"Csak te tudsz világítani, Lazlo!" (Kovács László, 1933-2007)

Könyv

Először nem is akarta elvállalni, nem tetszett neki a forgatókönyv. De aztán jött Dennis Hopper, a rendező, és azt mondta neki, hogy "Na, ide figyelj! Eljátszom neked a sztorit."

Először nem is akarta elvállalni, nem tetszett neki a forgatókönyv. De aztán jött Dennis Hopper, a rendező, és azt mondta neki, hogy "Na, ide figyelj! Eljátszom neked a sztorit." Alighanem meggyőzően sikerülhetett neki, mert tavalyelőtt ősszel, amikor egy díjátvétel kapcsán hazajött (s közben egy workshopra is futotta az erejéből), már így emlékezett a Narancsnak: "Fantasztikus volt. Az előkészület, a helyszín keresése felejthetetlen élmény volt. Egy rozoga kombival bejártuk Amerikát Los Angelestől New Orleansig. A legelképesztőbb helyszíneket választottuk ki. Alacsony költségvetésű film volt, sehol nem volt forgatási engedélyünk, de a helyiek sokszor ingyen felajánlották, hogy statisztálnak. Olyanok voltunk, mint egy cigánykaraván. Iszonyú jó érzés volt, hogy a film valósággal robbant egy olyan korban, amikor festett díszletek előtt Rock Hudson és Doris Day édeskedett."

Persze Kovács magyar volt, és jelenkori önképünkhöz egy csomó dolgot tett hozzá, például mint is működtek legjobbjaink 1956 őszén (vagy akár csak bizonyos színiakadémisták), de a világ (s benne mi is, magyarok, mozizók, miegymás) leginkább mégis úgy fog emlékezni rá, mint a Szelíd motorosok operatőrére. Nyilván helyesen. Az 1969-ben készült filmet - bár több generáció számára is okkal számít szent ereklyének -, pláne napjainkból nézvést, számos oldalról lehet vitatni, de máig nyúló hatása az amerikai filmre aligha kétségbevonható. Nyomaira ugyanakkor rábukkanhatunk egy csomó európai filmben (még ha csupán a fotografálást figyeljük is), de ilyenféle hatások folyamatosan érkeznek, érkeztek azóta is, előtte is. Kovács dolgai után bolyongva több olyan forrást is találtam, ami szigorúan harminc alatti látószögekből küldi el a jó francba a motorosokatÉ hm, csak generációs alapon lehetne velük vitatkozni (ebben a konkrét esetben nekünk a szakmai érveink is veszettül generációsak, alighanem: sajnos).

Bár a búcsúbeszéd nagyon is személyes műfaj, már az eddigiek szükségessége felől sem vagyok meggyőződve, mégis továbbmegyek. Bezzeghi Jóska, igazad volt! Vagyis nem volt igazad, de egykori közlésedben mégis volt valami, te hallhattál valamit - ami a hetvenes évek elején nagy szó, hisz hol volt még az információs szupersztrádaÉ Az Easy Rider, vélhetően mert élénken bírálta az amerikai társadalmat, viszonylag gyorsan keveredett el a honi mozikba, na, ja, Harleykkal könnyű; s ki kell térjünk itt egy múlt heti tévedésünkre (kettőre). Ugyancsak vélhetően, ugyancsak hasonló okokból villámgyorsan ért ide anno az 1967-es keltezésű Halálfejesek című dettó motorosfilm is, kábé két hétig volt műsoron, a Puskin mozitól az Astorián túlig ért a sor a jegyekért, aztán talán az erőszakos jelenetekre hivatkozva betiltották - csodálom, hogy a huszadik század honi legendáival foglalkozó tévéműsorok egyike sem dolgozta még fel az esetet. (Nos, a magyar sajtó zömével egy szólamban a múlt héten azt állítottuk, hogy ezt is Kovács fotografálta, meg persze az ide sehogy sem tartozó Utolsó mozielőadást is, de nem. Előbbit Gregory Sandor, utóbbit Robert Surtees. Elnézést kérünk.) De mit is mondott Bezzeghi Jóska? Arról beszélgettünk, falusi porbafingók, két faluval (Vajta, Bikács) arrébb, hogy mindenki magyar a moziban, amikor kivágta, hogy a Dennis Hopper meg cecei. És röhögtünk. Nekem azóta, ha ez a nem túl előremutató téma, hogy ki is magyar a világon, szóba jött, csak erre a reakcióra tellett: persze, a Dennis Hopper meg cecei. És tessék, most kiderül: Kovács László tényleg cecei volt, csak hallhatott valamit a Jóska.

S ha csupán a Szelíd motorosokra hivatkozhatnánk most, akkor is minden okunk meglenne a megveszekedett büszkeségre, de a címben foglalt kijelentést például Barbra Streisand bökte ki. Amerikában! Ha elemi szinteken tárgyaljuk az amerikai és az európai filmkészítés különbözőségeit, akkor már az első mondatokban előjön mindig, hogy a tengeren túl az operatőr nem is a kamerát sanyargatja, hanem a világosítókat, mert ott fényírászat van, az operatőr cinematographer, s csak a fényekkel van elfoglalva, elsütni a felvevőgépet ott van valamelyik fullajtárja. S ha ezt - csak hihetünk Barbrának - is mi csináljuk legjobban, nem csak a sivatagi motorozókért lehet hálás nekünk a művelt világÉ S csak tovább duzzadhat kebelünk, ha rátekintünk Kovács László filmográfiájára. Az Öt könnyű darab (1970) főszereplője például már a Szelíd motorosokból kiragyogó Jack Nicholson volt. Az Ötcentes mozit Peter Bogdanovich rendezte (1972-ben), mint a Papírholdat (1973), Mi van, Doki?-t (1976; ennek meg a címét írtuk el a múlt héten, mind az én hibám). De mondjuk ezek és pár hasonlóan emlékezetes (fényképezésű) darab még kifutott a motorosok magas fogadtatásának lendületéből, és akkor itt jöhetne megint a "ha csak ez lenne"É Ha? Csak? Már ez is a hetvenes évek vizuális kultúrájára gyakorolt döntő hatás, ugye. De az évtized végéről még itt van a Rockyval egy csapásra nagyágyúvá váló Stallone első rendezése, az Édenkert a sikátorban, ami persze pont olyan, amilyen, de a látványvilága rockybb a Rockynál, az biztos: belehelyezkedni egy világba, elmenni Magyarországról (bárhonnan) Amerikába (bárhová), aztán ahhoz, amit ott találunk, hozzátenni, amink van, amit hoztunk: ebben a kis semmi filmben benne van az egész pályakép, szavamra. Ugyanez sokkal vidámabb színekben ott van akkor is, amikor (ugyanez idő tájt) a free cinema bugyraiból a Beatles-filmeken át Hollywoodig keveredő zsenivel, Richard Lesterrel megcsinálja a Butch Cassidy és a Sundance kölyök folytatását, voltaképpeni előzményét (Butch és Sundance: a korai évek).

A nyolcvanas (Frances; Szellemirtók; A kis Nikita) és kilencvenes (Ruby Cairo; A tökéletes másolat!!!) évekre már csak a címekből válogatunk, elvitte a helyet a Jóska.

De Lazlo vagy Jóska, egy a lényeg: valahonnan elmenni valahová nagy batyuval, azt ott leborítani, s ha eljő az ideje, visszatérni még nagyobb batyuval - ez Kovács imponáló emberi példája. Csak hálásak lehetünk neki. Ráadásul milyen jól tudott filmeket csinálni!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.