Könyv

Clara Sánchez: A láthatatlanok

  • - karafiáth -
  • 2012. augusztus 19.

Könyv

"Nem látok jól, remeg a kezem, szükségem van rád, ha nincs jobb dolgod, gyere, várlak. Ki tudja, talán te megleled az örök ifjúságot" - írja a nyolcvanas éveinek végén járó Juliannak barátja, a vele egykorú Salva. És Julian elindul, ám barátját már nem látja viszont élve. A rejtélyes levél, valamint a mellé tett újságkivágás két régóta keresett náciról feléleszti a Mauthausent megjárt Julian régi nácivadász ösztöneit, és a nyomukba ered. Meglepődve kell látnia, hogy az ördögi páros meglehetősen hétköznapian néz ki, úgy élnek, mint más, békében megőszült emberek. (Innen a cím is, hiszen ezek a szörnyetegek beolvadtak a normális életbe, láthatatlanok.) A fiatal, összezavarodott és terhes Sandrát (a két szálon futó történet másik narrátorát) a strandon szedték össze a nácik, amikor a lány rosszul lett. Eleinte még Juliannak sincs sejtése, mi lehet a tervük vele.

Clara Sáncheznek nyolc regénye jelent meg, A láthatatlanok az utolsó munkája. A nálunk ismeretlen, ám hazájában mind a szakma, mind a közönség által elismert író könyve túlfeszített, sodró és izgalmas, ám emellett érzékeny, néhol pedig - gyakran váratlanul - ironikus. Jó, hogy van utószó, hiszen - ahogy Harsányi Iván lényegre törő tanulmányában megjegyzi - a spanyol deportálások története, illetve a Spanyolországban rejtőző nácik háború utáni sorsa olyan világ, melyet "az európai közvélemény, sőt, a történészek túlnyomó része sem ismer". Azért is hasznos elolvasni ezt az írást, talán még a regény előtt, mert Sánchez nem magyaráz, regénye nem illusztrált történelemkönyv, hanem valódi lélektani krimi, amihez viszont sokat hozzátesz a történelem ismerete. A két monológ végig tartja a feszültséget, ügyesen adagolja az információkat és az érzelmeket. És természetesen fény derül arra is, hogy az öreg Salvából nem a szenilitás beszélt, amikor az örök fiatalság titkát emlegette.

Fordította: Dornbach Mária. Park, 2012, 363 oldal, 3500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.