olvasótapló

Feltörnek dolgok a mélyből

Megvoltak az újévi fogadalmak? Benne az is, hogy elolvassuk a tavaly feltornyozott „kötelezőket”, és addig nem veszünk újat? A rossz hír, hogy ezt nagyon hamar meg fogjuk szegni.

Patat Bence fordító a finn Inkeri Markkula nálunk február közepén megjelenő A soha fel nem engedő föld című, 2021-es regényét fontos és meghatározó munkaként ajánlja figyelmünkbe. A környezettudós író bejárta már az egész Északi-sarkvidéket. Második regényében a gleccserekért rajongó Unni az éghajlatváltozást kutatja egy Penny nevű jégsapkán, amikor találkozik a rejtélyes Jonnal. Mindketten magányosak, gyökértelenek. És jön a hóvihar. A címlapra tett alcímszerűség (Drámai szerelmi történet lélegzetelállító tájakon) hatásvadász, és mintha más közönséget célozna be, de ez ne tévesszen meg senkit. A könyv nem a love story miatt érdekes. Idézem egyik olvasóját, aki még az eredeti nyelven olvasta: „Okos, gyönyörű, szívszorító, szemfelnyitó történet az északi tájról és az emberi természetről.” Maga a szöveg sűrű: „Kormorán száll el a tető fölött. Az első vágányra beérkezik a malmői vonat. A kék kabátos alak átpördül a tető peremén, egy pillanatra eltűnik a szem elől, majd átzuhan a levegőn. A két nappal korábban öntött aszfalt várja. A száját lélegzet hagyja el, amelyet a világ befogad. A bőr felszíne elszakad, átengedi a csontokat.” (Európa Könyvkiadó)

A természet persze verhetetlen a maga formáival és színeivel, de a jó design is képes külön világot teremteni, ahol saját univerzuma van a művészetnek is. De „mit és miért tekintünk művészetnek? (…) és van-e a designnak önálló esztétikája?” – kérdezi Szalay Miklós designteoretikus és művész, és hét esszében keresi a válaszokat minderre, s kitér a témát érintő társadalmi kérdésekre is, például a propaganda és a design kapcsolatára. (A szövegek mellett 170 kép és linkek segítik a befogadást.) Itt egy kis részlet a könyvből: „Mit jelent a designtörténet egész röviden? Azt, hogy a csicsás és esetleges formavilágú tárgyaktól nagyjából 100 év alatt eljutottunk a tudatos formálásig és az IKEA-szintig, és alanyi jogon egyszerű formavilágú, használható tárgyakat vásárolhatunk. És mit jelent a formai önkény? Azt, amikor az ember a technika által megnövelt erejét mutogatja: ő a legnagyobb, a leggyorsabb és ő a kizárólagos. Ennek is van története, ami párhuzamos a designtörténettel, de vajon ez az erőszakos megistenülés összekapcsolható szélsőséges eszmékkel is?” A szerző nekünk azt is elmondta, neki magának mit jelent mindez: „A designról szóló könyvek általában dicsőítik magát a designt, a sztártervezőket és a különös formákat. És a tudatos fogyasztás szószólóinak is megvan a maguk nézőpontja, ahogy a média­művészeknek, iparművészeknek és a bölcsészeknek is. E sokféle és sokszor ellenérdekelt eszmék közt nehéz az egyeztetés – ez a könyv mégis e viselkedések közti navigálásról, márka- és designkritikáról, birodalmakról, utópiáról, fétisről és funkcióról szól.” (Prae Kiadó)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

Kamukéró

A lakástámogatási program a Fidesz-kormányok nagy találmánya. Ha az embereknek nincs pénzük lakást venni, akkor adjunk nekik támogatott hitelt – nagyjából ez a minta huszonöt éve.

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.

Nemtelen helyzetben

Egy hónapja éhségsztrájkol a vizsgálati fogságban Budapesten a német szélsőbaloldali aktivista, Maja T. A német média kifogásolja az ellene folyó eljárás és fogva tartásának körülményeit.