Könyv

Egy liberális szószóló

Majtényi László: Romok ormán. Magyarország legújabb történetei

  • Tóth Gábor Attila
  • 2015. február 22.

Könyv

A kiváló kortárs irodalmi szerzők kiadójaként számon tartott Magvető jelentette meg Majtényi László alkotmányjogász, közéleti szereplő válogatott írásait.

Akkor ez itt fiction vagy non-fiction? – kérdezhetjük elbizonytalanodva. Régebben már előfordult, hogy a kiadó teret adott jogtudós szépirodalmi szárnypróbálgatásának. A Magvetőnél jelentek meg Sajó András Karácsonyi merénylet és Terven felüli regény című könyvei. „Az irodalmat szeretem. De úgy látszik, annyira mégsem, hogy megkímélnénk egymást egymástól” – mentegetőzött Sajó három évtizeddel ezelőtt. Gyakoribb, hogy szépíró tesz közzé kifejezetten politikai és közjogi témájú szövegeket. Például Parti Nagy Lajos a Fülkefor és vidéke – Magyar mesék – A nép forog, az alaptörvény pihen címkavalkád alatt szintén a Magvetőnél jelentette meg az orbáni alkotmányos rendszer kialakítására reflektáló abszurd álnépmeséit.

Majtényi prózáját nehezebb körülírni, mert heterogén műfajú. A könyv tartalmaz tárgyszerű jogászi magyarázatokat a lerombolt köztársasági alkotmányról és a helyébe állított alaptörvényről, kritikát és olvasói megjegyzéseket szépirodalmi művekről (például A tulajdonságok nélküli emberről és a Virágzabálókról), műelemzéseket (például a Levegőt! című versről), bibliamagyarázatot (a népszámlálás mózesi és újszövetségi leírásairól), laudációkat (mások mellett Sólyom Lászlóról, Kovács Zoltánról, Furman Imréről), szónoklatokat (mindenekelőtt a 2012. január 2-ai, operaház előtti beszéd szövegét), sőt szépirodalmi kísérleteket is (Örkényre emlékeztető egypercest, Esterházy-féle ujjgyakot, Karinthyra hajazó humoreszket). Az egyes írásokban a szerző megszólal mint hivatalban lévő adatvédelmi ombudsman, médiatestületi elnök, civil újságombudsman, a hivatalban lévő vezetők civil kritikusa és az Eötvös Károly Intézet vezetője.

Összességében a könyv inkább irodalom, mint szakirodalom. Nem a szűk szakmai közönségnek szól, kerüli a műszavakat, elvétve szerepelnek benne hivatkozások, forrásmegjelölések, viszont esztétikai babérokra tör. Nem a távolságtartó elemző perspektívájából beszél, hanem az érzelmektől fűtött résztvevő hangján. Igen, Majtényi László vallomásait olvassuk a könyvben hazáról és hazaszeretetről, barátokról és barátságról, hitről és családról. Ám mindeközben nem fikció tárul elénk, hanem a magyar valóság.

Talán a szerző elnökletével működő közpolitikai intézet névadója, Eötvös Károly munkásságához hasonlítható a Romok ormán? Eötvös ma főképp jogászként, a tiszaeszlári per vezető védőügyvédjeként és Deák-, majd függetlenségi párti politikusként ismert, de irodalmi életműve is jelentős volt. Úgy tartják, hatvanéves kora körül ébredt rá, hogy író is, és ezt követően írta meg „összes művei” java részét, melyek a Révai kiadásában huszonnégy kötetet töltöttek meg. Majtényi, csakúgy, mint Eötvös, az alkotmányért való „harczot” helyezi a fókuszba, miközben ő is beszámol a politikai és kulturális élet eseményeiről, felvázolja számára kedves és fontos közéleti szereplők pályaképét. Bár a két szerző szövegében az is közös, hogy „gyakran százfelé folyik a mese”, a Romok ormán nem a kivételes eötvösi stílust idézi.

Mégis, a könyvből jól kirajzolódik Majtényi világszemlélete. Robert Musil, József Attila, Petri György, Darvasi László és mások írásait nem kizárólag irodalmi vagy esztétikai szemszögből vizsgálja, hanem igyekszik kimutatni bennük a továbbgondolásra érdemes, egyfelől a személyiséget védő, másfelől a politikai nyilvánosságot előmozdító emberi jogi szemléletet. Úgy vélem, Majtényi jogfelfogására Kis János és Sólyom László gyakorolta a legnagyobb hatást. Ezt tükrözik a politika és a jog morális alapjairól, a méltóságeszméből származó emberi jogok elsődlegességéről, az 1989-es alkotmányos forradalomról, a harmadik köztársaság erényeiről és gyengéiről szóló fejtegetések. Ha pedig Kis és Sólyom nézetei eltérnek (például a melegek jogairól vagy az ügynökaktákról), akkor a szerző jobbára az előbbivel halad közös ösvényen. Kis hatása érződik a köztársaság hanyatlásának magyarázatában („százéves háború”) és az ország előtt tornyosuló teendők leírásában: Majtényi is a helyreállító alkotmányozás szószólója.

A kötet gondolati eredetiségét mégsem csupán az irodalmi ambíciók biztosítják. Nem is csak az, hogy Majtényi olyan ombudsmani és civil szervezeti tapasztalatokat hasznosít az egyes fejezetekben, melyekkel mások nem rendelkeznek. Egyedi meglátásai közül most azt emelem ki, amelyet szerintem mindenkinek ismernie kellene napjaink közéleti vitáiban. Eszerint téves az a nézet, hogy a rendszerváltás utáni alkotmányos gyakorlatokból kimaradt a nép. Pont ellenkezőleg: az orbáni alaptörvénnyel létrehozott Nemzeti Együttműködés Rendszere irtott ki fontos néprészvételi elemeket. Az actio popularis kezdettől fogva lehetővé tette, hogy bárki az Alkotmánybírósághoz forduljon, ha egy jogszabályt alkotmánysértőnek gondolt. Az ombudsmani rendszer és benne a közérdekű adatok nyilvánosságával és az információs önrendelkezési joggal egyszerre foglalkozó adatvédelmi biztos intézménye fontos összekötő kapocs volt az állampolgárok és az állami intézmények között. Míg az Alkotmánybíróság hatékonyságát legerősebb jogköre, a törvények megsemmisítése biztosította, addig az ombudsmanok „puha” jogvédelemmel, vagyis a felek közötti közvetítéssel, nyilvános érveléssel és ajánlás megfogalmazásával válhattak főszereplővé. A független alkotmánybírósági és ombudsmani jogvédelem olyan, sikeres megoldások voltak, amelyek – nem túlzás – világszerte elismerést keltő újításokkal gazdagították az alkotmányos demokráciát. Az Alkotmánybíróság alapjogvédő döntéseire más országok bíróságai és nemzetközi döntőfórumok hivatkoztak, és az információs jogok védelmi rendszerét is többfelé mintaadónak tekintették. Mára az Alkotmánybíróság a legfőbb kontrollszervből a szervilizmus megtestesítőjévé vált, az adatvédelmi biztos helyett egy szintén kormányzathű hivatal működik, és ahogy az alaptörvény jött, úgy sorvadtak el a polgárok petíciós jogai is.

A Romok ormán felidézi Magyarország modern kori történelmének néhány dicső emlékét. Az autoriter alternatívával szemben képviseli a harmadik köztársaságot igazoló szellemi áramlatokat. Fenntartja a progresszió igényét vészterhes időkben. Majtényi László a szabadság és szolidaritás hazai hagyományának szószólója és a hagyomány folytatásának előmozdítója. Mondhatni, egy magvető.

Magvető, 2014, 488 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.