olvasótapló

Feltörnek dolgok a mélyből

Megvoltak az újévi fogadalmak? Benne az is, hogy elolvassuk a tavaly feltornyozott „kötelezőket”, és addig nem veszünk újat? A rossz hír, hogy ezt nagyon hamar meg fogjuk szegni.

Patat Bence fordító a finn Inkeri Markkula nálunk február közepén megjelenő A soha fel nem engedő föld című, 2021-es regényét fontos és meghatározó munkaként ajánlja figyelmünkbe. A környezettudós író bejárta már az egész Északi-sarkvidéket. Második regényében a gleccserekért rajongó Unni az éghajlatváltozást kutatja egy Penny nevű jégsapkán, amikor találkozik a rejtélyes Jonnal. Mindketten magányosak, gyökértelenek. És jön a hóvihar. A címlapra tett alcímszerűség (Drámai szerelmi történet lélegzetelállító tájakon) hatásvadász, és mintha más közönséget célozna be, de ez ne tévesszen meg senkit. A könyv nem a love story miatt érdekes. Idézem egyik olvasóját, aki még az eredeti nyelven olvasta: „Okos, gyönyörű, szívszorító, szemfelnyitó történet az északi tájról és az emberi természetről.” Maga a szöveg sűrű: „Kormorán száll el a tető fölött. Az első vágányra beérkezik a malmői vonat. A kék kabátos alak átpördül a tető peremén, egy pillanatra eltűnik a szem elől, majd átzuhan a levegőn. A két nappal korábban öntött aszfalt várja. A száját lélegzet hagyja el, amelyet a világ befogad. A bőr felszíne elszakad, átengedi a csontokat.” (Európa Könyvkiadó)

A természet persze verhetetlen a maga formáival és színeivel, de a jó design is képes külön világot teremteni, ahol saját univerzuma van a művészetnek is. De „mit és miért tekintünk művészetnek? (…) és van-e a designnak önálló esztétikája?” – kérdezi Szalay Miklós designteoretikus és művész, és hét esszében keresi a válaszokat minderre, s kitér a témát érintő társadalmi kérdésekre is, például a propaganda és a design kapcsolatára. (A szövegek mellett 170 kép és linkek segítik a befogadást.) Itt egy kis részlet a könyvből: „Mit jelent a designtörténet egész röviden? Azt, hogy a csicsás és esetleges formavilágú tárgyaktól nagyjából 100 év alatt eljutottunk a tudatos formálásig és az IKEA-szintig, és alanyi jogon egyszerű formavilágú, használható tárgyakat vásárolhatunk. És mit jelent a formai önkény? Azt, amikor az ember a technika által megnövelt erejét mutogatja: ő a legnagyobb, a leggyorsabb és ő a kizárólagos. Ennek is van története, ami párhuzamos a designtörténettel, de vajon ez az erőszakos megistenülés összekapcsolható szélsőséges eszmékkel is?” A szerző nekünk azt is elmondta, neki magának mit jelent mindez: „A designról szóló könyvek általában dicsőítik magát a designt, a sztártervezőket és a különös formákat. És a tudatos fogyasztás szószólóinak is megvan a maguk nézőpontja, ahogy a média­művészeknek, iparművészeknek és a bölcsészeknek is. E sokféle és sokszor ellenérdekelt eszmék közt nehéz az egyeztetés – ez a könyv mégis e viselkedések közti navigálásról, márka- és designkritikáról, birodalmakról, utópiáról, fétisről és funkcióról szól.” (Prae Kiadó)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.