Könyv

Pinás-pöcsös próza

Dimitri Verhulst: Elcseszett napok egy elcseszett bolygón

  • - kg -
  • 2012. július 31.

Könyv

 


Az emberiség történetét egy marslakó szemszögéből szerette volna megírni a szerző, és ezzel máris egy magyar irodalmi hagyományhoz csatlakozott, hiszen a marslakó-irodalom egyik előfutára Szerb Antal; a Budapesti kalauz marslakók számára régóta bestseller a hozzánk látogató marslakók körében. Verhulst könyve azonban egészen másfajta recepcióra számíthat marsi körökben; e lendületesen mérges, pinás-pöcsös próza távolról sem kívánatos célállomásként festi le bolygónkat. Verhulst oly mértékben járatja le az emberiséget, hogy az illetékeseknek azonnal helyreigazítást kellett volna követelniük, és a legmenőbb marsi lapokban (Red People's Freedom, Mars Daily) elhelyezett cikkekkel bizonyítani, hogy NEM, az ember nem akarnok, gyilkos pöcs. Jöhetne az ellenkönyv is, a Daliás napok egy dicső bolygón, ám addig is nehéz Verhulsttal vitatkozni, aki bár természetesen túloz, íróként szíve joga, hogy az egész sztoriból - az ősember dilemmáitól az atombombáig - a gyilkos komédiát ragadja meg. Egysíkú történet ez, kevés csattanóval, a főhős nem javul meg, viszont ösztönei kiéléséhez egyre kifinomultabb technikákat talál. Ilyen könyvet rosszkedvében ír az ember, ha elhagyta a nője, vagy sok vérengzést mutat a híradó - a düh kicsit túl is pörög, kevesebb papírral ugyanoda jutottunk volna, s fából is több marad. Másrészről viszont ott a kolléga, a marslakó-irodalom nagy hazai művelőjének sorsa - ékes bizonyítékául annak, hogy Verhulstnak igaza van: ezt, emberek, elkúrtuk!

 

Fordította Szita Szilvia. Európa, 2012, 161 oldal, 2500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.