Cannes 2001: Apokalipszis most - és mindörökké

  • Szecsõ András
  • 2001. május 24.

Könyv

Jacob 16 évig volt a cannes-i fesztiválok ura és parancsolója, és mint ilyen, a versenyprogram egyszemélyi felügyelője. Regnálása idején számtalanszor megtörtént, hogy egy-egy filmet kiejtett, csak azért, hogy bekerüljön valamelyik személyes kedvence. Most sem tagadta meg önmagát.
Jacob 16 évig volt a cannes-i fesztiválok ura és parancsolója, és mint ilyen, a versenyprogram egyszemélyi felügyelője. Regnálása idején számtalanszor megtörtént, hogy egy-egy filmet kiejtett, csak azért, hogy bekerüljön valamelyik személyes kedvence. Most sem tagadta meg önmagát.

A sztori 22 évvel ezelőtt kezdődik: ekkor nyert Cannes-ban Arany Pálmát - Volker Schlöndorff Bádogdobjával megosztva - az Apokalipszis, most, Francis Ford Coppolától. Coppola tavaly gondolt egyet (egyesek szerint a közelgő DVD-premier számára), előásta a régi tekercseket, összeverbuválta a harcostársakat, és újravágta a filmjét. Az eredmény az 53 perccel hosszabb, minden eddiginél teljesebb Apokalipszis. Április közepén elterjedt, hogy ezt a változatot a fesztivál nyitó filmjeként, versenyen kívül bemutatják Cannes-ban, amit Jacob nem erősített meg, de nem is cáfolt. Aztán ejtette a filmet, mégpedig régi kedvence és személyes felfedezettje, Buz Luhrmann kedvéért. Luhrmann legutolsó, épp befejezett munkáját, a Moulin Rouge-t az Isten is nyitó filmnek teremtette: zenés, táncos, ironikus, a Romeo és Júlia legjobb jeleneteit stilizálja tovább és helyezi a századforduló Párizsába, ráadásul a főszereplők, Ewan McGregor és Nicole Kidman még duettet is énekelnek. Így a fesztiválok történetében először megrendezésre kerülő szabadtéri vetítésen a több mint háromórás Apokalipszist ülte végig halálos csendben az a tízezer bámészkodó, akinek sem mozijegye, sem partibelépője nem volt arra az estére.

Az új Apokalipszis 53 percnyi többletét főleg két, most beillesztett, annak idején forgalmazási okokból kivágott jelenet teszi ki: Willardék (Martin Sheen) egy vigasztalanul esős napon újra találkoznak a dzsungel közepére leszálló Playboy-nyuszikkal, Clean és Chief halála között pedig jó húsz percen keresztül időzhetünk egy kultúrájához, hagyományaihoz körömszakadtáig ragaszkodó francia telepes családnál. Az Apokalipszis-rajongóknak tartogat egyéb újdonságot is a mozi, ezeket nem lőnénk most le, elégedjünk meg annyival, hogy Coppoláéknak még arra is volt gondjuk, hogy istenigazából csak a helikoptertámadás alatt induljon be a Dolby (de akkor nagyon). Az új bemutató egyöntetű vélemények szerint megkaphatta volna még egyszer az Arany Pálmát. A sajtótájékoztatón kétszer is nyílt színi tapsot kapott Vittorio Storaro elmondta: azért várta ezt a pillanatot, mert most végre esélyt kapott rá, hogy azokat a színeket hívja elő a több mint két évtizede forgatott anyagból, amelyeket mindig is szeretett volna.

Lehet róla vitatkozni, de idén minden eddiginél jellegtelenebbre sikeredett a hivatalos fesztiválprogram, és az informális vetítések sem nagyon találták meg az arcukat. Kivételt talán csak A gyűrűk ura mintegy negyvenpercnyi anyagának vetítése jelentett, amelyre a filmet gyártó Miramax nehéztüzérséget vetett be: a helyszínre utaztatták szinte a teljes szereplőgárdát, kibéreltek egy várkastélyt, és felépítették benne Középföldét. Az eredmény: minden idők egyik leglenyűgözőbb cannes-i bulija, továbbá a lehangoló tény, hogy az Arwent játszó Liv Tyler még soha nem olvasta Tolkien regényét. A Miramax-parti hatalmas visszhangja tulajdonképpen egyfajta szegénységi bizonyítványa is lehetne a fesztiválnak, ha lenne értelme ilyen összefüggésekről beszélni. Tény, hogy a májusra ígért, utolsó pillanatban lemondott forgatókönyvíró- és színészsztrájk nagyon odatett a hangulatnak, ezért a nagy filmgyártó stúdiók csak takaréklángon égették a gázt - többen el sem jöttek -, és a sztárok is kevesebben voltak, mint valaha.

Kérdés csak az, hogy ki számít sztárnak. Vajon mekkora sztár az egyre B-bb, C-bb, D-bb filmekbe csúszó Jean-Claude Van Damme, aki széjjelütve-tépve úgy kiakaszt közel száz fotóst, hogy tömegverekedés tör ki miatta? Vajon sztár-e Hugh Hefner, aki egy szekérderék szilikonmellű szőkeség társaságában Cannes-ban ünnepeli 75-ik születésnapját? Sztár-e Andie MacDowell, aki a L´Oreal-szerződések ellenére sem őrizte meg tavalyi állagát, és még arra sem veszi a fáradságot, hogy integessen a rá váró szorgos sajtómunkásoknak?

Joel (ő a bongyor) Coen szerint "sztár az, akit sztárnak mondanak". Tény, hogy a Coen testvérek sztárok Cannes-ban: esélyük sincs rá, hogy civil módjára nyilvánuljanak meg. A jelek szerint akad egy hely a földön, ahol istenként ünnepelnek két filmest, akik összehoztak egy hamisítatlan, negyvenes évekbeli film noirt - ez valahol azt bizonyítja, hogy mégis érdemes néha francia fesztiválra menni.

David Lynch már más tészta. Úgy látszik, az újságírók nem nagyon tudták megbocsátani neki a Straight Story lassú zötykölődését, de az is lehet, hogy csak hazamentek, mire műsorra került új filmje. A Mullholland Drive háromnegyedéig tökéletesen megfelel a legszebb lynchi hagyományoknak, az utolsó negyedben viszont megkérdőjelezi azokat. Mintha maga Lynch is bizonyítani akarná, hogy képes még visszatérni régi önmagához, aztán az eredménytől elborzadva, hirtelenjében Hollywood-konform befejezés mellett döntött. Egyesek szerint így is esélyes lett volna a nagydíjra, bár Coenék filmjét is várták mint befutót. Aztán, mint a cannes-i fesztiválok történetében annyiszor, ismét felborult a papírforma. Nanni Moretti A fiúszoba című filmje a maga kicsit érzelgős olasz módján akkorát üt, hogy méltán viszi haza az Arany Pálmát, Lynchnek és Joel Coennek meg kell elégednie a legjobb rendezésért járó díjjal. Talán csak az osztrák Michael Haneke nagydíja vitatható, de hát mint tudjuk, ízlések és pofonok különbözőek. És ez a mondás, ha valahol, hát Cannes-ban nagyon igaz.

Szecső András

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.