Földi űrutazás - Norman Mailer: Moonfire - Az Apollo-11 hősies útja

Könyv

Jól számolt a bevezető írója: a három űrhajóson kívül nem volt negyedik utas a Holdra induló Apollo-11 fedélzetén, és abban is igaza lehet, hogy az ilyen messzi utazásokhoz "túl alacsony, túl kövér és túl zsidó" Norman Mailernek valóban fájhatott, hogy nem tarthat a trióval. Végül is ki, ha ő nem!

Jól számolt a bevezető írója: a három űrhajóson kívül nem volt negyedik utas a Holdra induló Apollo-11 fedélzetén, és abban is igaza lehet, hogy az ilyen messzi utazásokhoz "túl alacsony, túl kövér és túl zsidó" Norman Mailernek valóban fájhatott, hogy nem tarthat a trióval. Végül is ki, ha ő nem! A sajtó kiküldött munkatársainak azonban lent volt a helyük kijelölve, a NASA földi létesítményeiben. Még Mailernek is, aki azonban így sem járt rosszul. Ugyan nem lett felküldött munkatárs, de a második legjobb dolog, ami egy földhözragadt tudósítót csak érhetett, neki megadatott: egy korlátlan írói szabadsággal és példátlan terjedelemmel kecsegtető megbízatás a Life magazin részéről egy háromrészes riportanyag elkészítésére. A Life-megbízással a zsebében Mailer ott van Houstonban az utolsó sajtótájékoztatón, és ott van a Kennedy Ûrközpontban az indításnál. Együtt iszik, izzad, ünnepel és unatkozik a szakmával (az újságírókéval mármint). Egy író a firkászok között, aki maga is hihetetlen távolságok megtételére képes: töprengései során bármikor befutja a távoli égitestek és az űrközpont büféskocsija közti távolságot, s útközben még le is pacsizik az exkluzívan neki nyilatkozó korszellemmel. Tudósítói csapongásának nincs határa: bármilyen gondolattal eljátszik, még akár a holdra szálláséval is. Nincs az a szerkesztő, aki Norman Mailernek, a Meztelenek és holtak vagy a Szarvaspark írójának visszaküldene egy riportot az elfogultságok kigyomlálása végett.

Holdutazását, melyet Mailer a saját koponyája körül tett meg, a Life-ban való megjelenés után könyvalakban is kiadták Of A Fire On The Moon címmel. Ebből kerültek át részletek a Taschen kiadó könyvnek látszó, de még inkább súlyos lakberendezési tárgyra hasonlító albumába, melyben Mailer szövegét a holdra szállás történetének ismert és kevésbé ismert, de az albumszerű tálalásban egyaránt lenyűgöző képei kísérik. Kérdés persze, mi kísér mit. Az előkészületek, így például a start előtti sajtótájékoztató megörökítésében még Mailernél az előny. Írói szemüvegén át Collins az a hármasból, akivel el lehetne poharazgatni, míg Armstrong a legjámborabb, de van benne valami "kisvárosi és elhasznált, mint a pénztárosban, ahogy az aprópénzre néz" - és így tovább. A huszadik század egyik legnagyobb hatású eseményének maileres lábjegyzetei ezek - a NASA megerősítése nélkül.

A NASA fotókkal erősít, az előny azonban még mindig Mailernél, Wernher von Braun felléptetéséig bizonyosan. Von Braun az amerikai űrprogram megkerülhetetlen alakja, munkaadói sorában csupa híresség: Hitler után rögtön az amerikai hadsereg, majd a NASA következik. PR-természetű felbukkanása kellő ok a tudósítónak, hogy elmerengjen a nácizmus természetén. De csak a kilövésig vezet a szöveg, mert onnantól a Holdat nem lehet lelőni, a hőstörténet kikezdhetetlen, képanyaga lenyűgöző. Mailer és az űrhajósok útjai elválnak egymástól, a szereplők más pályára állnak, Mailer például egy italautomata előtti sorba, de nála egy sorállásból is hamar eljutni Amerika lényegéhez. A lényeg ugyan e pillanatban épp a Hold felé tartott, de mivel a NASA botor módon elmulasztotta a kor sztáríróját is bevenni a buliba, ez a nyughatatlan alak egy másik gigantikus küldetés, a földi holdutazás megörökítésére tett évtizedek távlatából is jól olvasható kísérletet.

Fordította: Borbély Judit, Weisz Böbe, Vándor Judit. Vince, 2010, 348 oldal, 12 995 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.