Deres Kornélia: Szőrapa

  • - kkl -
  • 2012. március 20.

Könyv

Mértéktartóan karcsú, jó arányérzékkel szerkesztett, meglehetősen határozott hangon megszólaló, karakteres kötet az 1987-ben született költő első verseskönyve. A cím egyértelmű utalás a pszichológiai kísérletre, amikor az elpusztult anyacsimpánz teteme mellé egy meleg és szőrös tárgyat helyeztek, s a bébimajom inkább a meleg testet választotta valódi, ám kihűlt anyja helyett.

E kötetet az apa (pontosabban inkább több lehetséges apa) markáns, olykor kifejezetten félelmetes alakja uralja, miközben helye mégis többször elbizonytalanodik, szerepe rendre át- és felülíródik. Olykor gondoskodó ("pedig apa még öntözte őket" [ti. az udvari virágokat]), ugyanakkor féltékeny ("valaki bedobta üvegházad ablakát. / Talán apa volt"), máskor a vitathatatlan tekintélyű családfő ("az asztalnál mindenki kussol, / ha apa beszél"), majd "határvadász és hajókapitány" és rögtön "trófea-apa" - az alakmások felsorolásából legyen elég ennyi. Ugyanis a végeredmény az marad, hogy a hiányzó apa helyén a lehetőségek sokféleségének megfelelően konstruált pszeudoapa képe éppen ily módon válik igazivá (még ha nem is választottá) ebben az egész kötetben sarokpontokként használt, rendre visszatérő, expliciten ki nem bontott szimbólumok alkotta szövegmátrixban. Deres Kornélia "pontos, kegyetlen, őszinte mondatai" (idézet Kemény István hátlapszövegéből) megrázó és felemelő kötetegészt alkotnak - és borzongatóan szépet. "'Az apákról jót vagy semmit.' / Hát ilyesmiket tennék a szájába, / ha már beszélni nem tud." - írja a Gólem című vers végén, és itt nem (vagy éppen hogy nem úgy) szólal meg a József Attilától és Lawrence Ferlinghettitől ismert halott anya: "megütötted magad?".

JAK-Prae.hu, 2011, 54 oldal, 1490 Ft


Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.