Képregény

Conan kegyetlen kardja 3.

  • - kg -
  • 2020. november 15.

Könyv

Ennél időszerűbb nem is lehetne kedvenc, korántsem gyöngéd barbárunk összegyűjtött kalandjainak harmadik hazai kötete, hiszen épp most jelentette be a Net­flix, hogy egyezségre jutott a Conant és valamennyi tartozékát (kard, hasizom, kiadói jogok stb.) birtokló Conan Properties Internationallel: jön az élő szereplős tévésorozat! Ha csak a harmadik kötetben sorakozó képregényeket nézzük, nem lesz könnyű dolga a filmkészítőknek: a nagy kettős, Roy Thomas és John Buscema (Robert E. Howard történetein alapuló) műveiben Conan lábánál rendszerint a teljes és részleges fedetlenség határán ingadozó nőalakok hevernek és mai szemmel a feketék ábrázolása is kiveri a kiverhető biztosítékok mindegyikét. Persze nem történik más ezeken a fekete-fehér oldalakon, mint amit egyszer egy barbár úgy fogalmazott meg barbárkarrierje delelőjén: business as usual. Szavakban ez leginkább a hosszú „Nnneeeee!”, a rövidebb „N-ne!” és az örömtelibb „Óóó…!” kifejezésekkel írható le, de tettekben sokkal színesebb a paletta. Egy átlagosan mély és mozgalmas epizódban Conan egy feldühödött tigris fürgeségével végez néhány arany óriáskígyóval, majd kénytelen végignézni, ahogy a helyi, rezidens mágus harcostársa mellkasát szétrobbantva annak szívét magához veszi. A barbárság kötelez: a szívek ilyetén módozatú kiszakítása nem maradhat megtorlatlanul a conani világban, amit csak helyeselni lehet: egy óriáskígyós kaszabolás és egy heves csók (nem a kígyóval) után Conan már lovagol is a következő ütközetbe.

Fordította: Galamb Zoltán. Fumax, 2020, 400 oldal, 6995 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.