CHUCK PALAHNIUK ALTATÓ

  • Kovács Bálint
  • 2010. november 25.

Könyv

című regénye már az ötödik az eddigi tizenegyből, ami magyarul is olvasható. Mostanra már jócskán ki lehetett ismerni az első regénye, a Harcosok klubja után azonnal elképesztő népszerűségre szert tett amerikai szerző stílusát és paneljait: a könyv elején megsejtetett, eleinte értelmetlennek tűnő lezárást; hogy mindenről kiderül, hogy minden mással összefügg; és nem utolsósorban az elképesztő ötletek rengetegét - mint a nőt a Cigányútban, aki úgy akarja felrázni a hétköznapok fásultságából a fogyasztókat, hogy a hajfestékes tubusokat más színt hirdető dobozokba rejti az áruházakban, vagy most az Altatóban az ingatlanügynököt, aki kizárólagos értékesítési jogot kér a kísértetjárta luxusházakra, hogy a megrémült lakók kiköltözése után pár hetente újra eladhassa őket.

címû regénye már az ötödik az eddigi tizenegybõl, ami magyarul is olvasható. Mostanra már jócskán ki lehetett ismerni az elsõ regénye, a Harcosok klubja után azonnal elképesztõ népszerûségre szert tett amerikai szerzõ stílusát és paneljait: a könyv elején megsejtetett, eleinte értelmetlennek tûnõ lezárást; hogy mindenrõl kiderül, hogy minden mással összefügg; és nem utolsósorban az elképesztõ ötletek rengetegét - mint a nõt a Cigányútban, aki úgy akarja felrázni a hétköznapok fásultságából a fogyasztókat, hogy a hajfestékes tubusokat más színt hirdetõ dobozokba rejti az áruházakban, vagy most az Altatóban az ingatlanügynököt, aki kizárólagos értékesítési jogot kér a kísértetjárta luxusházakra, hogy a megrémült lakók kiköltözése után pár hetente újra eladhassa õket. Az ötletek minõségétõl, az összefüggések mennyiségétõl és elfogadhatóságától, valamint a sejtetések eleganciájától függ, hogy az egyes Palahniuk-regények olyan kiválóak lesznek-e, mint a Cigányút, vagy olyan gyengék, mint a Láthatatlan szörnyek.

A fentiek - kiegészülve némi egészen morbid humorral és a fogyasztói társadalom elmaradhatatlan, kissé demagóg kritikájával - az Altatóban is jelen vannak, ám valamivel kisebb súllyal, mint eddig: most inkább magáé a történeté a fõ szerep. Eszerint a tudományosan megmagyarázhatatlan bölcsõhalálok elõtt mindenki ugyanazt az altatódalt mondta el kicsinyének; az összefüggésre rádöbbenõ újságíró és a korábban ugyanezzel a módszerrel véletlenül az egész családját (aztán szándékosan még jó néhány embert) kiirtó ingatlanos megkísérli hát megsemmisíteni az altató összes példányát - vagy megtalálni még pár hasonló varázsigét, és a világ uraivá válni.

Miközben a szerzõ elmereng azon, hogy milyen is lehet élet és halál urának lenni, az olvasó nyugtázza, hogy a panelek ezúttal jól lettek összeillesztve - még ha a katarzis most távol marad is.

Fordította: Totth Benedek. Cartaphilus, 2010, 276 oldal, 3000 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.