Könyv

Felnövéstörténet egy pécsi panelben

  • - svébis -
  • 2019. január 20.

Könyv

Ha kibontjuk/felütjük ezt a novellafüzért, gyerekkorunk íze köszön vissza.

A szép könyv általában olyan, mint a 3D-s mozi: a belbecs hiányosságait elfedi a külcsín harsánysága. Hartay könyve nem ilyen: az a generáció, amely vele együtt volt fiatal, pont azt kapja, mint a borítón látható Turbo rágótól. Ha kibontjuk/felütjük ezt a novellafüzért, gyerekkorunk íze köszön vissza.

Felnövéstörténet ez egy pécsi panelben, egy olyan időszakban, amikor a kamaszodó embergyerek épp’ csak kezd rácsodálkozni a világra, és ez a világ nagyon menő, mert szivárog be a Nyugat, megnyílik az első hamburgeres – igen, abban a csalamádés, édes-bucis hazai értelmezésben –, a külföldi rágógumik csomagolásában képregény lapul, az agyonmásolt VHS-en megnézhető a Terminátor, és itt bizony már Ferrarik robognak a határban, vagy legalábbis nagyon szeretnénk azt hinni.

Meg persze az első szerelem, az első peca és még csomó minden, ami az elbeszélő 10 és 14 éves kora közt volt első. Mindez olyan közvetlen stílben és hangon előadva, mintha éppen ott és akkor mesélné egy haverjának. Azonban ez a kidolgozott gyerekhang nem lett kellően reprodukálva írásban: az idegen szavak például hol fonetikusan, hol eredeti formájukban szerepelnek – ki érti, miért. Az viszont dicséretes, hogy pont, amikor monotonná válna, akasztja meg a narrációt hol az apa didaktikus szentenciája az olvasásról, hol az első halfogás elbeszélése felnőttfejjel (is), hol pedig egy nyúlzugi kísértethistória.

Nem súlyos könyv a Rajongók voltunk, csak szórakoztatni akar, mégis éppen ezért képes túllőni magán, és a nosztalgia mellé idővel betársul az érzés: rohadtul vásott kölkök voltunk mi is, mit jár a szánk?!

Athenaeum, 2018, 224 oldal, 3999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.