Könyv

Borda Réka: Hoax

  • - svébis -
  • 2018. április 8.

Könyv

A jó költészet ropog. Nem szétmállik, mint a kukoricakása, és nem is rágós, íztelen, nyelhetetlen, mint a makacs mócsing. A jó verseskötettel meló van. Úgy a költő, mint az olvasó részéről. A jó költészet ropog, mert a befogadás zajjal jár.

Borda Réka komolyan veszi a feladatát, azt a közhelyes egyesülést a mindenséggel. Ő ahhoz méri magát, a kozmoszhoz, így válnak verseiben a geológia, a matematika és az asztronautika fogalmai költői képekké, s nem üres, okoskodó frázisok formájában töltik ki a költemények terét. És nem egy köteten átívelő metafora, hanem egy egész szimbólumrendszer hivatott ébren tartani az érdeklődést. Határozott és kérlelhetetlen ívet ír le a fellövéstől a landolásig, minden gesztusnak, jelzőnek, hangnak jelentősége van. De talán éppen ez a sok ötlet, kép, fantázia nehezíti kissé el a költeményeket. Jó volna néha oxigénhez jutni, levegőt venni, hogy újból alá tudjunk merülni. Erre azonban Borda nem ad lehetőséget, pedig nem szégyen az üresjárat, olykor lazítani kicsit a versen egy-egy kevésbé ütős sorral.

A jó verseskötet játékra is hív, a Hoax cikluscímei pedig szokatlan és rafinált módon rajzolódnak ki. A nyitószövegek előtti oldal éjfekete, rajta néhány szaggatott körvonalú téglalappal. Ha ezt ráhajtva a következő oldal szövegére, a fény felé tartjuk a két lapot, az űr sötétjén átüt a világosság, és a téglalapok által keretezett szavakból egy-egy újabb gondolat (cikluscím) áll össze, akár a csillagjegyeket jelző égitestekből. De ezt nem mondja el, erre rá kell jönni, ahogy sok minden másra is. Hát, hajrá!

Scolar, 2017, 84 oldal, 1495 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.