Egy teljes élet - Litván György (1929-2006)

Könyv

Tudós volt és szabadsághős. Litván Györgyöt ugyanaz a szellemi igényesség és emberi derekasság tette a huszadik századi magyar történelem egyik legkiválóbb kutatójává, mint 1956 imponálóan bátor hősévé. Pózolás és pipiskedés nélkül is meglátszott rajta, hogy nagy ember.

Tudós volt és szabadsághős. Litván Györgyöt ugyanaz a szellemi igényesség és emberi derekasság tette a huszadik századi magyar történelem egyik legkiválóbb kutatójává, mint 1956 imponálóan bátor hősévé. Pózolás és pipiskedés nélkül is meglátszott rajta, hogy nagy ember.

*

Igen, ő volt az a fiatalember, aki a nyilvánosság előtt elsőként szólította fel lemondásra Rákosi Mátyást. A huszonhét éves Litván György ezzel az elhíresült tettével szerzett magának helyet a köztudatban és a legújabb kori magyar történelemben, s még a jelenet Schillert idéző hatásossága vagy épp obligát közhellyé alakulása sem tompíthatja el egészséges arányérzékünket: azon az 1956-os angyalföldi kerületi pártaktíván Litván György valóban szinte példa nélküli személyes bátorságról tett tanúbizonyságot. Személyes bátorságról és tartásról, mely erényeket később is számos alkalommal állt módjában kamatoztatni: a Petőfi Kör vitái, az 1956-os forradalom, majd a forradalom utóvédharcai során, utóbb vádlottként, illetve elítéltként. A börtönben, ahol amúgy fölöttébb jó társaság vette őt körül, hiszen a pszichológus Mérei Ferencet (a Papát), Kosáry Domokost vagy Bibó Istvánt is a környezetében tudhatta, négy hosszú esztendőt töltött, s 1962-es szabadulása után is csak lassanként térhetett vissza a történettudomány gondosan felügyelt berkeibe.

Közéleti szereplése és raboskodása azonban nemhogy eltávolította volna történettudósi kutatásainak tárgykörétől, hanem éppenséggel életpályájával szép, mondhatni mintaszerű egységbe foglalta. Litván György ugyanis bízvást a huszadik századi magyar progresszió legjobb ismerője volt, aki hosszú évtizedeken át kutatta a századelő megújulást ígérő szellemi mozgalmait, a művészeteket és a társadalomtudományokat átfogó értelmiségi ellenkultúrát, a nemzeti függetlenség és a társadalmi haladás összebékítésének programjait. Ezeknek a bátor kísérleteknek a folytatását, remény szerinti betetőzését ismerte fel Litván György az 1956-os eseményekben, hogy azután egész hátralévő életében tetteivel és eszméivel megingás nélkül saját, választott értelmiségi hőseihez igazodjon. A szocializmus moralistájához, a tudós Szabó Ervinhez, a szittya förgeteggel dacoló Jászi Oszkárhoz (és Ady Endréhez) s mindazokhoz, akik ezt a már-már végérvényesen sárba szakadt országot szabaddá és igazságossá vagy legalább szabadabbá és igazságosabbá kívánták tenni. A századelő szemkápráztatóan mozgalmas korszakának, illetve az epocha baloldali és radikális főszereplőinek szentelt munkái megjelenésük óta magisztrális alapműveknek számítanak. Így 1974-es Szabó Ervin-életrajza, 2003-as Jászi-monográfiája, a "haza és haladás" század eleji problematikáját lucidus módon áttekintő nagyesszéje (Magyar gondolat - szabad gondolat, 1978) s megannyi forrásközlése nyilvánvalóan a magyar történetírás legnívósabb vonulatához soroltatnak.

Litván György ezekhez a fentebb említett életutakhoz és eszmékhez mérte az 1956-os forradalmat, s mocsoktalan tisztaságában és emberi nagyságában velük rokonította a már rabtársként is becsült, s utóbb történeti művekben is tárgyalt Bibó Istvánt (de részben önnön perének elsőrendű vádlottját, Mérei Ferencet is). Ennek a meggyőződésnek, ennek az elköteleződésnek a révén vált Litván Györgyből az illegálisan össze-összejáró, a forradalom emlékét ápoló, törekvéseit pedig lehetőség szerint életben tartó volt ötvenhatosok egyik vezéralakja, társaságszervező kulcsfigurája. A hetvenes-nyolcvanas évek összejövetelei idővel egyszersmind a formálódó demokratikus ellenzék gyűlhelyeivé is váltak, s így a rendszerváltás közeledtével Litván György - összhangban egész addigi pályafutásával - újra közéleti szerepet vállalt. Az 1988-ban megalakuló Történelmi Igazság-tétel Bizottság egyik alapító tagja volt, közremunkált a modern magyar szabadelvűség párttá alakulásában, s 1991-ben döntő részben ő hívta életre az 1956-os Intézetet, melynek első igazgatója ugyancsak ő lett.

Életének utolsó másfél évtizedében szinte változatlan intenzitással kutatta és népszerűsítette 1956 meg 1918 történetét (és előtörténetét), hogy a "két október" elképzeléseit és tévútjait, döntéseit és kényszerpályáit mind több részletében megismerhesse a történészszakma, valamint a széles közvélemény. Mint tudós és kikezdhetetlenül tisztességes ember érthető módon el kívánta oszlatni a mindkét forradalom körül támadt nemtelen nézeteket, s alighanem fájdalmas elégületlenséggel tapasztalta e balhitek vál-tozatlan burjánzását. Halálával a hazai történészcéh egyik legjelesebb mestere, s az 1956-os tradíció gáncstalanul nemes képviselője távozott. Litván György nevét most már végérvényesen odabiggyeszthetjük saját választott hőseinek, a huszadik századi magyar progreszszió, a demokratikus Magyarország megálmodóinak és megteremtőinek illusztris névsorához.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.