Könyv

Bognár Péter: Bulvár

  • - urfi -
  • 2013. január 6.

Könyv

Borbély Szilárd kedves ajánlója keltett bennem némi szorongást. "Bognár Péter szemtelen és tehetséges. Veszélyes kezdés, mert a magyar irodalom egyiket sem szereti... És az a szertelenség sugárzik belőle, hogy a nyelvvel való játék jó buli" - írja a költő, miután az utóbbi évek talán legerősebb új hangját véli felfedezni a kötetben.

De jórészt hiába aggódtam. Az ezredforduló során a fiatal líra szóviccekké silányult nyelvjátékai és intertextuális kellemkedése visszaköszönnek ugyan olykor (az Óda felütése: "Itt ülök ezen a támfalon, / És nem oly nehéz."), de az elszánt és szabad kísérletezés végig biztos távolságban tartja a kötetet a vicceskedő, frappánsságnak lefekvő költészet lidércnyomásától.

A szerző 2005-ben már kiadott egy széles körben visszhangtalan kötetet, most viszont már a Petri-díjjal a háta mögött és láthatóan kiérlelt tervekkel futott neki a Bulvárnak, ahol a címben megidézett világ tragédiái, botrányai és bűntényei íródnak szét és össze. A nyitány talán a kelleténél jobban támaszkodik Tasnádi István és a Krétakör szövegkönyvére - pontosabban a Feketeország Lövedék-epizódjára -, és az előképet leszámítva sem túl eredeti ötlet a pisztolygolyó és áldozata monológjainak váltogatása. Később azonban épp az egyedi ötletek kavalkádja nyűgöz le. A nyomozás és az újabb gyilkosságok mellett a legmocskosabb témák - gondolok itt elsősorban az erőszakos szexre és a magyar politikára - bukkannak fel a versekben, amelyek azonban soha nem elégszenek meg a történetmeséléssel. Változatos forma, váratlan törések, drámai betétek és szokatlan beszélők teszik poétikailag is krimiszerűen izgalmassá a Bulvárt. Ettől még vannak jobb és rosszabb sorok, például azt, hogy "Az emlék / Felgyűrődik, / Mi ez.", igazán kár volt azzal folytatni, hogy "Ez egy / Emlékezetes / Emlék."

Ebből a költészetből még bármi lehet.

Magvető, 2012, 103 oldal, 2290 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.