Könyv

Bringamesék - Dani és a kék bicikli

  • Koller Gitta
  • 2014. január 5.

Könyv

Biciklizni nagyon trendi, főleg a városban. Mert vidéken mit sem törődve a trendiséggel, mindig is bicikliztek az emberek, egyszerűen azért, mert praktikus, kéznél és ingyen van. A Bringamesék főhősének, Daninak a biciklije hogy s hogy nem, nocsak, egy vidéki padlásról kerül elő.

A városban élő család falura megy nyaralni, ekkor bukkannak rá a papa gyermekkori jószágára. Régi és új - duplán érdekes. (Naná, hogy az a városi szülőfajta jut eszünkbe, az a vidékről Budapestre szakadt, aki otthagyta egy időre a biciklit letámasztva, aztán gyereke született, és most örömmel megy vissza érte.) Mindenesetre a városi kisfickó ügyesen megtanul biciklizni, ha már a falusi nyaralás amúgy olyan uncsi. Biciklizés közben aztán tágra tárul a világ: fű, fa, virág. Lila zivatar, kék napsütés, kutyák, macskák, szomszédkislány - minden és bármi szembejöhet vagy elgurulhat mellette. A kaland pedig csak ezután kezdődik.

A "Boribon-méretű" könyv kellemes kivitelű, színes rajzai kedvesen egyszerű, ugyanakkor részletekkel teli világot körítenek a bringa mellé, és szöveg nélkül is elmesélik a történetet a kicsiknek (talán egy kicsit többet is), ha a mami a negyedik elolvasás után már szívesebben állna fel a fotelből. A sztori - legalábbis eme első - nincs túlbonyolítva: se különösebb fordulat, se nagy tanulságok nincsenek benne. A szerző a mese végére megérezhette ezt, és egy életre kelő plüss kutyus orrából gyorsan színes buborékokat fújatott. Ez további mélységekbe viheti az olvasót, mondjuk a gyermekpszichológia tengerén...

Tea Kiadó, 2013, 42 oldal, 1890 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.