Könyv

Egy szabad szellem

Gajdó Tamás: Veszedelmes polgár. Bárdos Artúr pályaképe 1938–1974

Könyv

A köztudottan zsákutcás és kényszerpályás magyar múlt valójában az esélyek és lehetőségek terepe volt még a tragikus huszadik század első felében is.

Egy másik, egy jobb, egy a világra nyitottabb és modernebb Magyarország lehetőségét körvonalazta megannyi mindmáig büszkén emlegetett, és éppígy számos mára többé-kevésbé elfeledett kísérlet, vállalkozás és életmű is: a Nyugattól és Bartók Bélától Sztehlo Gábor Gaudiopolisáig vagy akár Szentpál Olga mozgásművészeti tevékenységéig. Ennek a másik, inkább csak lehetőségében létezett Magyarországnak a jelese volt Bárdos Artúr (1882–1974) is: színháztörténetünk oly sokáig árnyékba és egyúttal sarokba állított apafigurája. Az újságíró-kritikusból színházcsinálóvá átlényegülő, többszörös színházalapító és gyakorlott újrakezdő Bárdos életútjának utolsó három és fél évtizedét most a színháztörténész Gajdó Tamás tárta és dolgozta fel monográfiájában.

Gajdó könyve a kései tisztelgés és adósságtörlesztés gesztusánál valami sokkal fontosabbat is ad a maga póztalan és rokonszenvesen pozitivista adatgyűjtő szorgalmával: rekonstrukciót egy átmeneti korszak színházpolitikájáról, középpontjában egy történelmileg kudarcra ítélt, de emberi-intellektuális autonómiáját váltig megőrző színházi bölccsel. A kötet túlnyomó részét ugyanis annak a szűk-bő három esztendőnek a története teszi ki, amikor a színpadtól való eltiltást és a vészkorszakot túlélő Bárdos Artúr 1945 és 48 között még egyszer nekirugaszkodhatott a Belvárosi Színház igazgatásának. Modern, kockázatvállalóan kísérletező, de egyszersmind büszkén polgári színházcsinálóként, egy hiperinfláció, majd egy kommunista hatalomátvétel árnyékában, tehát összességében a lehetetlent megkísértve.

Gajdó mintaszerű munkájából most kirajzolódnak Bárdosnak a realitásokkal számot vető erőfeszítései és taktikai döntései (Mit tanultunk a szovjet színháztól? – tartott például előadást 47-ben a Magyar–Szovjet Művelődési Társaság ülésén), de éppígy azok az irgalmat nem ismerő támadások is, amelyek a kommunista sajtó felől fokozódó mértékben találták meg a „kormányfőtanácsos úr” személyét és színháza működését. Bárdosnak azért így is jutott néhány fontos színházi este, s a nagy színészfelfedező még ekkor is útjára tudott bocsátani egy utóbb korszakossá növő színészt: az ifjú Kállai Ferencet. Azonban túl minden anyagi motivációjú vagy műsorpolitikai engedményen, Bárdos nem fért, mert nem férhetett el az államosított színház és államosított közönség nagyban épülő rendszerében. Egy 1947 decemberében megrendezett színházi ankét során ugyanis Bárdos kimondta azt, amit egyetlen diktatúra sem tud eltűrni a maga háza táján: „Mondhatnám, minden szabad szellem kikezdi a fennálló és abszolút igaznak tartott szerkezeteket.”

„Csak előre, édes fiam” – írta Bárdos a Rómeóként felléptetett Kállainak, majd 48 őszén amerikai emigrációba vonult. „A „szellemi előkelőség” nagyképű póza mögött megbúvó igazi Bárdos Artúr a szürke középszerűség, az óvatos semmit sem mondás őre és bajnoka volt a magyar színházi életben, idézi Gajdó a Szabad Nép Bárdost búcsúztató cikkét. És idézi a tanítványból hálátlan utóddá elő- és alálépő Simon Zsuzsa nyilatkozatát is e napokból: „Bárdos Artúr teljes politikai, művészi és anyagi káoszt hagyott maga után…” A Belvárosi helyén ma működő Katona alkalmasint mégis inkább Bárdos káoszát tekintheti a maga jogos örökségének, semmint Simon főnéni munkásságát.

Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, 2016, 236 oldal, 2200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.