak szét és össze. A nyitány talán a kelleténél jobban támaszkodik Tasnádi István és a Krétakör szövegkönyvére - pontosabban a Feketeország Lövedék-epizódjára -, és az előképet leszámítva sem túl eredeti ötlet a pisztolygolyó és áldozata monológjainak váltogatása. Később azonban épp az egyedi ötletek kavalkádja nyűgöz le. A nyomozás és az újabb gyilkosságok mellett a legmocskosabb témák - gondolok itt elsősorban az erőszakos szexre és a magyar politikára - bukkannak fel a versekben, amelyek azonban soha nem elégszenek meg a történetmeséléssel. Változatos forma, váratlan törések, drámai betétek és szokatlan beszélők teszik poétikailag is krimiszerűen izgalmassá a Bulvárt. Ettől még vannak jobb és rosszabb sorok, például azt, hogy "Az emlék / Felgyűrődik, / Mi ez.", igazán kár volt azzal folytatni, hogy "Ez egy / Emlékezetes / Emlék."

Ebből a költészetből még bármi lehet.

Magvető, 2012, 103 oldal, 2290 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.