Könyv

Felnövéstörténet egy pécsi panelben

  • - svébis -
  • 2019. január 20.

Könyv

Ha kibontjuk/felütjük ezt a novellafüzért, gyerekkorunk íze köszön vissza.

A szép könyv általában olyan, mint a 3D-s mozi: a belbecs hiányosságait elfedi a külcsín harsánysága. Hartay könyve nem ilyen: az a generáció, amely vele együtt volt fiatal, pont azt kapja, mint a borítón látható Turbo rágótól. Ha kibontjuk/felütjük ezt a novellafüzért, gyerekkorunk íze köszön vissza.

Felnövéstörténet ez egy pécsi panelben, egy olyan időszakban, amikor a kamaszodó embergyerek épp’ csak kezd rácsodálkozni a világra, és ez a világ nagyon menő, mert szivárog be a Nyugat, megnyílik az első hamburgeres – igen, abban a csalamádés, édes-bucis hazai értelmezésben –, a külföldi rágógumik csomagolásában képregény lapul, az agyonmásolt VHS-en megnézhető a Terminátor, és itt bizony már Ferrarik robognak a határban, vagy legalábbis nagyon szeretnénk azt hinni.

Meg persze az első szerelem, az első peca és még csomó minden, ami az elbeszélő 10 és 14 éves kora közt volt első. Mindez olyan közvetlen stílben és hangon előadva, mintha éppen ott és akkor mesélné egy haverjának. Azonban ez a kidolgozott gyerekhang nem lett kellően reprodukálva írásban: az idegen szavak például hol fonetikusan, hol eredeti formájukban szerepelnek – ki érti, miért. Az viszont dicséretes, hogy pont, amikor monotonná válna, akasztja meg a narrációt hol az apa didaktikus szentenciája az olvasásról, hol az első halfogás elbeszélése felnőttfejjel (is), hol pedig egy nyúlzugi kísértethistória.

Nem súlyos könyv a Rajongók voltunk, csak szórakoztatni akar, mégis éppen ezért képes túllőni magán, és a nosztalgia mellé idővel betársul az érzés: rohadtul vásott kölkök voltunk mi is, mit jár a szánk?!

Athenaeum, 2018, 224 oldal, 3999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.