Földi űrutazás - Norman Mailer: Moonfire - Az Apollo-11 hősies útja

Könyv

Jól számolt a bevezető írója: a három űrhajóson kívül nem volt negyedik utas a Holdra induló Apollo-11 fedélzetén, és abban is igaza lehet, hogy az ilyen messzi utazásokhoz "túl alacsony, túl kövér és túl zsidó" Norman Mailernek valóban fájhatott, hogy nem tarthat a trióval. Végül is ki, ha ő nem!

Jól számolt a bevezető írója: a három űrhajóson kívül nem volt negyedik utas a Holdra induló Apollo-11 fedélzetén, és abban is igaza lehet, hogy az ilyen messzi utazásokhoz "túl alacsony, túl kövér és túl zsidó" Norman Mailernek valóban fájhatott, hogy nem tarthat a trióval. Végül is ki, ha ő nem! A sajtó kiküldött munkatársainak azonban lent volt a helyük kijelölve, a NASA földi létesítményeiben. Még Mailernek is, aki azonban így sem járt rosszul. Ugyan nem lett felküldött munkatárs, de a második legjobb dolog, ami egy földhözragadt tudósítót csak érhetett, neki megadatott: egy korlátlan írói szabadsággal és példátlan terjedelemmel kecsegtető megbízatás a Life magazin részéről egy háromrészes riportanyag elkészítésére. A Life-megbízással a zsebében Mailer ott van Houstonban az utolsó sajtótájékoztatón, és ott van a Kennedy Ûrközpontban az indításnál. Együtt iszik, izzad, ünnepel és unatkozik a szakmával (az újságírókéval mármint). Egy író a firkászok között, aki maga is hihetetlen távolságok megtételére képes: töprengései során bármikor befutja a távoli égitestek és az űrközpont büféskocsija közti távolságot, s útközben még le is pacsizik az exkluzívan neki nyilatkozó korszellemmel. Tudósítói csapongásának nincs határa: bármilyen gondolattal eljátszik, még akár a holdra szálláséval is. Nincs az a szerkesztő, aki Norman Mailernek, a Meztelenek és holtak vagy a Szarvaspark írójának visszaküldene egy riportot az elfogultságok kigyomlálása végett.

Holdutazását, melyet Mailer a saját koponyája körül tett meg, a Life-ban való megjelenés után könyvalakban is kiadták Of A Fire On The Moon címmel. Ebből kerültek át részletek a Taschen kiadó könyvnek látszó, de még inkább súlyos lakberendezési tárgyra hasonlító albumába, melyben Mailer szövegét a holdra szállás történetének ismert és kevésbé ismert, de az albumszerű tálalásban egyaránt lenyűgöző képei kísérik. Kérdés persze, mi kísér mit. Az előkészületek, így például a start előtti sajtótájékoztató megörökítésében még Mailernél az előny. Írói szemüvegén át Collins az a hármasból, akivel el lehetne poharazgatni, míg Armstrong a legjámborabb, de van benne valami "kisvárosi és elhasznált, mint a pénztárosban, ahogy az aprópénzre néz" - és így tovább. A huszadik század egyik legnagyobb hatású eseményének maileres lábjegyzetei ezek - a NASA megerősítése nélkül.

A NASA fotókkal erősít, az előny azonban még mindig Mailernél, Wernher von Braun felléptetéséig bizonyosan. Von Braun az amerikai űrprogram megkerülhetetlen alakja, munkaadói sorában csupa híresség: Hitler után rögtön az amerikai hadsereg, majd a NASA következik. PR-természetű felbukkanása kellő ok a tudósítónak, hogy elmerengjen a nácizmus természetén. De csak a kilövésig vezet a szöveg, mert onnantól a Holdat nem lehet lelőni, a hőstörténet kikezdhetetlen, képanyaga lenyűgöző. Mailer és az űrhajósok útjai elválnak egymástól, a szereplők más pályára állnak, Mailer például egy italautomata előtti sorba, de nála egy sorállásból is hamar eljutni Amerika lényegéhez. A lényeg ugyan e pillanatban épp a Hold felé tartott, de mivel a NASA botor módon elmulasztotta a kor sztáríróját is bevenni a buliba, ez a nyughatatlan alak egy másik gigantikus küldetés, a földi holdutazás megörökítésére tett évtizedek távlatából is jól olvasható kísérletet.

Fordította: Borbély Judit, Weisz Böbe, Vándor Judit. Vince, 2010, 348 oldal, 12 995 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.