Egy teljes élet - Litván György (1929-2006)

Könyv

Tudós volt és szabadsághős. Litván Györgyöt ugyanaz a szellemi igényesség és emberi derekasság tette a huszadik századi magyar történelem egyik legkiválóbb kutatójává, mint 1956 imponálóan bátor hősévé. Pózolás és pipiskedés nélkül is meglátszott rajta, hogy nagy ember.

Tudós volt és szabadsághős. Litván Györgyöt ugyanaz a szellemi igényesség és emberi derekasság tette a huszadik századi magyar történelem egyik legkiválóbb kutatójává, mint 1956 imponálóan bátor hősévé. Pózolás és pipiskedés nélkül is meglátszott rajta, hogy nagy ember.

*

Igen, ő volt az a fiatalember, aki a nyilvánosság előtt elsőként szólította fel lemondásra Rákosi Mátyást. A huszonhét éves Litván György ezzel az elhíresült tettével szerzett magának helyet a köztudatban és a legújabb kori magyar történelemben, s még a jelenet Schillert idéző hatásossága vagy épp obligát közhellyé alakulása sem tompíthatja el egészséges arányérzékünket: azon az 1956-os angyalföldi kerületi pártaktíván Litván György valóban szinte példa nélküli személyes bátorságról tett tanúbizonyságot. Személyes bátorságról és tartásról, mely erényeket később is számos alkalommal állt módjában kamatoztatni: a Petőfi Kör vitái, az 1956-os forradalom, majd a forradalom utóvédharcai során, utóbb vádlottként, illetve elítéltként. A börtönben, ahol amúgy fölöttébb jó társaság vette őt körül, hiszen a pszichológus Mérei Ferencet (a Papát), Kosáry Domokost vagy Bibó Istvánt is a környezetében tudhatta, négy hosszú esztendőt töltött, s 1962-es szabadulása után is csak lassanként térhetett vissza a történettudomány gondosan felügyelt berkeibe.

Közéleti szereplése és raboskodása azonban nemhogy eltávolította volna történettudósi kutatásainak tárgykörétől, hanem éppenséggel életpályájával szép, mondhatni mintaszerű egységbe foglalta. Litván György ugyanis bízvást a huszadik századi magyar progresszió legjobb ismerője volt, aki hosszú évtizedeken át kutatta a századelő megújulást ígérő szellemi mozgalmait, a művészeteket és a társadalomtudományokat átfogó értelmiségi ellenkultúrát, a nemzeti függetlenség és a társadalmi haladás összebékítésének programjait. Ezeknek a bátor kísérleteknek a folytatását, remény szerinti betetőzését ismerte fel Litván György az 1956-os eseményekben, hogy azután egész hátralévő életében tetteivel és eszméivel megingás nélkül saját, választott értelmiségi hőseihez igazodjon. A szocializmus moralistájához, a tudós Szabó Ervinhez, a szittya förgeteggel dacoló Jászi Oszkárhoz (és Ady Endréhez) s mindazokhoz, akik ezt a már-már végérvényesen sárba szakadt országot szabaddá és igazságossá vagy legalább szabadabbá és igazságosabbá kívánták tenni. A századelő szemkápráztatóan mozgalmas korszakának, illetve az epocha baloldali és radikális főszereplőinek szentelt munkái megjelenésük óta magisztrális alapműveknek számítanak. Így 1974-es Szabó Ervin-életrajza, 2003-as Jászi-monográfiája, a "haza és haladás" század eleji problematikáját lucidus módon áttekintő nagyesszéje (Magyar gondolat - szabad gondolat, 1978) s megannyi forrásközlése nyilvánvalóan a magyar történetírás legnívósabb vonulatához soroltatnak.

Litván György ezekhez a fentebb említett életutakhoz és eszmékhez mérte az 1956-os forradalmat, s mocsoktalan tisztaságában és emberi nagyságában velük rokonította a már rabtársként is becsült, s utóbb történeti művekben is tárgyalt Bibó Istvánt (de részben önnön perének elsőrendű vádlottját, Mérei Ferencet is). Ennek a meggyőződésnek, ennek az elköteleződésnek a révén vált Litván Györgyből az illegálisan össze-összejáró, a forradalom emlékét ápoló, törekvéseit pedig lehetőség szerint életben tartó volt ötvenhatosok egyik vezéralakja, társaságszervező kulcsfigurája. A hetvenes-nyolcvanas évek összejövetelei idővel egyszersmind a formálódó demokratikus ellenzék gyűlhelyeivé is váltak, s így a rendszerváltás közeledtével Litván György - összhangban egész addigi pályafutásával - újra közéleti szerepet vállalt. Az 1988-ban megalakuló Történelmi Igazság-tétel Bizottság egyik alapító tagja volt, közremunkált a modern magyar szabadelvűség párttá alakulásában, s 1991-ben döntő részben ő hívta életre az 1956-os Intézetet, melynek első igazgatója ugyancsak ő lett.

Életének utolsó másfél évtizedében szinte változatlan intenzitással kutatta és népszerűsítette 1956 meg 1918 történetét (és előtörténetét), hogy a "két október" elképzeléseit és tévútjait, döntéseit és kényszerpályáit mind több részletében megismerhesse a történészszakma, valamint a széles közvélemény. Mint tudós és kikezdhetetlenül tisztességes ember érthető módon el kívánta oszlatni a mindkét forradalom körül támadt nemtelen nézeteket, s alighanem fájdalmas elégületlenséggel tapasztalta e balhitek vál-tozatlan burjánzását. Halálával a hazai történészcéh egyik legjelesebb mestere, s az 1956-os tradíció gáncstalanul nemes képviselője távozott. Litván György nevét most már végérvényesen odabiggyeszthetjük saját választott hőseinek, a huszadik századi magyar progreszszió, a demokratikus Magyarország megálmodóinak és megteremtőinek illusztris névsorához.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.