Egy teljes élet - Litván György (1929-2006)

Könyv

Tudós volt és szabadsághős. Litván Györgyöt ugyanaz a szellemi igényesség és emberi derekasság tette a huszadik századi magyar történelem egyik legkiválóbb kutatójává, mint 1956 imponálóan bátor hősévé. Pózolás és pipiskedés nélkül is meglátszott rajta, hogy nagy ember.

Tudós volt és szabadsághős. Litván Györgyöt ugyanaz a szellemi igényesség és emberi derekasság tette a huszadik századi magyar történelem egyik legkiválóbb kutatójává, mint 1956 imponálóan bátor hősévé. Pózolás és pipiskedés nélkül is meglátszott rajta, hogy nagy ember.

*

Igen, ő volt az a fiatalember, aki a nyilvánosság előtt elsőként szólította fel lemondásra Rákosi Mátyást. A huszonhét éves Litván György ezzel az elhíresült tettével szerzett magának helyet a köztudatban és a legújabb kori magyar történelemben, s még a jelenet Schillert idéző hatásossága vagy épp obligát közhellyé alakulása sem tompíthatja el egészséges arányérzékünket: azon az 1956-os angyalföldi kerületi pártaktíván Litván György valóban szinte példa nélküli személyes bátorságról tett tanúbizonyságot. Személyes bátorságról és tartásról, mely erényeket később is számos alkalommal állt módjában kamatoztatni: a Petőfi Kör vitái, az 1956-os forradalom, majd a forradalom utóvédharcai során, utóbb vádlottként, illetve elítéltként. A börtönben, ahol amúgy fölöttébb jó társaság vette őt körül, hiszen a pszichológus Mérei Ferencet (a Papát), Kosáry Domokost vagy Bibó Istvánt is a környezetében tudhatta, négy hosszú esztendőt töltött, s 1962-es szabadulása után is csak lassanként térhetett vissza a történettudomány gondosan felügyelt berkeibe.

Közéleti szereplése és raboskodása azonban nemhogy eltávolította volna történettudósi kutatásainak tárgykörétől, hanem éppenséggel életpályájával szép, mondhatni mintaszerű egységbe foglalta. Litván György ugyanis bízvást a huszadik századi magyar progresszió legjobb ismerője volt, aki hosszú évtizedeken át kutatta a századelő megújulást ígérő szellemi mozgalmait, a művészeteket és a társadalomtudományokat átfogó értelmiségi ellenkultúrát, a nemzeti függetlenség és a társadalmi haladás összebékítésének programjait. Ezeknek a bátor kísérleteknek a folytatását, remény szerinti betetőzését ismerte fel Litván György az 1956-os eseményekben, hogy azután egész hátralévő életében tetteivel és eszméivel megingás nélkül saját, választott értelmiségi hőseihez igazodjon. A szocializmus moralistájához, a tudós Szabó Ervinhez, a szittya förgeteggel dacoló Jászi Oszkárhoz (és Ady Endréhez) s mindazokhoz, akik ezt a már-már végérvényesen sárba szakadt országot szabaddá és igazságossá vagy legalább szabadabbá és igazságosabbá kívánták tenni. A századelő szemkápráztatóan mozgalmas korszakának, illetve az epocha baloldali és radikális főszereplőinek szentelt munkái megjelenésük óta magisztrális alapműveknek számítanak. Így 1974-es Szabó Ervin-életrajza, 2003-as Jászi-monográfiája, a "haza és haladás" század eleji problematikáját lucidus módon áttekintő nagyesszéje (Magyar gondolat - szabad gondolat, 1978) s megannyi forrásközlése nyilvánvalóan a magyar történetírás legnívósabb vonulatához soroltatnak.

Litván György ezekhez a fentebb említett életutakhoz és eszmékhez mérte az 1956-os forradalmat, s mocsoktalan tisztaságában és emberi nagyságában velük rokonította a már rabtársként is becsült, s utóbb történeti művekben is tárgyalt Bibó Istvánt (de részben önnön perének elsőrendű vádlottját, Mérei Ferencet is). Ennek a meggyőződésnek, ennek az elköteleződésnek a révén vált Litván Györgyből az illegálisan össze-összejáró, a forradalom emlékét ápoló, törekvéseit pedig lehetőség szerint életben tartó volt ötvenhatosok egyik vezéralakja, társaságszervező kulcsfigurája. A hetvenes-nyolcvanas évek összejövetelei idővel egyszersmind a formálódó demokratikus ellenzék gyűlhelyeivé is váltak, s így a rendszerváltás közeledtével Litván György - összhangban egész addigi pályafutásával - újra közéleti szerepet vállalt. Az 1988-ban megalakuló Történelmi Igazság-tétel Bizottság egyik alapító tagja volt, közremunkált a modern magyar szabadelvűség párttá alakulásában, s 1991-ben döntő részben ő hívta életre az 1956-os Intézetet, melynek első igazgatója ugyancsak ő lett.

Életének utolsó másfél évtizedében szinte változatlan intenzitással kutatta és népszerűsítette 1956 meg 1918 történetét (és előtörténetét), hogy a "két október" elképzeléseit és tévútjait, döntéseit és kényszerpályáit mind több részletében megismerhesse a történészszakma, valamint a széles közvélemény. Mint tudós és kikezdhetetlenül tisztességes ember érthető módon el kívánta oszlatni a mindkét forradalom körül támadt nemtelen nézeteket, s alighanem fájdalmas elégületlenséggel tapasztalta e balhitek vál-tozatlan burjánzását. Halálával a hazai történészcéh egyik legjelesebb mestere, s az 1956-os tradíció gáncstalanul nemes képviselője távozott. Litván György nevét most már végérvényesen odabiggyeszthetjük saját választott hőseinek, a huszadik századi magyar progreszszió, a demokratikus Magyarország megálmodóinak és megteremtőinek illusztris névsorához.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.