Könyv

Borda Réka: Hoax

  • - svébis -
  • 2018. április 8.

Könyv

A jó költészet ropog. Nem szétmállik, mint a kukoricakása, és nem is rágós, íztelen, nyelhetetlen, mint a makacs mócsing. A jó verseskötettel meló van. Úgy a költő, mint az olvasó részéről. A jó költészet ropog, mert a befogadás zajjal jár.

Borda Réka komolyan veszi a feladatát, azt a közhelyes egyesülést a mindenséggel. Ő ahhoz méri magát, a kozmoszhoz, így válnak verseiben a geológia, a matematika és az asztronautika fogalmai költői képekké, s nem üres, okoskodó frázisok formájában töltik ki a költemények terét. És nem egy köteten átívelő metafora, hanem egy egész szimbólumrendszer hivatott ébren tartani az érdeklődést. Határozott és kérlelhetetlen ívet ír le a fellövéstől a landolásig, minden gesztusnak, jelzőnek, hangnak jelentősége van. De talán éppen ez a sok ötlet, kép, fantázia nehezíti kissé el a költeményeket. Jó volna néha oxigénhez jutni, levegőt venni, hogy újból alá tudjunk merülni. Erre azonban Borda nem ad lehetőséget, pedig nem szégyen az üresjárat, olykor lazítani kicsit a versen egy-egy kevésbé ütős sorral.

A jó verseskötet játékra is hív, a Hoax cikluscímei pedig szokatlan és rafinált módon rajzolódnak ki. A nyitószövegek előtti oldal éjfekete, rajta néhány szaggatott körvonalú téglalappal. Ha ezt ráhajtva a következő oldal szövegére, a fény felé tartjuk a két lapot, az űr sötétjén átüt a világosság, és a téglalapok által keretezett szavakból egy-egy újabb gondolat (cikluscím) áll össze, akár a csillagjegyeket jelző égitestekből. De ezt nem mondja el, erre rá kell jönni, ahogy sok minden másra is. Hát, hajrá!

Scolar, 2017, 84 oldal, 1495 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.