KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Hátrább az agarakkal

Francis Fukuyama: A liberalizmus vesszőfutása

Könyv

Fukuyama a múlt század végének egyik legbefolyásosabb szerzője, akit valószínűleg többen értettek félre, mint ahányan érteni vélik – és ebben talán ő maga is ludas.

A történelem vége és az utolsó ember révén ismerte meg a világ, ám a művel kapcsolatban rendre kiemelik, hogy egykori közönsége talán nem olvasta elég figyelmesen ahhoz, hogy már abból is kiolvashassa a jelenben kiteljesedő bajokról szóló jóslatokat, amelyek szerint a liberális politikai rendszerek idővel saját maguk szülik meg azokat az eszmei és nagyon is praktikus irányzatokat, amelyek balról és jobbról is legszívesebben felszámolnák (néhol már fel is számolták) a hol túl soknak, hol túl kevésnek érzékelt szabadságon alapuló rendet.

Hosszú, még a hatvanas években induló pályafutása során Fukuyama nézetei többször módosultak. Allan Bloom tanítványaként kezdett politikatudománnyal foglalkozni, és őt magát is a hetvenes–nyolcvanas évek neokonzervatív irányzatának nevezetes figurái között emlegették, amit tisztelettel elhárított, habár kétségtelenül azok között volt, akik tevékenyen formálták a Reagan-korszak szellemi arculatát, és segítettek definiálni a néhai elnökről elnevezett doktrínát. Későbbi kiábrándulása jócskán kirángatta ebből a liberális-konzervatív pozícióból, s az utóbbi években írt munkáiban, interjúiban a liberális demokrácia védelmében jelölte ki a maga feladatát, ráadásul – saját, a hatvanas évektől keltezhető elveivel szembemenve – immár határozott, európai stílusú szociáldemokrata gazdasági, társadalmi fordulatot sürget az Egyesült Államokban is. A liberalizmus vesszőfutása eredetileg egy hosszú esszé formájában jelent meg még 2020-ban, ezt írta tovább két évvel később (az eredeti cím, a Liberalism and its discontents, nem ennyire poentírozott, Lukácsot parafrazálva akár „A liberalizmus és akiknek nem kell” formában is magyarítható lenne).

Olvasmányos, logikusan felépített, lendületes munka született, a magyar fordítás is gördülékeny, élvezettel befogadható. Mindez persze nem jelenti azt, hogy ne akadnának kérdéseink és ellenvetéseink, főleg azokon a pontokon, ahol Fukuyama némileg – már csak a terjedelemnek és az abból fakadó kényszerű tartalmi sűrítésnek köszönhetően – kissé elnagyoltan vázolja fel érveit. Az már a könyv felütéséből kiderül, hogy Fukuyamát az a kétfrontos, kevés sikerélményt hozó küzdelem foglalkoztatja, amelyet a jog uralmán, a fékek és ellensúlyok finom rendszerén alapuló liberális politikai rendszer hívei vívnak a jobboldali, populista anti- és illiberális kritikusokkal, illetve a baloldali progresszív elégedetlenkedőkkel. Némi büszkeséggel is eltölthetne minket, hogy országunk vezetője milyen fontos helyet foglal el Fukuyama gondolkodásában: Orbán nála a liberalizmust politikai alapról, látszólag demokratikus legitimáció birtokában támadó autoriter vezetők ideáltípusa. Fukuyama explicit módon kevésbé tartja veszélyesnek a balról bíráló progresszíveket, a kritikai elmélet (nem éppen toleráns) híveit, mivel ez az áramlat nem annyira politikai, mintsem kulturális jellegű, és ezért lassan fejti ki hatását. Ez a (szelektíven) megengedő magatartás már csak azért is jellemző Fukuyama észjárására, mivel a liberális politikai filozófiával, a liberális-demokratikus politikai renddel és az ezekkel lazán-szorosan összekapcsolt (neo)liberális gazdasági szisztémával kapcsolatos kritikákat részben jogosnak tartja.

Azt vallja, hogy mind a liberális elveket, mind a gyakorlatot sikerült „túltolni” az elmúlt évtizedekben, ráadásul a liberális politikai rendszer és a mögötte álló eszmerendszer a saját ígéreteit sem mindig tudta teljesíteni. Fukuyama leginkább a neoliberális gazdasági modellt, a korlátozásoktól és szabályozóktól mentes globális piaci rendet kárhoztatja a globális szintű és az egyes társadalmakban jelentkező egyenlőtlenségek növekedéséért, illetve azért, mivel valóságos melegágya lett a 2007–2008-ashoz hasonló, emberi felelőtlenség és mohóság (meg a hiányos szabályozás) szülte pénzügyi katasztrófáknak. Bár Fukuyama elfogadja, hogy a liberalizmussal szemben megfogalmazott kritikák, valamint az eszme és a liberális-demokratikus politikai rendszer elutasítása néha jogos megfontolásokon alapulnak, azt sohasem hajlandó elfogadni, hogy eközben mintegy a fürdővízzel együtt öntsék ki a gyereket. Nem szűnik kárhoztatni az identitáspolitikát, vagyis azt, amikor egyes speciális, kiragadott identitáselemekre (nemzet, etnikum, vallás, szexuális orientáció, szociális háttér, kaszt) alapoznak politikai mozgalmakat, sőt ez kerül sokak gondolkodásának centrumába, például ebből a nézőpontból kritizálják a modern természet- és társadalomtudományokat (előbbi, amilyen hajmeresztőnek hangzik, olyan kevéssé meggyőző).

Könyve utolsó, optimista kicsengésű fejezetében pontokba szedve gyűjtötte össze, hogy milyen alapelvek érvényesülése mellett állítható helyre a liberalizmus, mint kormányzati forma tekintélye. Ebben a tekintetben Fukuyama szerint a kulcs a mértékletesség: elvégre a kiteljesedés néha éppen a kissé túlzásba vitt teóriák érvényesülése előtt álló korlátok elfogadásából fakad.

 
 

Fordította: Bojtár Péter. Európa Könyvkiadó, 2024, 264 oldal, 4999 Ft

 

A lapszám további cikkei itt érhetőek el >>>

Heti hírlevelünkre itt tud feliratkozni >>>

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.