KÖNYVMELLÉKLET - Kritika

Guru ír

Rick Rubin: A kreatív folyamat. Az alkotás mint életmód

Könyv

Annak ellenére, hogy Rick Rubin nem igazán tud semmilyen hangszeren játszani, és állítása szerint fogalma sincs, hogyan működik a keverőpult, mégis ő a világ egyik legsikeresebb producere és zeneipari mogulja.

Nagy hatású előadók (többek között a Beastie Boys, a Public Enemy, a Rage Against the Machine, a Red Hot Chili Peppers, a Slayer vagy éppen Johnny Cash) sorsfordító lemezeit gondozta a ’80-as évek második felétől kezdve.

Legismertebb munkamódszere a lecsupaszítás, ami leegyszerűsítve annyit tesz, hogy fogja az előadók által összerakott dalokat, a leg­elemibb alkotórészeire bontja le azokat, s innen kezdi el újra felépíteni az egészet. A producer diszkográfiáját végigböngészve egyértelmű, hogy nemcsak jó időben volt jó helyen, de tényleg valami különleges birtokában van, a róla keringő sztorikból pedig kitűnik, hogy a legmorózusabb művészekkel is képes volt egy pillanat alatt megkedveltetni magát, és elérni azt, hogy bízzanak benne. Az idén hatvanéves Rubin számtalan dokumentumfilmben mesélt módszereiről, a könyvében pedig összefoglalta, hogyan bontakoztathatja ki az ember a benne rejlő kreatív energiákat.

Az alkotásról sokféleképpen lehet írni. Lehet analitikusan, a folyamat minden részére kiterjedően, mint ahogyan például a veterán slágerszerző, Jimmy Webb tette a Tunesmithben. A brit Frank Turner a saját történetén keresztül mutatta meg, hogyan ír (Try This at Home), mások inkább megoldandó feladatokkal szemléltetnek, mint ahogyan Jeff Tweedy tette a How to Write One Songban, vagy Julia Cameron A művész útjában.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."