Egy század forrásága

Két könyv az I. világháborúról

  • B. I.
  • 2011. február 24.

Könyv

A Kossuth Kiadó és a Hadtörténeti Intézet és Múzeum közös vállalkozásában megjelent Magyarország az első világháborúban című kötet nemcsak tartalmában nívós, de megjelenésében is figyelemre méltó.

A remek kivitelt - igényes tördelés, a megértést segítő, a főszöveg állításait korabeli dokumentumokkal illusztráló keretes írások, pazar képanyag - tekinthetjük a honi könyvkiadás egyfajta törlesztésének is, amely, mint a szerkesztő, Romsics Ignác a bevezetőben megjegyzi, alig-alig vett tudomást a nagy háború befejezésének két évvel ezelőtti 90. évfordulójáról. Pedig egy a következményeiben máig ható történeti eseményről van szó - s hogy az I. világháború értelmezése mennyire nem lezárt folyamat, arra éppen a Németországban 2004-ben (vagyis a háború kitörésének 90. évfordulójára) kihozott Az első világháború is példa lehet. Ezúttal azonban elsősorban nem a magyar és a német kiadók lehetőségeiről, a két piac eltérő kapacitásáról van szó, hanem a történelemhez, a nemzeti múlthoz való viszonyról.

A gond persze nem a kínálati oldalon van: Magyarországon is fölkészült történészek sora közli rendszeresen kutatásainak eredményeit, ráadásul a kifejezés legjobb értelmében vett világos, közérthető stílben. Hogy aztán ezek az eredmények nem lesznek közéleti viták tárgyai, vagy - horribile dictu - a legjobb egyetemi tanszékeket leszámítva az oktatás különböző szintjeit alig is érik el, az mindenekelőtt a történeti köztudat máig masszív mítoszaival, tévhiteivel, s az ezeket folyamatosan tápláló önigazoló mentalitással és szelektív "emlékezettel" magyarázható.

Németországban a Vergangenheitsbewältigung - a "múltleküzdés" - jegyében azonban adott a keresleti oldal is. Ez magyarázza az itt tárgyalt összeállítás jellegét is, amennyiben a szerzők többsége nem szaktudós, hanem a német nyelvterület etalon magazinjának, a Spiegelnek a munkatársa; a közölt írások java is ott jelent meg először, a tanulmánygyűjteményt pedig a lap két szerkesztője gondozta.

Az első világháború iránti (újból támadt) érdeklődés természetesen nem a véletlen műve Németországban; hiszen a "múltleküzdés" célja a náci múlttal való társadalmi szembenézés. Hitler nem a véletlen műve, nem a német történelem üzemzavara volt, hanem szerves folytatása az első világháborúhoz vezető vilmosi hódító törekvéseknek, és a kudarcot követő revánsvágynak - ez a markáns állítás több helyen is megjelenik a könyvben. (Jellemző, hogy a háború előtti Németországot sújtó nagyhatalmi elszigetelési politikával mint a császári agresszív politika egyik kiváltó okával egy oxfordi hadtörténész, Hew Strachan foglalkozik részletesen.) A Spiegel-kötet írásai rendre a két világháború folytonosságát hangoztatják, amivel lényegében az 1950-es évek végén kezdődött, de manapság is élő interpretációs vitát folytatják - ami ugyanakkor egyre kevésbé vita abból a szempontból, hogy mindinkább elfogadott nézet a XX. század első felét egyetlen nagy egységben "a második harmincéves háború" periódusaként kezelni.

A Spiegel-összeállítás dezillúziós múltszemlélete elvétve önostorozásba csap át. Más kérdés, hogy azok a részek, amelyek például az Endlösunghoz vezető hosszú folyamatot érzékeltetik (a németországi zsidók elgázosításáról először Vilmos császár kezdett fantáziálni), simán elbírják a keserű kiszólásokat. Másfelől a műfajból következően sem annyira idegen az ilyesfajta - a kötetben egyébként ritka - érzelmi kitérő: ez a fajta színvonalas ismeretterjesztés sokkal inkább megengedi a merészebb állításokat, mint például a szaktörténészek munkáit közlő Magyarország az első világháborúban.

A magyar kötet tanulmányai éppen ezért elsőre kevésbé tűnhetnek izgalmasnak - holott azok, még a kifejezetten szikár stílusban írt hadtörténeti összefoglalók is. (Mint mondjuk az alábbi, katonásan pattogó mondat: "A vezérkarok egyik legfontosabb békebeli tevékenysége, hogy valamennyi számba jöhető ellenség ellen haditervet dolgoznak ki és azokat rendszeresen karbantartják.") A német publicistaszerzőkkel ellentétben nincsenek éles megfogalmazások; a következtetések levonását a szerzők az olvasóra hagyják. De attól, hogy például ifj. Bertényi Iván hűvös távolságtartással elemzi Tisza István miniszterelnök véleményváltozásait a háborúról, még egyértelműen kiderül, tényleg csodálni kell-e a magyar miniszterelnök "békepártiságát" - hogy egy feltámadt mítoszra utaljunk. A történelemben nincs "mi lett volna, ha" - szokás mondogatni. Ám annak a fölmutatása, hogy létezett-e alternatíva, és hogy annak az elszalasztása mennyiben súlyosbította az utóbb elkerülhetetlennek ítélt katasztrófát, nemcsak jogos, hanem kívánatos is - pontosan ezt teszi Hajdu Tibor, aki többek között a Monarchia veszteségminimalizálásának elmulasztott lehetőségéről ír. Romsics Ignác és Romsics Gergely tanulmányai pedig nemcsak a tárgyválasztásuk miatt kiemelendők (az alsóbb néposztályok miként élték meg a háborút, illetve a világháborút hogyan őrizte meg az egyes társadalmi rétegek emlékezete), hanem mert témaérzékenységük a német múltat földolgozó Spiegel-kiadvány megállapításainak ismeretében még nyilvánvalóbb: az "össznemzeti háborús lelkesedés", a világháborús kiadványok e kedvelt toposza utólagos (jellemzően húszas évekbeli) konstrukció. Az alsóbb társadalmi csoportok jobbára a bizonytalan jövő miatti félelemmel fogadták a háború kitörését, a kollektív nacionalista eufória mindenekelőtt a városi értelmiséget és hivatalnokréteget fertőzte meg - nem csoda hát, ha a korabeli írott közforrások (újságok, röplapok stb.) kizárólag ezt tükrözik. A gond az, ha e hazug konstrukciók nemzedékek múlva is kábítani képesek jelentékeny társadalmi csoportokat - példáért nem kell messzire menni.

Stephan Burgdorff-Klaus Wiegrefe (szerk.): Az első világháború. Fordította: Pruzsinszky Sándor. Napvilág, 2010, 316 oldal, 3900 Ft

Romsics Ignác (szerk.): Magyarország az első világháborúban. Kossuth - Hadtörténeti Intézet és Múzeum, 2010, 200 oldal, 7500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.